بایدن مدعی شد / پیشنهاد جدید اسرائیل برای آتش‌بس و مبادله اسرا

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی درباره تحولات خاورمیانه گفت: زمان شروع مرحله جدیدی در خاورمیانه فرا رسیده است که در آن اسرای اسرائیلی به خانه‌های خود باز گردند، تا این جنگ پایان یابد و مرحله بعد از آن آغاز شود.

الجزیره گزارش داد، بایدن در ادامه افزود: اسرائیل پیشنهادی جامع در مورد آتش بس در غزه و آزادی همه اسیران ارائه کرده است. پیشنهاد اسرائیل کاملا جدید و شامل ۳ مرحله است و شامل بازگشت فلسطینیان غزه به خانه‌های خود می شود. پیشنهاد اسرائیل نقشه راه آتش بس و آزادی اسرا است و از قطر به حماس منتقل شده است.

خبر مرتبط
دبیرکل حزب الله لبنان: این غده سرطانی (رژیم صهیونیستی) باید ریشه‌کن شود

دبیرکل حزب‌الله لبنان در آغاز سخنرانی خود به ذکر خصوصیاتی از شیخ علی کورانی پرداخت.

بایدن تصریح کرد: مرحله اول پیشنهاد اسرائیل شامل توقف فراگیر درگیری‌ها به مدت شش هفته و عقب نشینی اسرائیل از مناطق مسکونی غزه و مبادله محدود اسرای اسرائیلی زن و سالخورده و صدها اسیر فلسطینی است. طبق مرحله اول، ساکنان نوار غزه به منازل خود از جمله در شمال نوار غزه بازمی‌گردند و روزانه ۶۰۰ کامیون کمک به نوار غزه وارد خواهد شد. در طوب این شش هفته، اسرائیل و حماس برای ورود به مرحله دوم مذاکره خواهند کرد. در مرحله دوم و سوم این پیشنهاد، تمامی اسرای زنده از جمله سربازان اسرائیلی مبادله خواهند شد و طرح بازسازی گسترده نوار غزه عملیاتی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اسرائیل می خواهد اطمینان حاصل کند که حماس قادر به انجام یک حمله دیگر به سبک هفتم اکتبر نیست. من می دانم که برخی ها در اسرائیل از جمله شماری از وزیرای کابینه با این طرح موافقت نخواهند کرد ولی من از مقامات اسرائیل می خواهم که از پیشنهاد توافق جدید حمایت کنند. اگر حماس پیشنهاد جدید اسرائیل را رد کند، اسرائیل به جنگ خود در غزه ادامه خواهد داد.

بایدن با تکرار اینکه اسرائیل از حق دفاع از خود برخوردار است، ادامه داد: این توافق به اسرائیل اجازه می دهد تا در منطقه پذیرش شود و به توافق عادی سازی تاریخی با عربستان سعودی دست یابد. خطر افزایش انزوای اسرائیل در سطح جهانی وجود دارد و این توافق، اسرا و صلح را به اسرائیل باز خواهد گرداند.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت که کشورش به تدوین راه‌حلی برای وضعیت مرزهای لبنان کمک خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.