واکنش پاپ به انتقال غلات از اوکراین

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «پاپ فرانسیس» امروز از انتقال کشتی حامل غلات از بندر اوکراین در دریای سیاه به عنوان اولین کشتی از زمان مسدود شدن انتقال کشتی‌های حامل غلات توسط روسیه استقبال کرد و این اقدام را شکلی از گفتگو برای پایان دادن به جنگ نامید.

«رازونی» نخستین کشتی  هفته گذشته (اول اوت) به همراه ۷ کشتی دیگر حامل غلات و کودهای شیمیایی برپایه توافق ماه گذشته میان مسکو و کی‌یف با وساطت ترکیه و اتحادیه اروپا بندر اوکراین را ترک کرد. 

پاپ فرانسیس از ترک کردن کشتی حامل غلات استقبال کرد  و آن را شکلی از مذاکره برای پایان دادن به جنگ اوکراین نامید.وی در سخنانش خاطرنشان کرد: «این گام نشان می دهد می توان به احتمال برقراری گفتگو و مذاکره برای دستیابی به نتیجه‌ای واقعی و ملموس که آرزوی همگان است امیدوار بود. این رویداد به خودی خود نمایانگر نشانه‌های امیدواری است و آرزوی قلبی من گذر از این مسیر است. ممکن است بتوان به پایان یافتن این جنگ و دستیابی به صلحی پایدار و عادلانه دست یافت. » 

اعزام کشتی‌های حامل غلات درست پس از هشدار سازمان ملل متحد از شیوع قحطی در برخی نقاط جهان به دلیل توقف انتقال غلات از اوکراین و به دنبال آن افزایش قیمت‌ها انجام شد. 

پیش از آغاز جنگ اوکراین، روسیه و اوکراین باهم تامین کننده حدود یک سوم از صادرات جهانی گندم بودند. ازسرگیری صادرات غلات تحت نظارت مرکز هماهنگی مشترک در استانبول با بررسی کشتی‌های حامل غلات و در حضور مقام‌های روسیه، اوکراین، ترکیه و اشخاصی از سازمان ملل متحد انجام  می شود.

در ماه ژوئن پاپ خواستار پایان دادن به مسدود شدن صادرات گندم  از طریق کشتی از اوکراین شده بود. وی تاکید کرد از غلات نباید به عنوان "سلاحی برای جنگ " استفاده کرد. 

ترکیه، سازمان ملل، روسیه و اوکراین ماه گذشته توافقی را برای از سرگیری صادرات غلات از سه بندر اوکراین امضا کردند. 

صادرات محموله‌های غلات اوکراین از زمان آغاز جنگ در این کشور که اکنون وارد ششمین ماه خود شده است، متوقف شده بود. 

وزیران دفاع روسیه و ترکیه و وزیر زیرساخت اوکراین ۳۱ تیر ماه گذشته در نشستی در استانبول با حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد، در خصوص حمل و صادرات ایمن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین توافق نامه امضا کردند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.