راه‌اندازی بزرگ‌ترین پالایشگاه خرما در کشور

محمدفرید خان‌صنمی، ‌مدیرعامل شرکت صنایع غذایی مینو فارس با اشاره به سابقه  گروه صنعتی مینو که محصولات آن در میان مصرف‌کنندگان از محبوبیت و درجه اعتماد بالایی برخوردار است، می‌گوید: در حال حاضر شرکت صنایع غذایی مینو فارس، جزو معدود کارخانه‌های فعال ایران در زمینه تولید قند مایع خرما و شهد عسلی خرما بوده و به‌عنوان یکی از معتبرترین تولیدکنندگان شیره خرمای کشور شناخته می‌شود. این شرکت شیره خرمای مورد تایید ادارات نظارت و استاندارد و دارای علامت استاندارد ملی به صورت ۱۰۰ درصد خالص را روانه بازار مصرف کرده است. در حال‌حاضر گروه صنعتی مینو ظرفیت گسترده‌ای از بازار پفک و پاپ‌کرن را در اختیار داشته و در این راستا شرکت صنایع غذایی مینو فارس با ایجاد خطوط جانبی تولید اسنک، مسوولیت تامین پفک نمکی مینو جنوب، پاپ کرن کل کشور و نیز صادرات این محصولات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس را بر عهده دارد.

 بزرگ‌ترین پالایشگاه خرما در کشور

به گفته مدیرعامل شرکت صنایع غذایی مینو فارس واحدهای کنترل کیفیت، تحقیق و توسعه و بازاریابی این شرکت در تلاش هستند تا با ارتقای کیفیت محصولات موجود و ارائه محصولات جدید از قبیل بسته‌بندی خرمای مرغوب، سرکه خرما، شهد توت، شهد انگور، شهد انجیر و همچنین ارائه تولیدات شیره خرما، قند مایع و شهد عسلی خرما در بسته‌بندی‌های جدید گستره ارائه محصولات خود را افزایش داده تا ضمن تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین پالایشگاه خرما در کشور موجبات رضایت‌مندی هرچه بیشتر مشتریان خود را فراهم سازد.

به گفته خان‌صنمی، شرکت صنایع غذایی مینو فارس کلیه محصولات خود اعم از مشتقات خرما و فرآورده‌های حجیم شده ذرت را به تمامی‌ قاره‌ها نظیر کشورهایی از قیبل کانادا، ترکیه، ژاپن، روسیه، چین، هند، استرالیا و تمامی ‌کشورهای حوزه خلیج‌فارس ارسال می‌کند، همچنین ارسال نمونه محصولات جدید به این  کشورها و حضور پررنگ‌تر در نمایشگاه‌های بین‌المللی در دستور کار این شرکت قرار دارد.

 آسیب مداخلات دولتی و ارزش افزوده

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی مینو فارس با اشاره به مداخله دولت در زمینه قیمت‌گذاری محصولات مختلف به‌ویژه در حوزه‌های مصرفی و اثراتی که این مساله با توجه به کاهش سرمایه و نقدینگی شرکت‌ها به همراه دارد، می‌گوید: با افزایش بی‌سابقه قیمت مواداولیه به‌ویژه مواد اولیه وارداتی در سال‌جاری و همچنین نوسان بی‌سابقه قیمت‌ها، این شرکت با محدودیت‌هایی در زمینه‌ تامین مواداولیه، تسویه حساب و کاهش دامنه تامین‌کننده مورد تایید روبه‌رو شده است.

این فعال صنایع غذایی در زمینه تاثیرات و مشکلاتی که مالیات ارزش افزوده بر فعالیت‌ صنایع کشور ایجاد کرده است، می‌گوید:  متاسفانه به دلیل آنکه زیر ساخت‌های لازم در راستای اجرای صحیح این قانون تاکنون فراهم نشده، درصد بالایی از مالیات کشور از بخش تولیدی دریافت می‌شود، این در حالی است که در برخی صنوف به دلیل نبود سازوکار مناسب جهت شناسایی درآمدها امکان اخذ و شناسایی مالیات وجود ندارد.

وی تصریح می‌کند: این شرکت همانند سایر شرکت‌های تولیدی در بخش ارزش افزوده دچار چالش‌هایی است، به عنوان مثال خرما که جزو مواداولیه اصلی این شرکت است از مالیات معاف است و این شرکت با تبدیل خرما به مشتقات خرما باید ارزش افزوده بخش معاف (خرما) را محاسبه و پرداخت کند. این اظهارات در شرایطی است که مشکلاتی از قبیل محدودیت در خرید مواد اولیه، کاهش قدرت رقابت در بازارهای فروش و توقف ناخواسته خطوط تولید به دلیل عدم‌تامین مواد اولیه را به دنبال دارد. در همین حال افزایش بی‌رویه قیمت‌ها تاثیر بسزایی در کاهش قدرت خرید مردم که مصرف‌کننده نهایی هستند، ایجاد کرده است.

 چالش‌های موجود در صنایع غذایی کدامند؟

خان‌صنمی‌با اشاره به مهم‌ترین مشکلات صنایع غذایی در شرایط اقتصادی فعلی کشور می‌گوید: نخستین و مهم‌ترین مشکل این صنعت کمبود آب مورد نیاز است. با توجه به نیاز مبرم فرآیند تولید به آب، کمبود آب و عدم پیش‌بینی راه‌حل‌های عملیاتی در مناطق جنوبی کشور موجب کاهش سرعت تولید یا حتی توقف فرآیند و در نتیجه عدم‌ارائه به‌موقع سفارش‌ها به مشتریان می‌شود. دومین مشکل نیز مربوط به تامین مواد اولیه است؛ با توجه به نوسانات بازار ارز و اعمال محدودیت‌های وارداتی، تامین به‌موقع و مقرون به‌صرفه مواد اولیه بسیار سخت شده است.

به گفته این فعال تولیدی، صنایع غذایی به دلیل اهمیت بالایی که در حفظ سلامت جامعه دارد باید بیش از صنایع دیگر مورد توجه و حمایت قرار گیرد. این در حالی است که تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه هر روز با یک قیمت جدید رو‌به‌رو می‌شوند، با وجود این نوسانات و در سایه نبود نظارت کافی برخی از مواداولیه ضروری تولید در بازار یافت نمی‌شود. از سوی دیگر خرید مواد اولیه برای شرکت‌های تولیدی نقدی و بعضا پیش‌پرداختی شده است. کمبود نقدینگی مانع رشد صنایع بوده و به جهت جلوگیری از کاهش رونق کسب و کار آنها به ناچار مجبور به اخذ تسهیلات بانکی می‌شوند که آن هم به نوبه خود معضل بزرگی است چراکه طولانی‌شدن مراحل اخذ تسهیلات مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان به‌وجود می‌آورد.

p28 (2)