افت 82 درصدی گردشگر در شیراز

یکی از دلایل اینکه اغلب کشورها به بازار توریسم اهمیت زیادی می‌دهند همین اشتغال‌زا بودن این صنعت است. علاوه بر آن با ورود گردشگران خارجی، درآمد ارزی کشور نیز به میزان قابل‌توجهی رشد می‌کند. در واقع هریک از توریست‌هایی که به کشور دیگری سفر کرده و اقامت می‌کنند خدمات متفاوتی در بخش‌های مختلفی همچون خوراک، اقامتگاه، سوغاتی و... را دریافت می‌کنند که همین امر هم موجب رونق گرفتن کسب‌وکارهای موجود که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با بازار گردشگری در ارتباط هستند می‌شود و هم از سوی دیگر برای برطرف کردن نیاز توریست‌هایی که به شهرهای مختلف سفر می‌کنند مشاغلی مطابق با ذائقه و نیاز آنها در کشور شکل می‌گیرد. درحال‌حاضر بحران کرونا در بازار گردشگری شهرهای توریستی را بیش از دیگر شهرها دستخوش مشکلات اقتصادی کرده‌ و با توجه به اینکه درآمد ساکنان شهرهای توریست‌پذیر اغلب به حضور گردشگران در این مقاصد، گره خورده است؛ بنابراین توقف یا افت شدید سفر در دوران شیوع کرونا درآمد آنها را تا میزان قابل‌توجهی کاهش داده است. یکی از قطب‌های بازار توریسم که سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی آن را به‌عنوان مقصد نهایی سفرهای خود انتخاب می‌کنند استان فارس است. این استان با توجه به آثار تاریخی و صنایع دستی که در خود جای داده مشاغل مختلفی دارد که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با بازار گردشگری در ارتباط هستند.

مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس در همین راستا به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: با شیوع ویروس کرونا میزان خسارت وارد شده به این استان از اسفند سال گذشته تا بهار امسال سال‌جاری چند ۱۰ میلیارد تومان بوده که پیش‌بینی می‌شود اگر شیوع کرونا در شرایط فعلی باقی بماند تا پایان سال بخش زیادی از فعالان این بازار زمین‌گیر شوند. بیشتر بودن میزان خسارت در نیمه اول سال به‌دلیل این است که ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت فصل گردشگرپذیری این استان محسوب می‌شود و گردشگران داخلی و خارجی زیادی به این استان سفر می‌کنند.

وی درخصوص تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ نیز عنوان کرد: به علت اینکه شیوع ویروس کرونا اصلا قابل پیش‌بینی نیست، بنابراین میزان سفرها در عید نوروز سال جدید نیز قابل پیش‌بینی نخواهد بود. زیرا بازار گردشگری و رونق گرفتن آن کاملا با میزان شیوع بیشتر یا مهار یا کاهش ابتلا به ویروس کووید-۱۹ در ارتباط مستقیم است به‌طوری که اگر میزان شیوع کمتر شود بازار توریسم دستخوش رونق نسبی خواهد شد. اما اگر تعداد مبتلایان به این ویروس بالا باشد در کشور همچنان با ممنوعیت برای سفرهای بین استانی مواجه خواهیم بود که این نیز به معنای ادامه‌دار بودن رکود موجود در این بازار است. البته تصمیم‌گیری برای سفر در ایام تعطیل به مصوباتی که ستاد ملی مبارزه با کرونا صادر می‌کند مربوط است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس گفت: درحال‌حاضر آمار دقیقی از ورود گردشگران در ۹ ماه اخیر در دسترس نیست اما با توجه به آماری که مربوط به بازدید از اماکن گردشگری استان فارس است میزان گردشگران ورودی به این استان در ۹ ماه گذشته نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۹۸ حدود ۸۲ درصد کاهش داشته است.