وانگ یی: ایران شریک استراتژیک چین است

دبیر کمیسیون سیاست خارجی حزب کمونیست چین در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی، ایران را شریک استراتژیک چین خواند و ضمن حمایت از پیوستن ایران به بریکس، گفت: چین از تمامیت ارضی و حقوق مشروع ایران دفاع می‌کند.

علی‌اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی که برای شرکت در نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای عضو و دوست بریکس به آفریقای جنوبی سفر کرده بعد از ظهر امروز (دوشنبه) با «وانگ یی» دبیر کمیسیون سیاست خارجی حزب کمونیست چین دیدار و گفت‌وگ‌و کرد.

در این ملاقات طیف وسیعی از موضوعات مورد علاقه دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

روایت امیر عبداللهیان از رایزنی‌های اخیرش با همتای ارمنی

احمدیان در این دیدار با اشاره به واقعیات نوین نظام بین‌الملل، ضرورت شناسایی سازوکارهای تحقق منافع مشترک کشورهای همسو را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: با این دیدگاه به دنبال بسط همکاری با چین در ترتیبات چندجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم.

دبیر شورای امنیت ملی گفت: باور داریم که همکاری چند جانبه به تقویت صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی کمک می‌کند و محیط مناسبی را برای صیانت از صلح جهانی و  توسعه کشورها به وجود می‌آورد.

احمدیان با تاکید بر این نکته که از سیاست متوازن چین در غرب آسیا استقبال می‌کنیم، گفت: همکاری ایران و چین علاوه بر منافع فراوان اقتصادی  زمینه ساز امنیت منطقه‌ای است.

وی با اعلام آمادگی ایران در خصوص سرمایه گذاری چین در بخش‌های مختلف به ویژه در حوزه حمل و نقل تاکید کرد: رویکرد و راهبرد جمهوری اسلامی ایران گسترش مناسبات با کشورهای مستقل و دوست آسیایی به ویژه چین است.

دبیر شورای عالی امنیت ایران با اشاره به برگزاری موفقیت آمیز هجدهمین دوره کمسیون مشترک ایران و چین گفت: ارتقای روابط ایران و چین به مشارکت جامع راهبردی از سیاست‌های محوری جمهوری اسلامی ایران است.

وانگ یی دبیر کمیسیون سیاست خارجی حزب کمونیست چین نیز در این دیدار گفت: ایران شریک استراتژیک چین است و چین از تمامیت ارضی و حقوق مشروع ایران دفاع می‌کند.

وی ضمن تقدیر از سخنان مثبت احمدیان در نشست کشورهای عضو و دوست بریکس از الحاق جمهوری اسلامی ایران به این گروه حمایت کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.