چتر نجات گردشگری در 11 کشور

با کاهش چشمگیر درآمدی به‌دلیل بحران کرونا، این موضوع منجر به تعدیل نیرو و اخراج قابل‌توجهی از نیروی کار در بخش سفر و گردشگری شد. برآوردهای شورای جهانی سفر و گردشگری نشان می‌دهد که در اوج بحران کرونا، هر روز احتمالا یک میلیون شغل در بخش سفر و جهانگردی از بین می‌رود. شرکت‌های کوچک و متوسط که ۸۰ درصد از مشاغل در این بخش را به خود اختصاص داده است نیمه تعطیل یا کاملا متوقف می‌شوند. در آمریکا حدود ۷۵درصد از رستوران‌های مستقل که به‌طور موقت در طول بحران بسته شده‌اند مجددا احیا نخواهد شد. در چین نیز در ماه فوریه ۲۰ درصد از مشاغل اعلام کردند که جریان نقدینگی آنها تنها برای یک ماه باقی خواهد ماند و حدود ۶۴ درصد مدت ماندگاری را برای سه ماه پیش‌بینی کردند. شرکت‌های بزرگ دچار رکود اقتصادی شده و برخی از شرکت‌های حمل‌ونقلی همچون فلا‌ی‌بی، آورینس، ویرجین استرالیا، هَرِز اعلام ورشکستگی کردند. آمارهای شورای جهانی گردشگری نشان می‌دهد تا ۲۲ ژوئن (نیمه سال ۲۰۲۰) تعداد ۵۱۳ شرکت در صنعت غذا و رستوران، ۲۹۷ شرکت در حمل‌ونقل و ۱۱۷ شرکت هواپیمایی اعلام ورشکستگی کردند. بیش از نیمی از مجریان تورها در جهان با کاهش ۵۰ درصدی درآمد مواجه شدند.

باتوجه به سهم ۱۰درصدی اشتغال گردشگری که معیشت ۳۳۰ میلیون نفر در جهان را تامین می‌کند کاهش سرعت سفر و گردشگری تاثیرات مخربی به این بخش وارد خواهد کرد. بیشترین آسیب به کشورهایی وارد می‌شود که اقتصاد آنها کاملا وابسته به سفر و گردشگری است. همچنین این تاثیر برای کشورهایی که بیشترین سهم تولید ناخالص داخلی آنها در سفر و گردشگری است همچون آمریکا،، چین، ژاپن، آلمان، ایتالیا، انگلستان، فرانسه، اسپانیا و مکزیک و هند گسترده‌تر خواهد بود.

با این وجود فعالان مدیران بخش‌خصوصی در شرکت‌های توریستی (رهبران بازار سفر و جهانگردی) به‌رغم همه ضرر و زیان وارد شده به آنها، در برابر مشکلات قوی و ثابت‌قدم باقی ماندند و طی چند ماه گذشته این بخش تلاش کرده تا ایمنی مسافران را افزایش دهد، نیروی کار آنها را تامین کند و از جوامع محلی حمایت کند. در واقع رهبران این بازار بحران را به فرصتی برای رشدی فراگیر و پایدار در این بخش تبدیل کرده‌اند. اگرچه دولت‌ها نیز برخی از حمایت‌ها را برعهده گرفته‌اند اما هر دو بخش دولتی و خصوصی از نظر هماهنگی و اجرای سیاست‌های توانمندسازی برای بهبودی این بخش نیازمند داشتن یک رویکرد هماهنگ جهانی، ارتقا و یکپارچه‌سازی سفر، پذیرش یکپارچه‌سازی فناوری‌های جدید و تصویب پروتکل‌های بهداشتی جهانی هستند که در نهایت به بازسازی اطمینان‌بخشی به مسافران دست یابند.

بررسی‌های شورای جهانی سفر و گردشگری نشان می‌دهد اجرای چهار روند منجر به بهبودی بازار گردشگری و مشاغل آن و حتی فراتر از آن رسیدن به توسعه پایدار می‌شود. ترجیحات مسافران برای رفتن به سفر به سوی جامعه محلی آشنا و قابل اعتماد است از این رو گردشگری داخلی بر بازار گردشگری حاکم خواهد شد که منجر به سازگاری کسب و کارهای گردشگری و مقاصد می‌شود. البته جامعه جهانی باید عوامل محرک بهبودی سفرهای بین‌المللی را نیز در کوتاه‌مدت فراهم کند. برای ارتقای گردشگری داخلی و تقاضای مسافران شفاف‌سازی از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگرچه زمان مشخصی برای آن قابل پیش‌بینی نیست، اما بخش سفر و گردشگری فرصتی منحصربه‌فرد برای تجدیدنظر در مدل‌های تجاری رایج و ایجاد همکاری مشترک با جوامع محلی که ارزشمندترین دارایی خود است را دارد.

گام دوم توجه ویژه به بهداشت و سلامتی در سفر است. سلامت و ایمنی در این دوره جدید از اهمیت بالایی برخوردار است. مشاغل به‌منظور اطمینان از اجرای پروتکل‌های بهداشتی مانند پروتکل سفرهای ایمن شورای جهانی سفر و گردشگری به همکاری با زنجیره بازار گردشگری می‌پردازند. در این زمینه اعتماد، ارتباطات گسترده و اطلاعات دقیق بین مسافران، مشاغل و جوامع محلی نیز موتور پیشرو در بهبودی بخش مشاغل گردشگری خواهد بود. نوآوری و دیجیتالی‌سازی در بخش سفر و گردشگری سومین روند عبور از بحران کرونا برای مشاغل خواهد بود. در دوران کرونا سفارش‌ها و پذیرش‌های دیجیتالی افزایش داشته است و مصرف‌کنندگان انتظار سفری بی‌خطر، بدون تماس و حضور مستقیم را دارند. دیجیتالی‌سازی فرصت‌های بی‌نظیری را در اختیار مشاغل و جوامع قرار می‌دهد و تسریع در برنامه‌های دیجیتالی یکی از نتایج مثبت این بحران است.

و در نهایت گام چهارم بهبودی بخش گردشگری و مشاغل آن رسیدن به مرحله پایداری است. جهان برای مقابله با بیکاری گسترده و احیای زیستگاه‌های طبیعی به ارتقای مجدد پایداری اجتماعی، زیست‌محیطی و نهادی پرداخته است و این امر را با افزایش آگاهی عمومی از محیط زیست و حمایت از حیات وحش و حفاظت از اقیانوس‌ها تحقق بخشیده است. همزمان با عبور بخش گردشگری و مشاغل آن از مراحل بازیابی، پارادایم اصلی حمایت از این بخش اجرای سیاست‌های متنوع خواهد بود. در مرحله نخست سیاست‌های بین‌المللی باید به‌طور هماهنگ به باز شدن مرزها، تعریف استانداردهای مشترک و حمایت از کارگران برای گسترش قابل‌توجه منجر شود و همان‌طور که این بخش در حال سازگاری با شرایط عادی بعدی است باید سیاست‌های تشویقی برای مسافرت و ایجاد هماهنگی را ارائه دهد.

دولت‌ها اقدامات گسترده‌ای را برای حمایت از مشاغل گردشگری در بحران کرونا از جمله کاهش محدودیت‌های سفر، حمایت از نقدینگی و اقدامات مالی، حمایت از کارکنان، معرفی پروتکل‌های بهداشتی به بخش‌خصوصی، ارتقای گردشگری و سرمایه‌گذاری و تشویق به نوآوری انجام داده‌اند. ژاپن ۶/ ۳ میلیارد یوآن برای افزایش اطلاعات مسافران و ارتقای مقاصد گردشگری هزینه خواهد کرد و نروژ میزان مالیات ارزش افزوده را برای مسافران از ۱۲ درصد به ۸ درصد کاهش داده است. فرانسه در یک طرح اجرایی سخاوتمندانه با اعطای ۲۶ میلیارد یورو حقوق ۷۰ درصد از کارمندان تا سقف ۷ هزار یورو درماه را پرداخت کرده است.

از منظر نقدینگی، آلمان وام‌های نامحدود ارائه داده است و هنگ کنگ ظرفیت خود را ارتقا داد و ۲/ ۹۰ میلیون دلار اضافی به هیات گردشگری خود اختصاص داد. همچنین انگلیس مالیات ارزش افزوده خود را از ۲۰درصد به ۵ درصد برای هتل‌ها کاهش داد و یک طرح کمک هزینه ۲۵ هزار پوندی برای مشاغل خرده‌فروشی، گردشگری و اوقات فراغت ایجاد کرد. ایسلند برای افزایش تقاضا، کوپن‌های مسافرتی داخلی را ارائه می‌دهد و یک کمپین تبلیغاتی داخلی ایجاد می‌کند، اقدامی که احتمالا در سطح بین‌المللی افزایش می‌یاید. ایتالیا، مصر، عربستان و دبی نیز کمپین‌های جدیدی را برای ارتقای گردشگری آغاز کرده‌اند. همچنین برخی از کشورها همچون نیوزیلند درحال برنامه‌ریزی برای بهبود هستند.