فشار دستمزد به تورم آمریکا؟

بازار داغ کار

به گزارش اکونومیست، بازار کار در آمریکا پس از ظهور بیماری کرونا همچون سایر بازارها با وضعیت نامطلوبی روبه‌رو شد و بیکاری آمریکا به صورت ناگهانی و همزمان با رکود اقتصادی، نیز افزایش یافت. اما با به پایان رسیدن دوران کرونا، رشد اقتصاد شدت گرفت و بیکاری بار دیگر کاهش یافت. این کاهش به حدی بود که بسیاری از بنگاه‌ها با کمبود نیروی کار مواجه شدند، به‌طوری‌که تعداد مشاغل موجود به ازای هر بیکار در سال ۲۰۲۲ تا حدود ۹/ ۱ افزایش یافت اما در سال ۲۰۲۳ این شاخص به وضعیت پیش از کرونای خود بازگشت. همچنین رشد سطح دستمزد در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۵/ ۵درصد رسید و حتی در آستانه رسیدن به ۶ درصد قرار گرفت. با آرام شدن تدریجی بازار کار در ۲۰۲۳ این شاخص رو به نزول نهاد و اکنون در حال کاهش است. اکنون به ازای هر بیکار در آمریکا ۶/ ۱ شغل وجود دارد، نسبتی که از اواسط سال ۲۰۲۲ اندکی کاهش یافته است اما بسیار بیشتر از حد معمول قبل از همه‌گیری است. اقتصاد آمریکا از فوریه سال ۲۰۲۰ که با ظهور کرونا مصادف شد تقریبا ۴میلیون شغل جدید ایجاد کرده است. این حجم بالای اشغالزایی باعث شده اشتغال بالاتر از روند بلندمدت خود قرار گیرد. اکنون حدود ۸۴درصد کارگران مابین ۲۴ تا ۵۴ سال جزئی از مشارکت نیروی کار هستند؛ نرخی که بالاترین میزان از سال ۲۰۰۲ است و تنها یک درصد از بالاترین سطح مشارکت افراد حاضر در این سن در نیروی کار در طول تاریخ فاصله دارد.

دستمزدهای رو به صعود

 چنین وضعیتی از منظر کارگران قطعا مطلوب است. رشد دستمزدها برای مشاغل بخش خدماتی که به تحصیلات کمتری نیاز دارند، مانند ساخت‌وساز، بسیار سریع بوده است. این وضعیت تاحدودی کاهش‌دهنده نابرابری‌های درآمدی آمریکا بوده است. بخش‌هایی از جمعیت آمریکا که رفاه کمتری را در قیاس با دیگران دارند اگرچه وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارند، اما همچنان وضعیت بدتری را نسبت به میانگین جامعه تجربه می‌کنند. نرخ بیکاری سیاه‌پوستان به پایین‌ترین سطح خود رسیده است و اکنون برابر با ۷/ ۴درصد است. آیا این وضعیت زمانی که کمبود نیروی کار در قیمت‌ها خود را منعکس کند دوام خواهد داشت؟ دستمزد یک ساعت کار در ماه ژوئن با نرخ سالانه ۴/ ۴درصد افزایش پیدا کرده است که با نرخ تورم سالانه تقریبا منطبق است و دو برابر نرخ هدف فدرال رزرو است.

هدف‌گذاری فدرال رزرو برای تورم برابر با ۲درصد است که فدرال رزرو امیدوار است در روزهای آینده به آن دست پیدا کند. آمارهای مختلف نشان می‌دهند فشار دستمزدها رو به بالا بیشتر خواهد بود و انتظار می‌رود همچنان دستمزدها افزایش یابند. پیش‌بینی حزب در شعبه آتلانتای فدرال رزرو نشان می‌دهد رشد سالانه فدرال رزرو برابر با ۶درصد خواهد بود. وضعیت فعلی بازار کار تضمین می‌کند که فدرال رزرو نرخ بهره را در جلسه خود در پایان ماه ژوئیه از سر خواهد گرفت؛ کاری که در ماه گذشته از انجام دادن آن خودداری کرده بود. بازارها با احتمال ۹۲درصد افزایش ۲۵/ ۰درصدی را در نرخ بهره پیش‌بینی می‌‌کنند. لوری لوگان، رئیس شعبه دالاس فدرال رزرو، در سخنرانی خود در ۶ ژوئیه، درباره تصمیم بانک مرکزی استدلال کرد نرخ اشتغال بالاتر از انتظار بانک مرکزی را به سوی سیاست‌هایی سختگیرانه‌تر هدایت می‌کند.

پیش‌بینی‌ها چه می‌گویند؟

خوش‌بینان تصور می‌کنند بازار کار به همان سیاق گذشته مسیر خود را ادامه خواهد داد و بیکاری افزایش شدیدی نخواهد داشت. توجه آنها به چند شاخص است که از منظر آنها اهمیت خاصی را داراست. برای مثال، حدود ۸/ ۹میلیون شغل باز در ماه مه وجود داشت که در مقایسه با سال قبل ۶/ ۱میلیون شغل کاهش یافته است. در یک سناریوی خوش‌بینانه، کارفرمایان آگهی کارهای مورد نیاز را لغو می‌کنند، اما کارگران را در شمول بیمه درنمی‌آورند.

 این نوع کاهش در تقاضای کارکنان، در تئوری می‌تواند منجر به کاهش تدریجی افزایش دستمزدها شود، بدون اینکه دستاوردهای چند سال گذشته را معکوس کند. این اتفاق تاحدودی هم‌اکنون نیز افتاده است. افزایش دستمزد ساعتی اگرچه هنوز سریع است اما یک واحد درصد کمتر از سال قبل است. سناریوی بدبینانه اما این است که سرد شدن بازار کار نیاز به زمان دارد و اقتصاد با روندی منظم حرکت نمی‌کند. فدرال رزرو در سال گذشته نرخ‌های بهره را به شدت افزایش داده است و هنوز بخشی از تاثیرات آن احساس نشده است. در‌عین‌حال، تا زمانی که بازار کار در تنگنا قرار دارد و تورم شدیدا بالاست، بانک مرکزی چاره‌ای جز شدیدتر کردن این انقباض ندارد.