ضربه ویرانگر کرونا به گردشگری ترکیه

به‌طوری‌که کسب‌وکارهایی که به دنبال این صنعت شکل‌گرفته بودند نیز در معرض تعطیلی قرار گرفته و زنگ خطر بیکاری در این صنعت به گوش رسید. اما ترکیه که برداشت قابل‌توجهی از صنعت گردشگری در سال ۲۰۲۰ نداشت، عزم خود را برای تابستان ۲۰۲۱ جزم کرد. به همین دلیل پروتکل‌های بهداشتی را برای محافظت از گردشگر وضع کرد. در حال حاضر نیز صنعت گردشگری ترکیه در کنار مشکلات کرونا، با مشکلات دیگری از قبیل آتش‌سوزی جنگل‌های شهرهای غربی خود نیز دست‌وپنجه نرم می‌کند و می‌توان گفت در بدترین زمان ممکن این اتفاق رخ‌ داده است. تیموچین گولر، مدیرکل تبلیغات وزارت گردشگری ترکیه در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در خصوص وضعیت فعلی هتل‌های این کشور گفت: همزمان با آغاز حرکات بین‌المللی گردشگری و اقدامات دولت‌های مختلف در راستای احیای گردشگری در دوران کرونا، میزان اقامت در هتل‌های ترکیه نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. وی در رابطه با وضعیت گردشگری ترکیه بعد از پاندمی کرونا گفت: ترکیه با اعتمادی که به زیرساخت‌های قوی بهداشت و درمان خود دارد برنامه‌های پیشرویی مانند «برنامه گواهینامه گردشگری امن» و «برنامه واکسیناسیون کارکنان صنعت گردشگری» را اجرایی کرده و در سایه واکسیناسیون عمومی سریعی که داشته است صنعت گردشگری در این کشور نسبت به کشورهای رقیب این دوران را با آسیب کمتری پشت سر گذاشته است.

تیموچین گولر در ادامه اشاره کرد: همین موضوع باعث شد تا ترکیه به سال ۲۰۲۱ با امیدواری زیادی نگاه کند. پیش از آغاز فصل تابستان ۲۰۲۱ تدابیری مانند تعطیلی‌های کلی در نظر گرفته‌ و اجرایی شد که در این روند برنامه واکسیناسیون نیز با سرعت بیشتری در دستور کار قرار گرفت. علاوه بر این باز نگه‌داشتن خطوط هوایی کشور در طول دوران پاندمی توسط فعالیت‌های دیپلماتیکی باعث اعتماد بخشی به صنعت گردشگری شد. تمامی اینها باعث شده است تا انتظارات نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند. مدیرکل تبلیغات وزارت گردشگری ترکیه در رابطه با وضعیت گردشگری ترکیه در سال ۲۰۱۹ و برنامه وزارت گردشگری ترکیه در سال ۲۰۲۱ گفت: ترکیه در سال ۲۰۱۹ از ۷/۵۱میلیون گردشگر استقبال کرد. در این سال ۵/۳۴میلیارد دلار از صنعت گردشگری درآمد کسب کرد. تمام تحرکات گردشگری در سال ۲۰۲۰ تقریبا به‌طور کامل متوقف شد، ولی بازهم در سایه تدابیر اتخاذ شده و اجرایی کردن برنامه‌های پیشرو توانستیم در دوران پاندمی پذیرای ۱۶میلیون گردشگر در کشور خود باشیم.

تیموچین گولر ادامه داد: این مساله باعث شد ترکیه در دوران مبارزه با کرونا نسبت به کشورهای رقیب خود نتایج بسیار بهتری کسب کند. نمونه بارز این برنامه‌ها «برنامه واکسیناسیون کارکنان صنعت گردشگری» و «گواهینامه گردشگری امن» بود که باعث شد تا نقش رهبری ترکیه در صنعت گردشگری را تقویت کند. به این ترتیب ترکیه هم در خصوص جذب گردشگر و هم درآمد حاصل از گردشگری در مقایسه با کشورهای رقیب دشواری‌های کمتری را تجربه کرد. ‌مانند سال ۲۰۲۰ در سال ۲۰۲۱ نیز برنامه گواهینامه گردشگری امن را با دقت و اهمیت فراوانی ادامه می‌دهیم. علاوه بر این، به‌وسیله فعالیت‌های دیپلماتیکی به‌خصوص در بازارهای هدف تلاش می‌کنیم تا خطوط هوایی را باز نگه ‌داریم. وی گفت: براساس استانداردهای کشورهای هدف در اعزام مسافر، تمام آماده‌سازی‌ها و اقدامات لازم در فرودگاه‌ها و نقاط ورود به کشور را اجرایی می‌کنیم. پیش‌بینی می‌کنیم در سایه واکسیناسیون سریع و برنامه‌هایی که با دقت تمام ادامه می‌دهیم، صنعت گردشگری ترکیه در سال ۲۰۲۱ وارد یک احیای سریع شود. همچنین در این دوران جذب گردشگر از کشورهایی مانند روسیه، آلمان و اوکراین را نیز سرعت خواهیم بخشید. پیش‌بینی می‌شود صنعت گردشگری ترکیه در سال ۲۰۲۱ رشد قابل‌توجهی در میانگین جهانی به دست آورد و بالاتر از کشورهای رقیب قرار بگیرد.