اولین واکنش کامرون به آتش بس آمریکایی غزه

 پس از بیانیه جمعه شب «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره اینکه رژیم صهیونیستی یک پیشنهاد جدید برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرده، «دیوید کامرون»، وزیر خارجه انگلیس در توئیتی به این توافق پیشنهادی واکنش نشان داد.

کامرون در این توئیت ادعا کرد: «حالا که یک توافق جدید در ارتباط با گروگان‌ها (اسرای صهیونیست) روی میز قرار گرفته، حماس باید این توافق را بپذیرد تا ما بتوانیم شاهد توقف درگیری، آزادی گروگان‌ها  و بازگشت آنها به خانواده‌هایشان و سرازیر شدن سیل کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه باشیم.»

کامرون در ادامه این توئیت نوشت: «ما از مدتها پیش این استدلال را داشته‌ایم که آتش‌بس می‌تواند در صورتی که ما حاضر به اتخاذ گام‌های درست باشیم تبدیل به یک صلح دائمی شود. بیایید این موقعیت را مغتنم بشماریم و به این درگیری پایان دهیم.»

خبر مرتبط
رایزنی وزیر خارجه آمریکا برای پذیرش توافق آتش بس توسط حماس

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه توافق آتش‌بسی که روی میز است، باعث کاهش درد و رنج مردم فلسطین خواهد شد، تاکید کرد: هم اکنون فرصتی برای پایان دادن به جنگ در غزه داریم.

این اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس پس از آن مطرح شد که رئیس‌جمهور آمریکا جمعه شب گفت رژیم صهیونیستی یک پیشنهاد جدید برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرده و در صورت حصول توافق بر سر این طرح جدید، آمریکا پایبندی تل‌آویو به مفاد این طرح را تضمین خواهد کرد.

بایدن گفت: «اسرائیل یک پیشنهاد جامع ارائه داده است. این یک نقشه راه است که به آتش‌بس پایدار و آزادسازی تمام اسرا منجر خواهد شد. این پیشنهاد از طریق قطر به حماس تحویل داده شده است.»

خبر مرتبط
واکنش حماس به اظهارات بایدن درباره آتش بس در غزه

جنبش حماس اعلام کرد: بر موضع خود مبنی بر تعامل مثبت با هرگونه پیشنهادی که مبتنی بر آتش بس دائمی و عقب نشینی کامل از غزه باشد، تاکید می کنیم.

بایدن گفت، بر اساس این طرح، ابتدا یک آتش‌بس ۶ هفته‌ای برقرار خواهد شد که در این بازه زمانی حماس و رژیم صهیونیستی برای یافتن راهی برای پایان جنگ مذاکره خواهند کرد. بااین‌حال، اگر مذاکرات بیشتر از ۶ هفته به طول بینجامد، آتش‌بس موقت تا زمان حصول یک توافق نهایی برای پایان جنگ، تمدید خواهد شد.

در مرحله دوم این طرح پیشنهادی، حماس تمام اسرای صهیونیست را که در غزه تحت کنترل دارد، آزاد خواهد کرد و رژیم صهیونیستی هم در مقابل تمام نیروهای خود را از غزه خارج می‌کند.

به گفته بایدن، سومین و آخرین مرحله این طرح پیشنهادی آتش‌بس، شامل یک طرح بزرگ بازسازی غزه خواهد بود.

بایدن همچنین با بیان اینکه از سران رژیم صهیونیستی خواسته با این طرح پیشنهادی موافقت کنند، گفت: «می‌دانم افرادی در اسرائیل هستند که با این طرح موافق نبوده و می‌خواهند جنگ تا ابد ادامه داشته باشد. بعضی از آن‌ها حتی در ائتلاف حاکم اسرائیل حضور دارند و با صراحت گفته‌اند که خواستار اشغال غزه هستند. من از رهبران اسرائیل خواسته‌ام فارغ از تمام این فشارها، از این توافقنامه حمایت کنند.»

درپی اظهارات جمعه شب رئیس جمهور آمریکا درباره پیشنهاد جدید به جنبش حماس، این جنبش اعلام کرد که با دید مثبت به این پیشنهاد نگاه می‌کند.

در بیانیه جنبش حماس در این باره آمده است: جنبش مقاومت اسلامی حماس به مفاد اظهارات «جو بایدن» درباره آتش‌بس پایدار، خروج نیروهای اشغالگر از نوار غزه، بازسازی و مبادله اسیران مثبت می‌نگرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.