معاون اقتصادی و اجرایی دبیر کل مجمع شهرداران آسیایی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: با توجه به توسعه فناوری‌های نوین شهری و تغییر سبک زندگی شهروندی در کلان‌شهرها، در نظر گرفتیم که علاوه بر عضوگیری داوطلبانه از شهرها و سازمان‌های بین‌المللی تخصصی، ظرفیتی را در دبیرخانه مجمع ایجاد کنیم تا با پذیرش استارت‌آپ‌های شهری، روند تازه‌ای را نسبت به تولید دانش شهری، تبادل و انتقال تجربه و نیز صادرات خدمات فنی ایجاد کنیم.

امیر فؤاد محسنی گفت:  در ابتدا با استقبال خوبی از برخی استارت‌آپ‌های فعال درزمینه حمل‌ونقل عمومی و گردشگری مواجه شدیم. اما معتقدیم این ظرفیت، نیاز به اطلاع‌رسانی بیشتری دارد و در نظر داریم طی فراخوانی عمومی از کلیه استارت‌آپ‌های شهری که تمایل به توسعه بازار خود در جوامع بین‌المللی دارند، دعوت به کارکنیم.

محسنی در ادامه اظهار کرد: زمینه فعالیت و مخاطب بیشتر استارت‌آپ‌ها یا اپلیکیشن‌های موجود که خدمات عمومی ارائه می‌کنند، شهرها و شهروندان هستند که خوشبختانه کشور ما توانمندی و اقدامات خوبی در ایجاد و راه‌اندازی استارتاپ‌های حوزه شهری دارد.

معاون دبیر کل مجمع شهرداران آسیایی گفت: پاندمی کرونا، سبک زندگی شهروندی را به‌طورکلی و به‌ویژه در کلان‌شهرها تغییر داد. اکنون ما شاهد سبک جدیدی از سرویس‌های عمومی هستیم که نیاز روزانه شهروندان را تأمین می‌کند. برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در «کمیته شهرهای هوشمند» مجمع، با پذیرش و استفاده از استارت‌آپ‌های فعال درزمینه شهری، فرصتی را برای آن‌ها مهیا کنیم تا بتوانند نسبت به معرفی و توسعه بازار خود در سایر شهرهای آسیایی عضو این مجمع، گام مؤثرتری بردارند. این موضوع علاوه بر کارآفرینی، معرفی و صادرات توان فنی داخلی و درآمد ارزی، می‌تواند نقش مؤثری در تقویت دیپلماسی اقتصادی داشته باشد.