بدل پوتین دوباره جنجال آفرید/ در زمان شورش واگنر بدل او در انظار عمومی حاضر شد؟

یک رسانه آمریکایی به شایعات مربوط به وجود بدل برای ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پرداخت و اعلام کرد، گزارش‌ها تایید می‌کنند که زبان بدن و لاله گوش فرد ظاهرشده در انظار عمومی در زمان شورش گروه واگنر بدل پوتین بوده است.

نیوزویک در گزارشی نوشت، چند روز پیش چند ویدئو از پوتین منتشر شد که بازتاب وسیعی در شبکه‌های مجازی پیدا کرد. او در این ویدئوها با افرادی دست می‌داد و حتی سر یک دانش‌آموز را هم که می‌خواست در کنار رئیس‌جمهور روسیه عکس یادگاری بگیرد، بوسید.

در ادامه گزارش آمده است، روزنامه‌نگاران غربی و کارشناسان روس فعال در فضای مجازی نسبت به اینکه این فرد واقعاً رئیس‌جمهور روسیه باشد ابراز شک و تردید کردند.

با این حال مسکو بارها به‌کارگیری بدل از سوی رئیس‌جمهور روسیه را رد کرده و دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در واکنش به این ادعا آن را یک دروغ دیگر نامید.

با وجود این، در سال ۲۰۲۰، خبرگزاری رسمی روسیه (تاس) به نقل از پوتین خبر داد، در اوایل دهه اول قرن بیست‌ویکم چندین بار به او پیشنهاد به‌کارگیری بدل را در دیدارهای علنی داده بودند اما او این پیشنهادها را رد کرد.

در مقابل، ماتیو وایمن استاد مسائل روسیه در دانشگاه کیلی بریتانیا در این باره تاکید می‌کند، شکی وجود ندارد فردی که در ویدئو ظاهر شده ولادیمیر پوتین نبوده و بدل اوست.

او افزود: عاقلانه نیست که رهبر روسیه تنها چند روز پس از شورش واگنر در انظار عمومی ظاهر شود و خود را در میان افرادی جا دهد که کاملاً ناآشنا هستند.

وایمن ادامه داد: تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای در رفتارهای پوتین در این رخداد با دیدارهای عمومی و سابق او وجود دارد.

به اعتقاد این کارشناس، پوتین به هیچ وجه چنین رفتارهایی از خود نشان نمی‌دهد. زبان بدن این فرد که در ویدئوهای گرفته‌شده از سفر او به داغستان منتشر شده با رفتارهایی که ما از رئیس‌جمهور روسیه می‌شناسیم متفاوت است.

مارینا مرون، محقق پژوهش‌های جنگ در کینگز کالج لندن، نیز گفت: تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای در رفتار این فرد به چشم می‌خورد؛ اینکه این‌گونه آزادانه با مردم تعامل دارد برای شخصیتی همچون پوتین که به احتیاط بسیار شدید در اجازه دادن به افراد در نزدیک شدن به خودش مشهور است، قابل تامل است.

گفتنی است در گذشته هم گزارش‌هایی درباره تدابیر قرنطینه‌ای شدیدی که پوتین در دوران شیوع کرونا برای خود اعمال می‌کرده، منتشر شده بود.

یک افسر امنیتی شناخته‌شده روس اوایل سال جاری میلادی اعلام کرده بود، رئیس‌جمهور روسیه خود را در میان یک مانع قدرتمند بهداشتی محصور کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.