حمایت دولت از تولیدکنندگان در قانون بودجه 1403

دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به حمایت از تولید دارد و در همین راستا کاهش مالیات این بخش را در دستور کار قرار داده است؛ بر این اساس کاهش ۵درصدی مالیات عملکرد تولید در لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط دولت پیشنهاد و در مجلس مصوب شد. دولت ابزارهای مختلفی در دست دارد که می‌تواند از آنها در راستای حمایت از تولید و مقابله با سوداگری سود ببرد. یکی از این ابزارها مالیات است. دولت در تلاش است از این ابزار در راستای جذابیت بخشیدن به تولید و از رونق انداختن دلالی در کشور سود ببرد. پیشنهاد‌هایی مانند کاهش مالیات عملکرد تولید و افزایش مالیات بخش‌های غیرمولد در همین راستا قابل‌تحلیل است. کارشناسان بر این عقیده‌اند که رشد اقتصادی کشور در گروی رونق تولید و جذاب شدن این بخش است. در غیر این صورت، سرمایه‌ها به بخش‌های مخرب سوق می‌یابد که به نفع کشور نیست.

حسن حیدری، اقتصاددان، در گفت‌وگو با شادا در خصوص قانون بودجه ۱۴۰۳، برنامه هفتم توسعه و قانون مالیات بر عایدی سرمایه که همگی با لوایح پیشنهادی دولت مصوب شده‌اند، تصریح کرد: واقعیت این است که سطح ریسک در کشور ما بالاست؛ بنابراین، کسانی که در حوزه تولید به فعالیت می‌پردازند، باید حتی‌الامکان مورد حمایت قرار بگیرند تا بتوانند به فعالیت خودشان ادامه دهند. او ادامه داد: معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی که در قانون بودجه ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است، بسیار مثبت ارزیابی می‌شود، اما در این میان تخفیف‌های بی‌منطقی نیز به برخی صنایع داده می‌شود که باید برای آنها چاره‌اندیشی شود؛ مثلا انرژی با قیمت بسیار کم به صورت نهاده در اختیار صنایع قرار می‌گیرد که باید آن را حل کنیم. این اقتصاددان توضیح داد: حمایت از تولید یک ضرورت است و باید اعمال شود. در این روند باید به افزایش نظارت‌ها بپردازیم و از سوءاستفاده برخی صنایع جلوگیری کنیم.

حیدری گفت: مشوق‌های مالیاتی هدفمند در راستای توسعه زنجیره ارزش محصولات و فاصله گرفتن از خام‌فروشی که در قانون بودجه ۱۴۰۳ تصویب شده است نیز از دیگر اقدامات مثبت به شمار می‌رود. او ادامه داد: نیاز است قیمت خوراک صنایع واقعی شود، نه‌تنها به این دلیل که دولت بودجه‌اش را تراز کند، بلکه به این دلیل که انگیز‌ه‌ای برای صنایع در راستای توسعه زنجیره ارزش محصولات به وجود آید. صنایع در شرایطی که نهاده‌ها را با قیمت بسیار پایین و یارانه‌ای دریافت می‌کنند، انگیزه‌ای برای توسعه زنجیره ارزش محصول ندارند، زیرا در همان ابتدا با دریافت خوراک یارانه‌ای، سودشان تضمین می‌شود.

این کارشناس اقتصادی یکی دیگر از اقدامات مثبت را تصویب قانون مالیات بر سوداگری برشمرد و ادامه داد: مقابله با سوداگری و اخذ مالیات از فعالیت‌های غیرمولد اقدام خوبی است؛ البته اجرای این قانون نیازمند برخی احتیاط‌ها و مقدمات است و باید به نحوی پیش رود که به صورت ناخواسته به خروج سرمایه‌ها دامن زده نشود و تولیدکنندگان هر بخشی اعم از طلا، مسکن و... مورد حمایت قرار گیرند. حیدری در پایان با تاکید بر لزوم دریافت مالیات از فعالیت‌های دلالی و سوداگری تصریح کرد: تمرکز دولت در تمام سیاست‌ها باید حمایت از تولید باشد و در مقابل از کسانی که ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌کنند و سود می‌برند، مالیات بگیرد. رویکرد دولت مبتنی بر کاهش مالیات تولید به میزان ۵ درصد در قانون بودجه ۱۴۰۳ و از طرف دیگر اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از فعالیت‌های سوداگرانه، رویکرد مناسبی است که افزایش جذابیت تولید و تقویت آن را به همراه خواهد داشت.