با ارزش کارت همچنین جلوگیری از نقدینگی و ورود پول کاغذی و کاهش تورم ناشی از آن و افزایش رونق کسب‌و‌کار نیز محقق می‌شود. خرید آسان و بازپرداخت به صورت اقساطی و یکجا، عدم نیاز به پرداخت وجه نقد در قبال خرید، عدم نیاز به ضامن و تشریفات اداری خاص برای دریافت ارزش کارت، قابلیت شارژ مجدد به میزان اقساط باز و افزایش اعتبار از دیگر امکانات این کارت اعتباری است. استفاده از شبکه‌های وسیع کارتخوان‌های شرکت به‌پرداخت ملت که برترین خدمات پرداخت الکترونیک در خاورمیانه است ارزش کارت را در مقایسه با سایرین در جایگاه خاصی قرار داده است. فرآیند ارائه کارت به متقاضیان به این صورت است که پس از عقد قرارداد با سازمان مربوطه، از طریق کسر از حقوق میزان اعتبار درخواستی توسط سازمان اعلام و کارت به همان میزان صادر و تحویل می‌شود. همچنین در فرآیند جذب فروشگاه، قرارداد پذیرندگی اطلس کارت ملت با فروشگاه منعقد شده و با مراجعه دارندگان کارت به فروشگاه و خرید کالا خدمات بازپرداخت شرکت ارزش‌آفرین تضمین و در موعد مقرر هر قسط به حساب پذیرنده واریز می‌شود.  کارت اعتباری، کارتی است که دارنده آن می‌تواند کالا یا خدمات خود را بدون پرداخت وجه نقد و با ارائه کارت دریافت کرده و بهای آن را طی زمان مشخصی به صادرکننده کارت بپردازد.

 اعتماد و اعتبار متقابل، کلید طلایی خرید اعتباری

لازمه یک خرید اعتباری موفق، ایجاد اعتبار و اعتماد بین خریدار و فروشنده است و این اعتبار و اعتماد است که به کارت اعتباری خریدار ارزش می‌دهد. با توجه به حجم کارت، حجم مبالغ و تعداد افرادی که از کارت استفاده می‌کنند، طبیعتا این اعتبار لازم است توسط شخص ثالثی بین خریدار و فروشنده ایجاد و تضمین شود. در همین راستا پیرو وضعیت فعلی اقتصاد کشور و کاهش سطح درآمدها و قدرت خرید مردم و نهایتا رکود در بخش کسب و کار؛ شرکت ارزش‌آفرین اطلس در بهمن ماه سال گذشته با حمایت هلدینگ گروه مالی ملت، به صدور کارت اعتباری ‌«ارزش کارت» اقدام کرد. شرکت ارزش آفرین اطلس پس از انجام مطالعاتی که نیاز بازار را مد نظر قرار داده بود، به حلقه مفقوده خریدار و فروشنده رسید و با استفاده از زیرساخت‌های بانک ملت و همکاری با شرکت به‌پرداخت به محصول نهایی رسید. این کارت قابل استفاده در حوزه‌های مختلف اعم از بازرگانی و خدمات است. همچنین در راستای همین اقدام، فروشگاه اینترنتی چارسوق ملت نیز دوباره راه‌اندازی و به روز شد. تفاوت عمده ارزش کارت با سایر بازیکنان بازار این است که نه تنها هیچ وجه نقدی توسط پذیرنده به دارنده کارت پرداخت نخواهد شد، بلکه موانع و بوروکراسی‌های اداری نیز از میان برداشته شده است. به اضافه ریسک خرید از طریق این کارت بسیار پایین است زیرا خرید اعتباری از طریق انعقاد قرارداد بین سازمان‌ها و تحویل کارت به کارمندان آن سازمان‌ طرف قرارداد و کسر از حقوق متقاضیان صورت می‌گیرد. مدیران این شرکت امیدوارند با رواج استفاده از ارزش کارت بین مردم، فرهنگ خرید اعتباری هرچه غنی‌تر شود.

 ارزش کارت فعال در خدمات بنگاه به بنگاه و بنگاه به مشتری

در نشست رونمایی از «ارزش کارت» علیرضا ابراهیم‌پور، مدیرعامل گروه مالی ملت در خصوص عرصه فعالیت و خدمات ارزش کارت، چنین توضیح داد:‌  این کارت در دو حوزه خدمات‌دهی بنگاه به بنگاه (B۲B) و بنگاه به مشتری (B۲C)، فعالیت می‌کند. در ارتباط با مشتریان و حوزه B۲C، قراردادی با سازمان‌ها منعقد می‌شود و خرید اقساطی با کسر از حقوق کارمندان، محقق می‌شود. مزیت آن این است که هیچ فشاری به مقام‌های عالی بانک وارد نخواهد شد و ریالی از بانک بابت این خریدها دریافت نخواهد شد. روش و فرآیند کار به این ترتیب است که ما از منابع فروشگاهی استفاده کرده و بابت آن کارمزدهایی دریافت می‌کنیم. همچنین تمامی ‌کارت‎‌های اعتباری بیمه خواهند شد  و در این فرآیند هم به‌پرداخت و هم بیمه ما دخیل می‌شوند. در واقع ما بازپرداخت اقساط را نزد فروشگاه‌ها، بیمه می‌کنیم و فروشگاه‌ها هم به‌دلیل اینکه ما تضمین‌کننده پرداخت اقساط هستیم، بسیار به این همکاری رغبت دارند.  وی همچنین در خصوص ارائه خدمات در بخش بنگاه به بنگاه (B۲B) اضافه کرد: تلاش کردیم حلقه واسط بین تولیدکننده و واردکننده با عمده‌فروش و خرده‌فروش باشیم. به این ترتیب که در حوزه واردکنندگان ورود کرده، اعتبارسنجی می‌کنیم و کارتی به آنها ارائه می‌دهیم که بر اساس آن می‌توانند محصولات خود را به عمده‌فروش ارائه کنند. همین فرآیند بین عمده‌فروش و خرده‌فروش نیز طی خواهد شد و مزایای بسیاری دارد. به طور مثال ما با سایپا در خصوص توزیع قطعه به نمایندگی‌های آنها و واردکنندگان شیرآلات بهداشتی، رایزنی‌هایی برای استفاده از این روش داشته‌ایم. چنانچه این فرآیند هر چه سریع‌تر به وقوع بپیوندد، به کاهش نقدینگی و جلوگیری از پولشویی و مهم‌تر از آن به اقتصاد مقاومتی کمک شایانی می‌کند، زیرا ما به تولیدکنندگان داخلی، عمده‌فروشان و خرده‌فروشان دست یاری می‌دهیم تا محصولات خود را ارزان کنند و به دست مصرف‌کننده نهایی برسانند.

مدیر عامل گروه مالی ملت در ادامه در رابطه با قابلیت‌های این کارت خطاب به مدیران بانک ملت افزود:‌  این کارت می‌تواند به عنوان پشتوانه در شعب و برای سپرده‌های خام شناخته شود. به این شکل که مثلا هر فردی که برای سپرده یکساله اقدام کرد، از طریق ارزش کارت و اعتبار آن اقدام به پرداخت اقساط کند. به این ترتیب باوجود اینکه فرد از سپرده خود سود دریافت می‌کند، قدرت خرید خود را به واسطه پرداخت قسط از دست نمی‌دهد، زیرا اقساط را به واسطه کارت اعتباری پرداخت می‌کند. سهام دولت که در گروه بانک ملت است می‌تواند پشتوانه ارائه کارت اعتباری باشد و از این طریق قدرت خرید مردم حفظ شود. در بحث بانکداری شرکتی، تجاری و شخصی؛ افراد می‌توانند در پرداخت اقساط از این کارت استفاده کنند و این سرویس جدید را در اختیار  مشتریان خود قرار دهند.  در بخش پایانی این نشست نیز محمد بیگدلی، مدیر عامل بانک ملت، لازمه باقی ماندن موسسات مالی را ایجاد محصولات متنوع دانست و گفت: این موسسات باید به سوپرمارکتی برای محصولات و خدمات مالی متنوع تبدیل شوند تا بتوانند نیازهای متنوع و گسترده متقاضیان و مشتریان را در هر زمان برطرف کنند.