به این توصیه‌ها عمل کنید هرگز دیابت نمی‌گیرید

 دکتر مهرداد عباباف با اشاره به اجرای پویش اطلاع‌رسانی در مورد دیابت از ۶ تا ۱۲ خرداد، اظهار کرد: دیابت شیرین یک بیماری شایع است که علامت اصلی آن افزایش قند خون است و نشانه‌های این بیماری شامل پرادراری، پرنوشی و کاهش وزن است.

وی افزود: با توسعه زندگی شهرنشینی و تغییر الگوی خوردن و آشامیدن، کاهش فعالیت بدنی مردم، تغییر الگوی خواب و بیداری و همه مواردی که به عنوان شیوه زندگی توام با سلامت شناخته می‌شود، شاهد افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان و کشورمان هستیم.

کارشناس بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: به منظور کنترل بیماری دیابت و عوارض آن باید همه مردم اصول زندگی سالم را بدانند و اجرا کنند و بدانیم که خود مراقبتی در خصوص بیماری دیابت توسط بیماران و افراد در معرض خطر می‌تواند کمک بسیار بزرگی در کنترل بیماری باشد.

عباباف با اشاره به ارتباط پیشگیری از ابتلا به دیابت و تغذیه سالم گفت: تغذیه نقش بسیار مهمی در پیشگیری و درمان بیماری دیابت دارد و برای داشتن تغذیه سالم لازم است به برخی نکات توجه ویژه‌ای شود.

وی توصیه کرد: برای پیشگیری و درمان دیابت باید به جای سرخ و برشته کردن، مواد غذایی را به صورت گریل، آب‌پز یا بخارپز مصرف کرد و مصرف گوشت‌های فرآوری شده و گوشت‌های قرمز پرچرب نیز به حداقل برسد.

کارشناس بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه باید به جای نوشیدنی‌های شیرین از آب استفاده شود، گفت: برای کنترل دیابت باید مصرف سبزی‌ها، میوه‌ها و غلات سبوس‌دار افزایش و مصرف روغن کاهش یابد و لبنیات کم‌چرب مصرف شود.

عباباف ادامه داد: غذای روزانه باید به وعده‌های کوچک و متعدد تقسیم و تعداد وعده‌های غذایی را زیاد کرد اما در هر وعده مقدار کمتری غذا میل شود.

وی عنوان کرد: حتما بین صبحانه و ناهار، میوه‌ای به اندازه یک سیب متوسط به عنوان میان وعده میل شود.

کارشناس بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه هیچکدام از وعده‌های غذایی نباید حذف شود، افزود: به ویژه زمانی که انسولین تزریق و یا داروی دیابت استفاده شده است نباید هیچ کدام از وعده‌های غذایی حذف شود.

وی گفت: استفاده از جوانه‌هایی مانند جوانه جو، ماش و گندم که دارای مقدار قابل توجهی فیبر هستند در برنامه غذایی گنجانده شود. توصیه می‌شود جوانه تازه گندم مخلوط با ماست یا همراه سالاد میل شود. سبزی‌های تازه و میوه‌ها نیز سرشار از فیبر و ویتامین‌های مورد نیاز برای بدن هستند.

عباباف بیان کرد: باید از نان‌های کامل مانند نان جو و نان سبوس‌دار، بیشتر استفاده شود و مصرف حبوبات در برنامه غذایی هفتگی و مصرف سبزی در کنار غذا فراموش نشود.

کارشناس بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان افزود: اگر فردی اضافه وزن دارد یا چاق است، حتما وزن خود را کاهش دهد البته باید توجه شود کاهش سریع و شدید وزن علاوه بر ناپایداری، کنترل قند خون را با مشکل مواجه می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.