بنابراین طرح و برنامه از پیش تعیین شده ضروری است تا در عین تنوع، وحدتی را در محیط شهری به وجود بیاورد. برای اینکه فضاها و کالبدهای ساخته شده در هماهنگی با یکدیگر باشند و حسی توأم با هماهنگی و زیبایی را به ساکنان ارائه دهند، نیاز است از همان ابتدا به ضوابط طرح‌های تهیه شده توجه بیشتری شود. مطالعات نشان می‌دهد محیط شهری مغشوش، نامنظم و آشفته اثر نامطلوبی بر آرامش روحی و روانی شهروندان، احساس تعلق آنان و حتی جرائم دارد. متاسفانه افرادی که تحصیلکرده این رشته هستند به دلیل مسائل مالی پیرو نظرات و سلیقه اصنافی می‌شوند که در ساخت و ساز دخیل هستند و کمتر پیش می‌آید که یک معمار با همکاری یک کارفرمای خوب، محصول طراحی شده موفقی را ارائه کند. بنابراین در بیشتر موارد ساخت و سازهای ما غیر تخصصی و تنها به صورت تولید ساختمان برای سودجویی است و معماری چندان در طراحی ساختمان‌ها مطرح نیست.

 تعیین خط آسمان مناطق توسط شهرداری‌ها

مهندس معمار شرکت «دیوار پوشش سیمان پارت» به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: به عقیده من در شرایط حاضر مهم‌ترین کاری که شهرداری‌ها باید انجام دهند، تعیین خط آسمان در مناطق مختلف شهری و ابلاغ آن به طراحان است.

مریم اسدی، با اشاره به اینکه نمای ساختمان‌ها در کشور ما همانند یک مد لباس تغییر می‌کند، می‌افزاید: تا همین چند سال پیش ایده‌های کلاسیک در معماری و طراحی شهرها مد شده بود، اما امروز معماری مدرن مد نظر مالکان و به تبع آن سازندگان قرار گرفته است. امروزه با توجه به اینکه ساختمان یک کالای تجاری است و از حالت مصرفی فاصله گرفته، سازندگان به دنبال حرکت در چارچوب سلیقه‌های مردم هستند. در واقع خریداران ساختمان‌های مدرن را می‌خواهند.

وی  در پاسخ به این سوال که چرا در کشورهای توسعه یافته ساختمان‌ها به سمت شبیه‌سازی پیش می‌روند اما در کشور ما هر کس بنا بر سلیقه خودش دنبال متفاوت بودن است، عنوان می‌کند: اینکه گفته می‌شود در کشورهای اروپایی همه ساختمان‌ها شبیه به هم ساخته می‌شوند، درست نیست. در واقع برخی از مناطق که قدمت بالایی دارند، میدان اعمال سلیقه نیست و باید ساختمان‌های جدید از معماری گذشته تبعیت کنند، اما در مناطقی که از این ویژگی برخوردار نیستند، انواع و اقسام خلاقیت‌ها و ایده‌های مدرن مشاهده می‌شود و حتی برج‌های بلند مرتبه ایجاد می‌شوند.

 وظیفه معمار در تامین نظر کارفرما

بسیاری از طراحان همواره نسبت به اعمال نظر و رای کارفرمایان در طراحی ساختمان انتقاد می‌کنند. اسدی در این خصوص می‌گوید: قطعا سلیقه افراد با همدیگر تفاوت دارد، اما این وظیفه معمار است که راه‌حل درستی را برای تامین نظر دو طرف اجرایی کند.

اسدی در مورد  استقبال از معماری ایرانی – اسلامی‌ معتقد است: نسل حاضر به هر دلیلی علاقه‌ای نسبت به این معماری از خود نشان نمی‌دهد. مگر اینکه برخی از ساختمان‌ها با کاربری خاص سر منشا سنتی و آیینی داشته باشد. از طرفی اگر بخواهیم صرفا بر اساس تقلید از معماری گذشته ایرانی – اسلامی ‌طراحی کنیم، نمی‌توانیم نظر کسی را جلب کنیم چرا که ساختمان‌سازی امروز کاملا متفاوت از گذشته است. به طور نمونه امروز چاره ای جز آپارتمان‌نشینی نداریم در حالی که چنین ساخت و سازی در گذشته مذکور سابقه ندارد یا با توجه به متراژ‌های اندک زمین و ارزش بالای آن، استفاده از هشتی‌ها توجیه اقتصادی ندارد مگر اینکه برخی کارفرماها که از تمکن مالی بالایی برخوردارند و مشتریان ویژه‌ای دارند، به ندرت این طرح‌ها را پیاده‌سازی کنند.

 رکود ساخت و ساز تاثیری بر ما نداشته است

وی در مورد وضعیت فروش شرکت دیوارهای «فایبر سمنت» می‌گوید: خوشبختانه به‌رغم رکود ساخت و ساز، با توجه به مزیت‌های بسیار بالای محصول ما و از طرفی بدون رقیب بودن در بازار ایران بخش زیادی از صنعت ساختمان را در اختیار گرفته‌ایم. این پانل‌ها در تمامی ‌‌سازه‌ها اعم از بتنی و فولادی قابل اجراست و با توجه به مقاومت اندک کامپوزیت‌ها در آتش‌سوزی و سقوط سنگ از ارتفاعات، استقبال از دیوارهای ما در نمای ساختمان بسیار افزایش یافته است. ضمن اینکه قیمت ارزان‌تری نسبت به کامپوزیت و سنگ دارد. نکته حائز اهمیت اینکه برخی صرفا هزینه خرید فایبر سمنت را با سایر دیوارهای سنتی مقایسه می‌کنند در حالی که باید فرآیند اجرای این دیوار را هم در نظر گرفت و در این صورت علاوه بر کاهش زمان ساخت و به تبع آن کاهش دستمزد نیروی انسانی، به بسیاری از نازک‌کاری‌ها نیازی نیست و برخلاف دیوارهای دیگر که با نمای سنگ و کامپوزیت پوشانده می‌شوند، با یک لایه رنگ، نمای بسیار زیبایی به وجود می‌آید.

اسدی می‌افزاید: دیوارهای فایبرسمنت در شرایط آب و هوایی منفی ۵۰ و مثبت ۵۰ درجه سانتی‌گراد قابلیت استفاده دارند که به صورت خشک اجرا می‌شوند و از هر نظر عایق هستند. حتی در مبحث حریق هم مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند و نکته مهم‌تر اینکه برخلاف بسیاری از مصالح و دیوارهای سنتی، شاهد هیچ‌گونه پرت مصالح را در اجرای این دیوارها نیستیم.