بازی کانادا در زمین غزه/ ترودو قاطعانه از آتش بس حمایت کرد!

«جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا با انتشار پیامی در صفحه خود در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «پیشنهادی که رئیس جمهور آمریکا مطرح کرد فرصتی برای پایان دادن به درد و رنج‌ها و بازگشت به مسیر صلح است. همه طرف‌ها باید آن را مغتنم بشمرند.»

خبر مرتبط
اولین واکنش کامرون به آتش بس آمریکایی غزه

وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به پیشنهادات اخیر جو بایدن درباره آتش‌بس در جنگ غزه گفت، جنبش حماس باید این توافق پیشنهادی را قبول کند.

ترودو گفت کانادا خواستار یک آتش‌بس فوری در غزه، افزایش فوری ورود بدون اخلال کمک‌های بشردوستانه به این باریکه و آزادی همه اسرا بوده است.

رئیس‌جمهور آمریکا جمعه شب گفت رژیم صهیونیستی یک پیشنهاد جدید برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرده و در صورت حصول توافق بر سر این طرح جدید، آمریکا پایبندی تل‌آویو به مفاد این طرح را تضمین خواهد کرد.

بایدن گفت: «اسرائیل یک پیشنهاد جامع ارائه داده است. این یک نقشه راه است که به آتش‌بس پایدار و آزادسازی تمام اسرا منجر خواهد شد. این پیشنهاد از طریق قطر به حماس تحویل داده شده است.»

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، «ملانی جوی»، وزیر امور خارجه کانادا نیز ادعا کرد: «کانادا ماه‌ها است که درخواست برقراری آتش‌بس فوری را داشته است. خشونت‌ باید متوقف شود. گروگان‌ها (اسرای صهیونیست) باید آزاد شوند و حماس باید سلاح‌هایش را زمین بگذارد. باید امداد بشردوستانه بدون اخلال به غیرنظامیان فلسطینی ارائه شود. کانادا کاملا از پیشنهادی که از سوی رئیس جمهور آمریکا مطرح شد حمایت می‌کند. این پیشنهاد باید پذیرفته شود. همه طرف‌ها باید این فرصت را مغتنم شمرده تا به درد و رنج‌های انسانی پایان دهند و مسیری به سمت یک راه حل ۲ دولتی غیرقابل بازگشت ایجاد کنند.»

بایدن جمعه شب گفت رژیم صهیونیستی به گروه حماس یک توافق سه مرحله‌ای را پیشنهاد داده که به درگیری‌ها در نوار تحت محاصره غزه پایان می‌دهد و آزادی اسرائیلی‌های به اسارت گرفته شده را محقق می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.