این فروشگاه‌ها یک ابزار موثر در تسهیل دسترسی مصرف‌کنندگان به کالا و مایحتاج روزمره، تامین کالا به‌طور متمرکز و حذف واسطه‌ها، سهیم‌کردن مصرف‌کننده و تولیدکننده در سود حاصل از توزیع و فروش و ثبات قیمت‌ها هستند که طبعا جایگاه منحصربه‌فردی در حمایت از تولید داخلی و ترغیب مصرف‌کنندگان به مصرف محصولات داخلی و ملی دارند.

فرصت پروموشن‌های یکپارچه ازجمله مزایایی است که فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای برای برندها و مدیریت فروش آنها فراهم می‌کنند. اعتمادسازی برای مشتریان از دیگر بسترهای موثری است که مدیریت نظام‌مند فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایجاد می‌کنند. مدیریت بهره‌وری سیستم فروش و توزیع موثر و نظام‌مند محصولات نیز یکی دیگر از مزایای تعامل موثر فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تولیدکنندگان است.

این فروشگاه‌ها در رقابت با یکدیگر، قیمت نهایی کالا را پایین می‌آورند و با این کار هم به تولیدکننده و هم مصرف‌کننده کمک بزرگی می‌کنند. حمایت ملی و فرهنگ‌سازی مصرف کالاهای ایرانی اتفاق مهمی است که با برقراری تعامل سازنده بین تولیدکنندگان و فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌تواند رقم بخورد.

تشکیل اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای گام بسیار مهمی در گسترش بهره‌گیری از مزایای این فروشگاه‌ها و افزایش تعامل موثر تولیدکنندگان با فروشگاه‌های بزرگ و مدیریت هدفمند نظام توزیع در کشور است.

این اتحادیه باید هم منافع تولیدکننده و هم منافع فروشگاه‌ها را توامان در نظر بگیرد و جایی که لازم باشد در قراردادهای فی‌مابین اعمال‌نظر کند و پروتکل مشخص و کارآمدی برای نحوه انعقاد قرارداد بین تولیدکننده و فروشگاه ارائه کند تا منافع هر دو طرف به نحو موثری تامین شود.

باید هدف اصلی این اتحادیه کمک به حمایت از تولید ملی و درعین‌حال کاهش هزینه خرید مشتری و همچنین هزینه‌های تولیدکننده باشد و این مهم به یک اتحاد، هم‌افزایی و تعامل سازنده با تولیدکننده و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیاز دارد.

آنچه مسلم است تکریم مشتری و اعتمادسازی و کمک به افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان به‌ویژه در شرایط دشوار اقتصادی فعلی رسالت مهمی است که همه باید با عزم ملی و جهادی در آن مشارکت داشته باشند.