نبرد قالیباف و پایداری‌ها / آقای رئیس در دام می‌افتد؟

محمدباقر  قالیباف  از زمانی که پا به ساختمان هرمی‌شکل بهارستان گذاشت و رئیس مجلس شد تا به امروز که نمایندگان خود را برای انتخابات مجلس دوازدهم در اسفند آماده می‌کنند، با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم کرده است.

چه خبر از احمدی‌نژاد ؟ / راه از یاران گرمابه و گلستان جدا شد؟

از ادعای رشوه میلیاردی تا حواشی یک سیسمونی

یکی از چالش‌های قالیباف از همان روزی که مجلس یازدهم شکل گرفت، رقابتش با مصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران، برای رسیدن به کرسی ریاست بود. البته کار قالیباف برای کسب صندلی ریاست راحت بود، چراکه او اکثریت آرای نمایندگان را در اختیار داشت، اما ماجرای ادعاهای میرسلیم درباره رشوه 6 و نیم میلیارد تومانی قالیباف در شهرداری تهران، کار را برای او سخت می‌کرد؛ ماجرایی که البته در نهایت به شکایت قالیباف از این نماینده و محکومیت میرسلیم منجر شد.

رازهای سر به مهری که بعد از مرگ صدام فاش شد

از سوی دیگر، زمانی که ماجرای خرید سیسمونی توسط دختر و داماد قالیباف از ترکیه فاش شد، یکی از تحلیل‌های مطرح‌شده از سوی برخی فعالان رسانه‌ای این بود که رقبای او که عمدتا وابسته به جبهه پایداری هستند، سناریویی برای انتشار ویدئوی خانواده قالیباف در فرودگاه امام ترتیب داده‌اند و به دنبال انتقام و حذف قالیباف بودند.

زنگ خطر ابتلا به آلزایمر زودرس را بشناسید

سیدصادق حسینی، روزنامه‌نگار، در این باره نوشته بود: «ماجرای سیسمونی‌گیت، ناشی از رقابت درون‌اصولگرایی برای تضعیف قالیباف و احتمالا انتقام از او در موضوع صیانت است. حالا دیگر همه فهمیده‌اند درد اصولگرایان، مردم و ساده‌زیستی و این‌ها نیست؛ مساله‌شان قدرت و بهره‌مندی از همه‌ی سفره است.»

سایت شیخ‌حسین انصاریان از دسترس خارج شد!

علی‌اکبر غلامی، دبیر سیاسی سابق سایت «مشرق» هم در توئیتی نوشته بود: «ماجرای مسافرت خارج از کشور خانواده آقای قالیباف و نحوه عملیات رسانه‌ای‌اش، بر اساس تجربه، نتیجه پروژه رسانه‌ای - امنیتی است و ساده‌نگری است که ایده، عملیات و اجرای طرح را در یک شخص ببینیم ... به نظر می‌رسد که تیم امنیتی نسبت به ورود و خروج این خانواده اشراف داشته است...»

هرچه بود، در برابر آراء قالیباف در مجلس کارایی نداشت و او باز هم رئیس مجلس ماند. خود قالیباف در جلسه غیرعلنی مجلس، ماجرای سیسمونی را یک پروژه سیاسی علیه خود خوانده بود و در نهایت هم کسی که برخی او را افشاکننده سیسمونی‌گیت می‌خوانند و برخی دیگر او را مهره بازی‌های سیاسی یک جریان خاص می‌دانند، به حبس محکوم شد.

از مجلس پادگانی تا جلوگیری از استیضاح وزرا

اما چالش‌ها و جدال نمایندگان با قالیباف تنها به سیسمونی گیت و ادعای میرسلیم ختم نمی‌شود. برخی دیگر از نمایندگان معتقد هستند که قالیباف مجلس را به صورت پادگانی اداره می‌کند و بارها این موضوع را از صحن علنی مجلس بیان کرده‌اند.

اخیرا حسن نوروزی، نماینده مردم رباط‌کریم، در جریان بررسی کلیات لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار، خطاب به قالیباف گفت: «از سه سال و نیم ما طرح مهریه را به مجلس شورای اسلامی دادیم اما رئیس مجلس شورای اسلامی جلوی مطرح شدن آن را گرفت و آن را عقب انداخت اما این لایحه دی‌ماه سال گذشته آمده است و اکنون در دستور کار مجلس قرار گرفته این ظلم بین و استبداد رئیس مجلس است.»

پیش از این هم سید ناصر موسوی لارگانی، عضو  کمیسیون اقتصادی  مجلس، در تذکر آیین‌نامه‌ای با استناد به ماده ۱۶ آیین‌نامه داخلی مجلس، در جلسه علنی گفته بود: «تذکر بنده خطاب به هیأت رئیسه مجلس است. به‌نظر می‌رسد که امروز مجلس سلیقه‌ای اداره می‌شود. بنده چندین سؤال از وزرا دارم که مدت‌هاست در دستور کار صحن قرار نگرفته است. بنده سؤالی از وزیر ورزش داشتم که قرار بود در دستور کار قرار گیرد، اما هنوز در دستور نیامده است. همچنین سه سؤال از وزیر صمت دارم که بیش از هشت ماه از اعلام وصول آن می‌گذرد. اینجا پادگان نیست. آقای قالیباف نمی‌تواند نظر خود را اعمال کند، بلکه همه ما باید در چارچوب آیین‌نامه عمل کنیم.»

از سوی دیگر، وقتی از برخی نمایندگان درباره چرایی عدم استیضاح از وزرا سوال پرسیده می‌شود، انگشت اتهام خود را به سمت رئیس مجلس نشانه می‌گیرند و او را مسئول جلوگیری از اعلام وصول استیضاح وزرا اعلام می‌کنند.

سیدجواد حسینی‌کیا، نماینده سنقر و کلیائی در مجلس یازدهم در این باره به رویداد 24 گفته است: «قرار بود خیلی از وزرای دولت سیزدهم استیضاح شوند، ولی متاسفانه رئیس مجلس این اجازه را نمی‌دهد و هنوز تعدادی استیضاح در هیات رئیسه وجود دارد؛ این‌ها همه از کوتاهی هیات رئیسه مجلس است.»

محمدحسین آصفری، نماینده مردم اراک نیز در این باره گفته است: «در موضوع استیضاح، آن‌قدر که نمایندگان پیگیر هستند، هیات رئیسه مجلس پیگیر نیست. بعید می‌دانم این رویکرد هیات رئیسه، بحث رودربایسی با دولت باشد. رئیس مجلس باید قانون و آیین‌نامه را خط قرمز خودش قرار دهد. هیچ دلیلی نمی‌بینم که چرا باید استیضاح از دستور کار خارج شود. ما بارها این موضوعات را به هیات رئیسه گفته‌ایم، ولی آقای قالیباف می‌گوید چون استیضاح‌های زیادی در دستور کار قرار دارد، نوبت به فلان استیضاح نرسیده است.»

همچنین زمانی که الیاس نادران، نماینده تهران، دی‌ماه 1401، با اعتراض به دخالت «شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا»، نامه استعفای خود را تقدیم هیات‌ رئیسه کرده بود، خطاب به قالیباف بیان کرد: «شما که مجلس را ضایع کردید؛ شما که مجلس را بی‌خاصیت کردید، شما که مجلس را با تصمیم‌هایی که می‌گیرید از کارآمدی و کارآیی انداخته‌اید؛ اگر ما سر کاریم به ما بگویید!»

نقشه جدید پایداری‌ها برای قالیباف؟

همچنین در روزهای گذشته، اختلافات شدید بین اعضای جبهه پایداری با محمدباقر قالیباف و طیف طرفداران او بیشتر شده است. ماجرا هم از اینجا شروع شد که کمیسیون فرهنگی مجلس که اعضای آن را پایداری‌ها تشکیل می‌دهند، طرحی را به نام «حجاب و عفاف» طراحی کردند. حسین جلالی، نماینده عضو جبهه پایداری درباره جزئیات «طرح عفاف و حجاب» گفت: «در این طرح مواجهه کاملاً هوشمند است و هیچ تقابل فیزیکی وجود ندارد. جرایم مالی آن از ۵۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیارد تومان است. ابطال گواهینامه رانندگی، ابطال پاسپورت، در سلبریتی‌ها و کسانی که کانال و وبگاه و عضو بالا دارند ممنوعیت استفاده از اینترنت دیده شده است، دولت باید یکی دو هفته آینده لایحه بیاورد و تصویب و ابلاغ شود و ضمانت اجرایی آن را بالا بردیم و ان‌شاءالله اجرا می‌شود.»

پس از انتشار جزئیات این طرح که توجهات زیادی را به خود جلب کرده بود، مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی، هم در نامه‌ای نوشت که قالیباف به او قول داده اگر دولت یا قوه قضائیه لایحه‌ای درباره حجاب بدهند، ظرف 70 ساعته کارش را تمام می‌کند.

در این میان، پس از اصرار پایداری‌ها برای تصویب این طرح، مجتبی توانگر - از نماینده‌های نزدیک به قالیباف - در نامه‌ای تند خطاب به آقاتهرانی نوشت: «با دوقطبی‌سازی با نام ارزش‌ها، دنبال مشارکت حداقلی و پیروزی در انتخابات هستند» و همچنین ادامه داد: «اسم رمز شروع این عملیات نیز عبارت‌هایی از قبیل «دفاع از ارزش‌ها» «مواضع وسط لحافی»، «مواضع صورتی» و امثالهم است. موضوع چندان پیچیده نیست فقط کافی است به آن فکر کنیم. چه کسی از این‌که مردم در انتخابات شرکت کنند، بیشترین ضرر را می‌کند؟ بهترین راه برای رسیدن به اینکه هم کاهش مشارکت درست کنی و هم بین رای‌دهندگانِ باقی مانده، صاحب رای شوی، چیست؟ اینکه با اسم ارزش‌ها و دین دو قطبی درست کنی که نظام را در برابر مردم تصویر کند و مردم را از سر نارضایتی از حضور در سر صندوق‌ها دور کنی و همزمان خود را دلسوز ارزش‌ها نشان دهی.»

هرچند بعد از این نامه، محمدباقر قالیباف دستور توقف طرح «حجاب و عفاف» را صادر کرد، اما برخی می‌گویند این طرح تله پایداری‌ها برای رئیس مجلس بوده است. روزنامه اعتماد، در گزارشی در این باره نوشت: «پایداری‌چی‌ها هوشمندانه قالیباف را در این تله انداخته‌اند. آنها دست بر نقطه‌ای گذاشته‌اند که قالیباف اگر به خواست آنها عمل کند، میان بخشی از بدنه اجتماعی حامیانش دچار مشکل می‌شود و اگر هم به خواست آنها عمل نکند، با بخش دیگری از بدنه اجتماعی‌اش دچار مشکل می‌شود.»

قالیباف این روزها از سوی برخی از نمایندگان مجلس در گوشه رینگ مبارزه گرفتار شده است؛ آن هم در زمانی که تا آخرین انتخابات هیأت رئیسه مجلس زمان زیادی باقی نماینده است. بر همین اساس باید منتظر ماند و دید که آیا او می‌تواند برای اجلاسیه چهارم رضایت بهارستانی‌ها را به دست بیاورد یا باید از جایگاه ریاست مجلس خداحافظی کند؟

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.