در بیمه‌های ثالث که در پایان سال و ابتدای هر سال حجم زیادی مسافرت صورت می‌گرفت و بیش از  ۱۰ تا  ۱۵درصد خسارت‌های بخش ثالث اعم از فوت و جرح مربوط به ایام مسافرت نوروزی است که تقریبا ارقام قابل توجهی از خسارت است. اگر چه ممکن است با رفع محدودیت‌های کرونا دوباره حجم مسافرت‌ها در طول یک زمان کوتاه مانند تعطیلات عید سعید فطر جبران شود؛ بنابراین با توجه به رفتار مردم به نظر وقوع خسارت‌ها  جبران شود. گرچه اثرات آن در یک تا یک و نیم سال به دلیل ماهیت خسارت مثل گزارش‌های پزشکی رای دادگاه و  IAS۱۰شناسایی خواهد شد، اما با توجه به آنچه در استاندارد گفته شده باید در پایان سال مالی ۱۳۹۸ در صورت‌های مالی افشا یا اثرات تعدیل آن منظور شود. در سایر رشته‌های بیمه‌ای مانند بیمه‌نامه‌های مسافرتی به دلیل کاهش شدید مسافرت در ایام تعطیلات نوروزی  موضوع مسافران ورودی و خروجی کاهش چشمگیری یافته است و متعاقبا پرتفوی رشته کاهش خواهد داشت.

در بیمه‌های باربری اعم از داخلی و خارجی علاوه بر وجود تحریم‌های ظالمانه که بر صادرات و واردات کشور موثر بوده است، اما کرونا نیز  تاثیر داشته و در باربری داخلی با توجه به میزان تعطیلات در برخی کسب و کارها  مقدار حمل‌ونقل  کاهش داشته است و قاعدتا حق بیمه صادره تحت تاثیر خواهد بود.

افزایش خسارت در بیمه درمان تکمیلی با وجود این ویروس و اثرات روانی بر رفتار بیمه‌گذاران باعث مراجعه و حساسیت‌های روانی و مراقبت‌های پزشکی بر بیمه‌گذاران شده و به دلیل نگرانی از مبتلا شدن به این ویروس عمدتا مراجعات پزشکی و آزمایش‌های کلینیکی و پاراکلینیکی بیشتر خواهد شد ضمن اینکه با پوشش قرار دادن این بیماری باعث افزایش ضریب خسارت خواهد شد. در بیمه‌های زندگی به دلیل وضعیت نامناسب معیشتی آحاد جامعه بر اثر شیوع این ویروس و در  پی بیکاری‌های ایجاد شده اقبال به خرید کاهش خواهد یافت و اثر مستقیمی بر حق بیمه این نوع بیمه‌نامه‌ها خواهد داشت.

در بیمه‌های اموال و مسوولیت اغلب ابنیه‌ها دارای  پوشش‌های بیمه‌ای هستند و ممکن است این بیمه‌نامه‌ها فسخ یا باطل نشود، اما با کاهش توسعه فعالیت‌های اقتصادی با توجه به کاهش میزان تولید ارزش مورد بیمه‌ها نظیر موجودی انبار‌ها و کالا‌ها  در نوسان خواهد بود. این امر موجب کاهش حق بیمه خواهد شد و درصورت ادامه وضعیت کرونا  و حاد شدن موضوع اثرات بسیار مخربی بر فعالیت‌های اقتصادی خواهد داشت که قاعدتا تاثیرات رشد منفی اقتصاد نتیجه مستقیم بر صنعت بیمه خواهد داشت.

با توجه به توضیحات فوق در خصوص رفتار ویروس کرونا و اثر آن بر رشته‌های بیمه‌ای متناظر بروضعیت مالی شرکت نیز اثرگذار خواهد بود. بنابراین مطابق استاندارد‌های حسابداری شرکت‌های بیمه  برای  IAS۱۰سال ۹۸ به‌عنوان رویداد‌های پس از دوره گزارشگری مالی تلقی خواهد شد و باید طبق استاندارد  اثرات این مهم شناسایی و یا افشا شود؛  با توجه به آثار مخرب آن و تداوم ابتلا به کرونا افشا و تعدیلات لازم در صورت‌های مالی لازم است. بنابراین مدیران به شدت باید نگران آینده شرکت باشند  و با ایجاد یک اتاق فکر متخصص و توانمند به دنبال برنامه مدون برای وضعیت آینده باشند و به دنبال آن باشند که چگونه وضعیت‌های شرکت را مدیریت کنند. چگونه دارایی‌های شرکت‌ها را حفظ کنند (هم دارایی فیزیکی و هم منابع انسانی) خصوصا در شرکت‌های بیمه و اساسا نهاد‌های مالی که مهم‌ترین و بهترین سرمایه و منابع، نیروی انسانی توانمند است که حاصل سال‌ها تجربه و تلاش است.