چشم انداز تازه در روابط چین و آمریکا/ پایان ارتباط دیپلماتیک فرا رسید؟

به گزارش اقتصادنیوز، شاید تنش زدایی میان چین و امریکا به شکلی کامل رخ نداده باشد، اما پکن و دهلی نو وارد لحظه دیپلماتیک جدید می شوند. به نظر می رسد کانال های ارتباطی جدید در حال تثبیت، مارپیچ نزولی متقابل بین دو ابرقدرت تعریف کرده که آنها را به ناچار به سمت درگیری سوق می دهد. آخرین کانالی که بازگشایی می‌شود احتمالاً ماه آینده است، زمانی که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده با همتای چینی خود، دونگ جون، برای اولین بار در سنگاپور دیدار دارد.

آنگونه که فارین پالسی نوشته، چشم انداز کانال ارتباطی جدید دیگری نیز وجود دارد و آن دیدار میان روسای فرماندهی هند و اقیانوسیه ایالات متحده (INDOPACOM) و فرماندهی تئاتر شرق چین است. به نوشته این نشریه اگر پکن و واشنگتن بر سر تایوان رویاروی هم قرار بگیرند، این دو چهره، عملیات نظامی را برای هر یک از طرف های مربوط رهبری خواهند کرد. از همین رو بعید است که ماحصل دیدار نظامی، دستاوردهای دیپلماتیک باشد. اما این واقعیتی که ممکن است اتفاق بیفتد، هرچند وقوع هرگونه تنشی با لحاظ کردن سکوت سرد سال‌های اخیر، اتفاقی تا حدودی تعجب‌آور است.در سال‌های اخیر، کنفرانس سنگاپور به یک دماسنج برای ارزیابی دمای رقابت چین و آمریکا تبدیل شده، دقیقاً مانند کنفرانس امنیتی مونیخ که نبض روابط غرب با روسیه را اندازه‌گیری می‌کند. سال جاری روابط چین و ایالات متحده در طول ۱۲ ماه گذشته بهبود یافته است.در عوض، به واسطه درگیری‌های اخیر در دومین توماس شول در دریای چین جنوبی، تمرکز بر آسیای جنوب شرقی خواهد بود. جایی که گارد ساحلی چین کشتی‌های فیلیپین را هدف توپ های آبی خود قرار داده است. فردیناند مارکوس جونیور، رئیس جمهور فیلیپین که در کنفرانس سخنرانی خواهد کرد، آشکارا هم از رویکرد چین و همسایگانش در این جغرافیا عصبانی است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «گذار چین و آمریکا از کانال های دیپلماتیک/ چرا واشنگتن به دنبال برقراری خط سرخ با پکن است؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.