شکست انبوه‌سازی بدون الفبای صنعتی‌سازی

در تولید صنعتی از آنجا که استانداردهای لازم و مشخص تعیین شده است، از اتلاف منابع تاحد بسیاری کاسته و به سرعت تولید می‌افزاید. محمد گلاب‌کش  با اعلام آمادگی  این شرکت برای مشارکت در برنامه‌های ملی صنعتی‌سازی ساختمان گفت: با راه‌اندازی کارخانه تولیدی و صنعتی رسا در سال گذشته در محل شهرک صنعتی مامونیه، حضور موثر این شرکت در زمینه صنعتی‌سازی ساختمان تسریع و بستر این مهم فراهم شده است. وی تاکید کرد: در حال حاضر همزمان با پیشبرد برنامه‌های اجرایی در محل پروژه‌های شرکت، همچنین بسیاری از ملزومات و مایحتاج موردنیاز برای تولید واحدهای مسکونی، به صورت همزمان و موازی توسط واحد تولید در کارخانه تولیدی و صنعتی رسا تهیه می‌شوند. گلاب‌کش افزود: مواردی مانند بلوک‌های سقفی پلی‌استایرن، تیرچه صنعتی، فنس، بلوک و… در کارخانه مذکور تهیه و برای به‌کارگیری و نصب به پروژه‌های اجرایی ارسال می‌شوند.

 تفاوت‌های صنعتی‌سازی ساختمان

مدیرعامل شرکت رهاورد سازندگی آزادگان(رسا)، به تعریف صنعتی‌سازی ساختمان اشاره کرد و گفت: این مهم با مقولاتی مانند «انبوه‌سازی» و «پیش‌ساخته‌سازی»، متفاوت است. در صنعتی‌سازی ساختمان مواردی مانند پیش‌مونتاژ، مدولاریزاسیون و کاربرد فناوری‌های نوین در فرآیند ساختمان‌سازی اعمال می‌شود.

 شرکت رسا در مسیر صنعتی‌سازی ساختمان

مدیرعامل شرکت رهاورد سازندگی آزادگان(رسا)، با بیان اینکه «شرکت رسا در مقوله صنعتی‌سازی ساختمان به دنبال بهبود کیفیت و کاهش زمان ساخت واحدهای مسکونی است»، خاطرنشان ساخت: دستیابی به اهداف مورد نظر در این زمینه نیازمند بهره‌برداری از نیروی انسانی متخصص و باتجربه و همچنین بهره‌برداری از تجهیزات و ماشین‌آلات مرتبط و تکنولوژی روز است که به‌حمداللـه در سال‌های اخیر اقدامات تعیین‌کننده‌ای در این زمینه‌ها در شرکت رسا انجام شده است. وی افزود: شرکت رهاورد سازندگی آزادگان در سال‌های اخیر حرکت در مسیر صنعتی‌سازی ساختمان را به‌عنوان یک الزام برای خود تعریف کرده و اقدامات قابل‌توجهی در این زمینه داشته است. اقدامات این شرکت در زمینه خودکفایی در بخش مصالح، تجهیزات و ماشین‌آلات ساختمانی، توسعه آموزش‌های تخصصی شغلی، بهره‌برداری از نیروی انسانی دانش‌آموخته، استانداردسازی اقدامات و فعالیت‌ها متناسب با استانداردهای بین‌المللی از طریق اخذ گواهینامه‌های بین‌المللی، راه‌اندازی کارخانه تولیدی و صنعتی رسا و…. ازجمله مصادیق بارز این اقدامات به‌شمار می‌روند. گلاب‌کش، از رشد و بهره‌برداری از فناوری‌های نوین، به عنوان یکی دیگر از الزامات صنعتی‌سازی ساختمان نام برد و گفت: اقدامات شرکت رسا در این زمینه نیز بسیار قابل توجه است و حرکت در مسیر شناخت و بهره‌برداری از فناوری‌های مذکور به عنوان یکی از مهم‌ترین رویکردهای شرکت در سال‌های اخیر همواره مورد توجه بوده است. به گفته وی، برنامه‌ریزی و اقدام در راستای تحول دیجیتال در شرکت رسا نیز به عنوان یکی دیگر از اقدامات این شرکت برای بسترسازی حرکت در مسیر صنعتی‌سازی ساختمان بوده است.

 پاسخ‌دهی به نیازهای مربوطه در بخش خانه اولی‌ها

مدیرعامل شرکت رهاورد سازندگی آزادگان، از پاسخ‌دهی به نیازهای مربوطه در بخش «خانه‌اولی‌ها» به عنوان یکی دیگر از ضروریات حرکت در مسیر صنعتی‌سازی مسکن نام برد و گفت: بخش قابل‌توجهی از زوج‌های جوان یا اصطلاحا «خانه‌اولی‌ها» توانایی خرید واحد مسکونی ندارند و صنعتی‌سازی ساختمان باتوجه به کاهش قیمت تمام‌شده مسکن، یکی از موثرترین راهکارها برای پاسخ‌ به نیازها در این بخش به‌شمار می‌رود.

وی افزود: افزایش جمعیت کشور در دهه ۶۰ و عدم برنامه‌ریزی مناسب برای تامین مسکن آینده متولدین دهه مذکور، یکی از دلایل تقاضای بالای مسکن در سال‌های اخیر است. طبیعتا نگاه سنتی به ساخت مسکن نمی‌تواند عقب‌ماندگی موجود در این بخش را جبران کند و ضرورت دارد به سمت توسعه صنعتی‌سازی مسکن حرکت کنیم.

 زلزله‌خیز بودن کشور

این فعال صنعتی، با بیان اینکه «کشور ایران کشوری زلزله‌خیز است»، کیفیت پایین شیوه‌های سنتی‌سازی ساختمان را یکی از دلایل بالا بودن خسارات مالی و جانی ناشی از این بلای طبیعی در کشور عنوان کرد و گفت: ازجمله مزایای صنعتی‌سازی ساختمان، بالا بودن کیفیت ساخت محسوب می‌شود و بر این اساس با حرکت در این مسیر، طبیعتا خسارت‌های مذکور نیز کاهش خواهد یافت. به گفته وی، «کنترل آلایندگی محیط‌زیست»، «افزایش ارزش افزوده»، «کاهش اتلاف انرژی در ساختمان»، «استفاده بهینه از منابع و مصالح» و…. از دیگر مزایای صنعتی‌سازی ساختمان هستند.

 دستیابی به اهداف تولید مسکن با ظرفیت‌های صنعتی‌سازی

مدیرعامل شرکت رهاورد سازندگی آزادگان، به «طرح جهش تولید مسکن» اشاره کرد و گفت: این طرح پس از کش‌‎وقوس‌های فراوان بالاخره در شورای نگهبان تایید شد. در این طرح پیش‌بینی شده است که سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود. بدون شک ساخت مسکن به روش سنتی نمی‌تواند چنین مهمی را برآورده سازد و برای نیل به دستیابی به اهداف مدنظر در این طرح ضرورت دارد که از ظرفیت‌های صنعتی‌سازی ساختمان بهره‌برداری شود.