خیز «ارفع» برای عملیاتی کردن طرح‌های توسعه

در این بین، آهن و فولاد ارفع طی دو سال گذشته از ظرفیت اسمی‌خود که ۸۰۰ هزار تن است فراتر رفته و همچنین با تصویب افزایش سرمایه، خیزی نیز برای عملیاتی کردن طرح توسعه‌ای و رسیدن به ظرفیت تولید یک میلیون تن در سال‌جاری برداشته است. طبق اعلام این شرکت همچنین تاکنون شیوع کرونا تاثیری بر روند تولیدش نداشته و با توجه به تمهیداتی که در پیش گرفته همچنان تولید طبق برنامه پیش رفته است.گرچه به گفته علیرضا خیاط شیوع کرونا باعث رکود بازارها شده و امکان دارد کاهش تقاضا را به‌دنبال داشته باشد و این امر شرایط صادرات را با توجه به تحریم‌ها برای شرکت‌های ایرانی سخت‌تر کرده و رقابت تنگاتنگ‌تر خواهد شد.

شرکت آهن و فولاد ارفع در سال ۱۳۸۳ به صورت سهامی‌خاص تاسیس و در سال ۱۳۹۲ به سهامی‌ عام تغییر یافت و در فهرست شرکت‌های ثبت شده در سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت. در سال ۱۳۹۲ این شرکت با تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و شمش فولادی در استان یزد، شهر اردکان - کیلومتر ۲۵ جاده اردکان نائین مورد بهره‌برداری قرار گرفت. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، شرکت کارخانه‌های نورد لوله یاران، شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید و توسعه معدنی و صنعتی صبا نور از سهامداران عمده این شرکت هستند. فولاد ارفع برای ۱۲۰۰ نفر زمینه اشتغال‌زایی به صورت مستقیم و برای بیش از ۱۰ هزار نفر فرصت شغلی به صورت غیرمستقیم رابه وجود آورده و نقش موثری در ایجاد اشتغال پایدار و رفع معضل بیکاری داشته است. این شرکت دارای دو واحد تولیدی احیای مستقیم و فولادسازی است.

از جمله اهداف توسعه‌‌ای این شرکت همکاری در تکمیل زنجیره تولید در منطقه مربوطه و ایجاد توازن در مواد اولیه و محصولات و تامین متناسب بازار، افزایش کمی ‌و کیفی محصولات و همکاری و پشتیبانی و مشارکت در ایجاد صنایع بالادست و پایین‌دست است.این شرکت دارای دو واحد تولیدی اعم از واحد احیاء مستقیم و واحد فولاد سازی است وبرای تولید فولاد و آهن اسفنجی از کوره قوس الکتریکی استفاده می‌شود. در این واحد ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و ۶۰ هزار تن بریکت  به روش میدرکس جهت تامین خوراک واحد فولادسازی تولید می‌شود. این شرکت سالانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندله از شرکت گندله‌سازی اردکان را دریافت و تبدیل به آهن‌اسفنجی می‌کند.

بخش فولادسازی با دریافت آهن‌اسفنجی از واحد احیای مستقیم و همچنین با دریافت آهن قراضه، فروآلیاژها و کمک ذوب‌ها، تولید فولاد مذاب کرده و پس از پالایش فولاد مذاب، در ماشین‌های ریخته‌گری تولید، شمش‌های فولادی را تولید می‌کند.آهن و فولاد ارفع با کسب مجوز سازمان بورس در تاریخ ۲۳ شهریورماه ۱۳۹۸ و همچنین مصوبات مجمع عمومی فوق‌العاده در مهر  سال گذشته افزایش سرمایه از مبلغ ۶ هزار میلیارد ریال به ۱۲ هزار میلیارد ریال از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران را طی دو مرحله شاهد بود که مرحله اول آن از مبلغ ۶ هزار میلیارد ریال به ۹ هزارمیلیارد ریال را از طریق پذیره‌نویسی در ۶ اسفند ماه سال گذشته به ثبت رساند.افزایش سرمایه مصوب به منظور تامین مالی فاز نخست برنامه توسعه‌ای شرکت برای افزایش ظرفیت تولید واحد احیای مستقیم از ۸۰۰ هزار در سال به ۲/ ۱ میلیون تن و افزایش ظرفیت تولید واحد فولاد سازی از ۸۰۰ هزار تن در سال به یک میلیون تن با استفاده از امکانات زیربنایی موجود از طریق تغییرات در خطوط تولید است. آهن و فولاد ارفع، زمان بهره‌برداری از واحد احیای مستقیم را  اواسط سال ۱۴۰۰ و بهره‌برداری از واحد فولاد‌سازی را از اواسط سال ۱۳۹۹ اعلام کرده است.

تولید شمش فولاد سال گذشته در آهن و فولاد ارفع به ۸۶۲ هزار تن رسید که نسبت به سال ۱۳۹۷ معادل ۱۰ هزار تن افزایش داشته  و تولیدش نیز ۸ درصد فراتر از ظرفیت اسمی‌ کارخانه به میزان ۸۰۰ هزار تن شده است.صادرات این شرکت  در سال ۱۳۹۸ معادل ۲۳۰ هزار تن بوده که ۳۰ درصد حجم تولید را شامل می‌شود. به گفته علیرضا خیاط، مدیرعامل این شرکت در سال‌جاری نیز همچنان قصد ادامه برنامه قبلی و صادرات ۳۰ درصد از تولیدات برای سال جاری وجود دارد، اما براساس قیمت‌های داخلی و خارجی و دستورالعمل‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت این مقدار متغیر است.متوسط قیمت فروش هرکیلو شمش فولاد آهن و فولاد ارفع در یک سال گذشته در بورس کالا ۳۹ هزار و ۵/ ۸۸۹ ریال بوده  و طی یک سال گذشته همچنین ۲۳۶ هزار تن شمش بر اساس سهمیه‌ای که وزارت صنعت برای این شرکت در نظر گرفته در بورس کالا عرضه کرده است.  کمترین نرخ شمش آهن و فولاد ارفع در تیر ماه سال گذشته به قیمت ۳۳ هزار و ۵۸۵ ریال ثبت شده و در اسفند ماه سال گذشته نیز بیشترین نرخ شمش فروش با  قیمت ۴۸ هزار و ۵۳ ریال انجام شده است. آهن و فولاد ارفع همچنین در سال‌جاری دو محموله هر یک به میزان ۱۰ هزار تن را در فروردین ماه با متوسط قیمت ۴۳ هزار و ۸۳۴ ریال ثبت کرده است.