مقاله دوم با عنوان «کارگران پلت‌فرم‌‌‌های دیجیتال و پوشش تامین اجتماعی» مبتنی بر روش توصیفی- تحلیلی در پی پاسخ به این پرسش است که چگونه می‌توان سیستم‌های حمایت اجتماعی را با اشکال در حال تغییر کار تطبیق داد تا پوشش کامل و موثری از کارگران در کلیه اشکال اشتغال از جمله اشکال جدید اشتغال در پلت‌فرم‌‌‌های دیجیتال تضمین کرد.

سومین مقاله این شماره با عنوان «ارزیابی آسیب‌‌‌پذیری مخارج بهداشتی خانوارهای هر استان در برابر نوسانات متغیرهای اقتصادی» سعی دارد به بررسی اثرات شوک‌‌‌های کلان اقتصادی روی مخارج بهداشتی خانوارها در استان‌‌‌های مختلف بپردازد. متغیرهای موردبحث در این پژوهش شامل شوک درآمد نفتی، شوک سیاست مالی، شوک تورمی و شوک نرخ ‌‌‌ارز هستند.

نویسندگان مقاله چهارم با عنوان «سیاست بازنشستگی پیش‌‌‌ازموعد و بیکاری جوانان: مرور تجارب بین‌المللی» کوشیدند با روش مطالعه تطبیقی سیاست‌های اجراشده و نتایج آنها در کشورهای مختلف را در حوزه سیاست بازنشستگی پیش‌‌‌ازموعد بررسی کنند. در مجموع، تجربه ۱۵ اصلاح ساختاری در ۹ کشور جهان و همچنین جمهوری اسلامی ایران مرور شده است.

در مقاله پنجم با عنوان «حمایت از حق مادری زنان در زمان اشتغال» نویسنده کوشیده است با روش کیفی، تکنیک گردآوری داده‌‌‌ها، مصاحبه نیمه‌‌‌‌‌‌ساختار‌‌‌یافته، مطالعه اسناد، معاهدات بین‌المللی، قوانین و آئین‌‌‌نامه‌‌‌های سازمان تامین اجتماعی، وضعیت تدوین و اجرای مواد ۶۷، ۶۸ و ۶۹ قانون تامین اجتماعی که در خصوص حمایت از حق مادری زنان در زمان اشتغال است را مورد بررسی قرار دهد.

عنوان مقاله ششم، یعنی «مدل ارزیابی قابلیت اعتماد نسبت به عملکرد منابع انسانی در سازمان‌های تامین اجتماعی» گویای هدف نویسندگان مقاله در طراحی مدلی برای محاسبه و ارزیابی قابلیت اعتماد یا اطمینان نسبت به عملکرد منابع انسانی در سازمان‌های مرتبط با تامین اجتماعی است.

مقاله هفتم با عنوان «بررسی عوامل برون‌‌‌سازمانی موثر بر میزان رضایتمندی مخاطبین سازمان تامین اجتماعی (مورد مطالعه: شعبه اسلامشهر)» با استفاده از روش پیمایشی و جامعه مخاطب ۲۴۰هزار نفر از بیمه‌‌‌شدگان و مستمری‌‌‌بگیران اصلی و تبعی تامین اجتماعی شعبه اسلامشهر به بررسی عوامل بیرونی موثر بر رضایتمندی مخاطبان تامین اجتماعی شعبه این شهر می‌‌‌پردازد.

مقاله هشتم این شماره ترجمه‌‌‌ای است از مقاله‌‌‌ای به قلم ایزابل ماریا گارسیا سانچز و الجندرا گارسیا سانچز که تحت عنوان «مسوولیت اجتماعی شرکتی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا» برگردانده شده و حاوی تجزیه‌‌‌وتحلیل تصمیماتی است که شرکت‌های بزرگ اسپانیایی در سخت‌‌‌ترین دوران اپیدمی نشان داده‌‌‌اند و تعیین موضوعاتی که این شرکت‌ها در پی آنها بوده‌‌‌اند.

در بخش کتاب‌شناسی این شماره کتاب «مسوولیت اجتماعی و خیر همگانی- راهنما» معرفی شده است. این کتاب راهنمایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مورد اصول اساسی مسوولیت اجتماعی، به رسمیت شناختن مسوولیت اجتماعی و مشارکت ذی‌نفعان، موضوعات اصلی و مسائل مرتبط با مسوولیت اجتماعی و راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نهادینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی رفتار مسوولیت اجتماعی در یک حوزه سازمان را فراهم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورد. همچنین این استاندارد بر اهمیت نتایج و بهبود عملکرد در امر مسوولیت اجتماعی تاکید دارد. جهت دریافت مقالات به سامانه فصلنامه تامین اجتماعی به آدرس qjo. ssor. ir مراجعه کنید.