راهکارهایی مفید برای افزایش سریع وزن

اگرچه بیشتر افراد جامعه به دنبال لاغری هستند، کسانی که از کمبود وزن رنج می برند، در حسرت افزایش وزن هستند.

استفاده از نوشابه، دونات و سایر تنقلات ناسالم ممکن است به افزایش وزن کمک کند، اما می تواند سلامتی فرد را به خطر بیاندازد. بهتر است برای افزودن وزن به فکر افزایش حجم عضلات باشید و بنابراین دور مواد خوراکی مضر پرکاری را خط بکشید. چربی های ناسالم علی رغم افزایش وزن موجب افزایش چربی بدن می شوند که خوشایند نیست.

این عفونت‌ها بر سلامت مغز تاثیر منفی می‌گذارند

مصرف کالری بیش از نیاز بدن

مهمترین کاری که می توانید برای افزایش وزن انجام دهید مصرف مازاد کالری است. اگر می خواهید به آرامی و به طور مداوم وزن خود را افزایش دهید می توانید روزانه ۳۰۰-۵۰۰ کالری بیش از نیاز معمول خود مصرف کنید. اگر می خواهید سریع وزن اضافه کنید افزایش حدود ۷۰۰-۱۰۰۰ کالری می تواند موثر باشد.

افزایش مصرف پروتئین

مهمترین ماده مغذی برای افزایش وزن سالم، پروتئین است. عضله از پروتئین ساخته شده است و بدون آن بیشتر کالری های اضافی ممکن است در نهایت به چربی تبدیل شوند. مطالعات نشان می دهد یک رژیم غذایی با پروتئین بالا باعث می شود که بسیاری از کالری های اضافی به عضله تبدیل شوند. اما به یاد داشته باشید که پروتئین یک شمشیر دو لبه است. چراکه بسیار سیرکننده است و ممکن است اشتها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و دریافت کالری را دشوارتر کند.

اگر می خواهید وزن خود را افزایش دهید باید روزانه ۱.۵-۲.۲ گرم پروتئین در ازائ هر کیلوگرم وزن بدن مصرف کنید. اگر میزان کالری دریافتی شما بسیار زیاد باشد، حتی می توانید از این مقدار نیز بیشتر مصرف کنید. منابع حاوی پروتئین بالا شامل گوشت، ماهی، تخم مرغ، بسیاری از محصولات لبنی، حبوبات، آجیل و ... است.

کربوهیدرات و چربی

بهتر است در هر وعده غذایی مقدار زیادی پروتئین، چربی و کربوهیدرات مصرف کنید. همچنین از روزه داری متناوب خودداری کنید. این کار برای کاهش وزن و سلامتی مفید است اما می تواند مصرف کالری کافی برای افزایش وزن را دشوار کند. اطمینان حاصل کنید که حداقل سه وعده غذایی در روز بخورید و سعی کنید تا حد امکان میان وعده های پرانرژی را به آن اضافه کنید.

راهکارهای افزایش اشتها

استفاده از مقدار زیادی ادویه، سس و چاشنی می تواند به این امر کمک کند. هرچه غذا خوشمزه تر باشد، خوردن مقدار زیادی از آن آسان تر است. ابتدا پروتئین و آخر سبزیجات را بخورید. اگر مخلوطی از مواد غذایی در بشقاب خود دارید، ابتدا غذاهای کم کالری و پروتئین را بخورید. سبزیجات را در آخر میل کنید.

خوردن میوه کامل خوب است، اما سعی کنید میوه هایی که به جویدن احتیاج ندارند مانند موز بخورید. از بشقاب بزرگتر استفاده کنید. اگر می خواهید کالری بیشتری دریافت کنید، از بشقاب های بزرگ استفاده کنید، زیرا بشقاب های کوچکتر باعث می شود افراد به طور طبیعی کمتر غذا بخورند.

مواد غذایی پرکالری

سعی کنید تا حد امکان غذاهای پرانرژی مصرف کنید. این مواد، مواد غذایی هستند که نسبت به وزنشان کالری زیادی دارند. برخی از مواد غذایی پرانرژی که برای افزایش وزن مناسب هستند را می توانید در زیر مشاهده کنید:

آجیل: بادام، گردو، پسته، بادام زمینی و ...

میوه خشک: کشمش، خرما، آلو خشک و ...

لبنیات پرچرب: شیر کامل، ماست پرچرب، پنیر، خامه

روغن ها: روغن زیتون و روغن آووکادو

غلات: غلات کامل مانند جو دوسر و برنج قهوه ای

گوشت: مرغ، گوشت گاو، گوشت بره

سیب زمینی

شکلات تلخ، آووکادو، کره بادام زمینی، شیر نارگیل، گرانولا

بسیاری از این مواد غذایی موجب حس سیری می شوند و گاهی لازم است خود را مجبور به ادامه خوردن کنید، حتی اگر احساس سیری می کنید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.