شاید حداقل در سه و نیم سال باقیمانده رئیس‌جمهور از این زاویه دغدغه‌ای نداشته باشند.

دولت بعدی خود می‌داند و نرخ ارز! پس عوارض خروج از کشور را برای مسافران چند برابر می‌کنیم و تعرفه واردات خودرو را افزایش می‌دهیم و ورود خودرو‌های گران‌قیمت، مثلا بالاتر از ۴۰ هزار دلار را کلا ممنوع می‌کنیم. مهم نیست که این تصمیم چه تاثیری بر بازار و صنعت خودرو در حال و آینده می‌گذارد و مهم نیست که می‌توان دو خودروی ۳۹ هزار دلاری وارد کرد اما یک خودروی ۴۱ هزار دلاری نه، فعلا باید اقدامی کرد.

۲- مرغداری‌ها درگیر بیماری مرغان تخم‌گذار شده و ناگزیر به معدوم کردن بخشی از آنها شده‌اند در نتیجه عرضه تخم مرغ به بازار کم شده است و قیمت آن افزایش یافته است. مجددا رئیس‌جمهور دستور داده‌اند به قیمت تخم مرغ رسیدگی شود. واردات و کاهش تعرفه واردات تخم مرغ، کلید طلایی رفع دغدغه تخم مرغی دولت است؛ دولتی که به‌تازگی بر افزایش قیمت نان سرپوش گذاشت. متاسفانه سبد مصرفی خانوارها نیز زیاد از حد بزرگ است و هر روز دولت درگیر قیمت یکی از آن اقلام است، این نیز باید ساماندهی شود و از تعداد آن کاست، مردم زیاد مصرف می‌کنند مثل برق، آب، دارو و حتی نوشیدنی‌های گازدار!

۳- هوا آلوده است. شاخص‌های آلودگی، همگی نه تنها بالاتر از حد مجاز بلکه به سطح اضطرار رسیده‌اند. این آلودگی به یکباره نیامده و هر سال مهمان شهرهای بزرگ است و البته هر سال بیش از پیش خودنمایی می‌کند. شاخص در سطح ناسالم که ارزش تصمیم‌گیری ندارد، اما اگر بالاتر رفت در ساعت ۱۰ شب کمیته اضطرار تشکیل می‌شود و تعطیلی مدارس، زوج و فرد کردن تردد خودروها و تاکید بر معاینه فنی خودروها خروجی همیشگی آن است. معاون رئیس‌جمهور و متولی محیط زیست کشور، راه‌حل را باد می‌داند و خواستار دعا برای وزش باد است؛ همان‌گونه که متولی حوادث غیر‌مترقبه که در برابر زلزله غافلگیر شده است تنها راه مقابله با حوادث طبیعی را رخ ندادن آنها می‌داند!

۴- واردات شتر از کشورهای اروپایی تیتر برخی از خبرگزاری‌ها است. چرایی واردات شتر که کنکاش می‌شود به شرکت‌های بیمه می‌رسیم که از کنترل بازار شتر به‌عنوان ابزاری برای «مدیریت ریسک» استفاده می‌کنند. قیمت شتر به صورت مستقیم بر هزینه‌های آنها بابت پرداخت دیه اثر می‌گذارد و آنهــا نیز هوشمندانه دریافته‌اند که کنترل این بازار و معرفی شتر به‌عنوان ابزار کنترل ریسک در سودآوری آنها موثر است.

۵- قاچاق ۲۵۰ کیلوگرم نعل اسب که به طرز ماهرانه‌ای در تایر خودرو جاسازی شده بود ازسوی ماموران گمرک کشف شد و متهمان به مراجع قضایی معرفی شدند. حتی ماموران گمرک نیز که هر روزه با موارد متعددی از قاچاق روبه‌رو هستند از این مورد تعجب کردند، اما به‌دلیل عدم‌ثبت سفارش و صدور اجازه ورود این کالا (؟) متهمان ناگزیر به مخفی کردن آن شده‌اند و حال عنوان قاچاقچی به خود می‌گیرند و پرونده‌ای دیگر به انبوه پرونده‌های قوه قضائیه افزوده می‌شود.

۶- بهمنی، رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی: «سال ۲۰۰۸ که آمریکا و اروپا به رکود اقتصادی برخورد کردند، از ما دعوت کردند تا به آنها طرح دهیم. با طرح ما این کشورها از رکود خارج شدند.»

و بسیاری از این مصادیق برای کشورداری نوین می‌توان برشمرد.