ادعای تازه ارتش فیلیپین+ جزئیات

 درحالیکه منابع خبری از درگیری‌ جدید میان کشتی‌های چینی و فیلیپینی در دریای جنوبی چین خبر می‌دهند ارتش فیلیپین در بیانیه‌ای مدعی شد که نیروی دریایی چین محموله‌هایی را که از طریق هوا برای یک پایگاه فیلیپینی ارسال شده بود، توقیف کرده است.

بر اساس این بیانیه، این حادثه در نزدیکی یکی از جزایر مورد مناقشه «اسپراتلی» به نام جزیره «توماس شول دوم» در دریای جنوبی چین به وقوع پیوسته است؛ جایی که نیروهای فیلیپین از یک کشتی به گل نشسته نیروی دریایی این کشور به نام کشتی «سیرا مادره» محافظت می‌کنند تا بر حق حاکمیت مانیل بر آن منطقه تاکید کنند.

در این بیانیه با ادعای اینکه ۲ قایق چینی به فاصله ۱۰ متری کشتی سیرا مادره نزدیک شده و بسته‌ای که برای سربازان فیلیپینی رها شده بود را توقیف کرده‌اند، چین به مداخله تهاجمی متهم شده است.

در همین حال رومئو براونر فرمانده ارتش فیلیپین نیز با بیان اینکه این برای اولین بار است که تدارکات ارتش فیلیپین از سوی چین توقیف شده است، به خبرنگاران گفت: اقدام به توقیف یا مصادره تجهیزات ما غیرقانونی است.

از سوی دیگر مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در رابطه با این موضوع به خبرنگاران، گفت: کشتی سیرا مادره به طور غیرقانونی و عمداً در میان صخره‌ها در نزدیکی جزیره توماس شول دوم زمین‌گیر شده است و ما از مانیل می‌خواهیم که از ایجاد مشکل دست بردارد.

وی با بیان اینکه طرف فیلیپینی تا به حال بارها درگیری‌ها را تحریک و تشدید کرده است، اظهار کرد: نیروهای فیلیپینی با اقدامات خود بارها وضعیت را در این منطقه متشنج کرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، جزیره توماس شول دوم حدود ۲۰۰ کیلومتر از جزیره غربی فیلیپین به نام پالاوان و بیش از یک هزار کیلومتر از نزدیک‌ترین خشکی بزرگ چین به نام جزیره هاینان فاصله دارد.

چین تقریباً تمام دریای جنوبی چین از جمله بخش‌هایی که فیلیپین، برونئی، مالزی، تایوان و ویتنام مدعی مالکیت آن هستند را از آن خود می‌داند و احیای گسترده ارضی در برخی از جزایر را با ساخت تأسیسات نظامی انجام داده است.

مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه در واکنش به اظهارات فردیناند مارکوس جونیور رئیس‌جمهور فیلیپین درباره مسائل مربوط به دریای جنوبی چین، اظهار کرد: مانیل عامل تشدید تنش چین و فیلیپین است.

وی افزود: ما از فیلیپین می‌خواهیم به تعهدات خود احترام بگذارد، به محدوده سرزمینی تعیین‌شده توسط معاهدات بین‌المللی پایبند باشد، فورا تحریکات دریایی را متوقف کرده و به مسیر درست بازگردد.

رئیس‌جمهور فیلیپین در بیست و یکمین نشست امنیتی شانگری-لا در اظهاراتی گفته بود که «مانیل سنگ بنای سیاست و حق قانونی خود را بر اساس به رسمیت شناختن حقوق مشروع خود در این منطقه توسط کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریا و رای داوری دریای جنوبی چین بنیان نهاده است».

 اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه در حالی مطرح شد که پکن بدون در نظر گرفتن تاریخ و حاکمیت غیرقابل انکار ایران بر جزایر سه‌گانه ایرانی در خلیج فارس، با موضع نادرست امارت متحده عربی در مورد جزایر ایرانی، همراهی می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.