هراس بایدن از مخالفت تندروهای کابینه نتانیاهو با طرح جدید آتش‌بس

یک مقام آمریکایی که در جریان مذاکرات آتش‌بس قرار دارد به هاآرتص گفت رژیم صهیونیستی می‌داند که در آینده نزدیک امکان دستیابی به توافقی بهتر از این را نخواهد داشت.

روز جمعه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از طرحی پیشنهادی رونمایی کرد که خواستار آزادسازی بیش از ۱۰۰ اسیر صهیونیست و برقراری آتش‌بس دائمی در غزه است، طرحی سه‌مرحله‌ای که بایدن از صهیونیست‌ها خواست از آن حمایت کنند.

بایدن با بیان اینکه از سران رژیم صهیونیستی خواسته با این طرح پیشنهادی موافقت کنند، گفت: «می‌دانم افرادی در اسرائیل هستند که با این طرح موافق نبوده و می‌خواهند جنگ تا ابد ادامه داشته باشد. بعضی از آن‌ها حتی در ائتلاف حاکم اسرائیل حضور دارند و با صراحت گفته‌اند که خواستار اشغال غزه هستند. من از رهبران اسرائیل خواسته‌ام فارغ از تمام این فشارها، از این توافقنامه حمایت کنند.»

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ساعات نخست پس از اعلام طرح آتش‌بس جدید از سوی بایدن، واکنش مثبتی نسبت به آن نشان داد و دولت آمریکا نیز این را نشانه‌ای از نزدیک‌تر شدن به حصول توافق دیده است؛ اما واشنگتن هنوز نگران مخالفت برخی چهره‌ها در کابینه نتانیاهو است.

هاآرتص با اشاره به چهره‌های افراطی‌تر کابینه نتانیاهو مانند «بتسلئیل اسموتریچ» و «ایتامار بن گویر» گزارش داد نگرانی اصلی آمریکا این است که نتانیاهو تحت فشار شرکای خود در ائتلاف حاکم که تاکنون با تمام طرح‌های صلح پیشنهادی مخالفت کرده‌اند، با این طرح جدید موافقت نکند.

حزب بن‌ گویر در گذشته حتی با توافق آتش‌بسی که بر اساس آن ده‌ها تن از اسرای صهیونیست از اسارت حماس آزاد شدند نیز مخالفت کرده است.

به گفته بایدن، بر اساس این طرح، ابتدا یک آتش‌بس ۶ هفته‌ای برقرار خواهد شد که در این بازه زمان حماس و رژیم صهیونیستی برای یافتن راهی برای پایان جنگ مذاکره خواهند کرد. دو مرحله بعدی این توافق شامل پایان قطعی جنگ و بازسازی غزه خواهد بود.

هاآرتص همچنین با اشاره به دعوت رهبران مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره ایالات متحده، گزارش داد برخی دموکرات‌های آمریکایی منتقد جنایات مداوم صهیونیست‌ها در غزه هستند و نحوه استقبال آن‌ها از نتانیاهو در سفر احتمالی به آمریکا به گام‌های او در هفته‌های آینده در رابطه به توافق پیشنهادی بستگی دارد.

کنگره آمریکا در حالی برای سخنرانی درباره «صلح پایدار و دفاع از دموکراسی» از نتانیاهو دعوت کرده که در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به غزه در یکشنبه هفته گذشته، دست‌کم ۴۵ غیرنظامی فلسطینی به شهادت رسیدند.

تصاویر این حمله و آتشی که در میان چادرهای آوارگان فلسطینی به راه افتاد به‌سرعت در فضای مجازی دست‌به‌دست شد و رژیم اشغالگر شدیداً مورد انتقاد قرار گرفت.

بااین‌حال، رژیم اشغالگر در روز سه‌شنبه حمله‌ای مجدد به اردوگاه آوارگان رفح ترتیب داد که در آن نیز ده‌ها فلسطینی به شهادت رسیدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.