بررسی شاخص بورس تهران/احیای برجام به سختی امکان پذیر است

شاخص بورس تهران در جریان معاملات روز چهارشنبه با افت 2 هزار و 822 واحدی کار را به پایان برد تا رشد هفته گذشته خود را در نقطه یک میلیون و 656 هزار واحدی تمام کند. ارزش معاملات خرد بازار بورس تهران در این روز به عدد 9 هزارو 700 میلیارد تومانی رسید.

رهن ۲ میلیاردی در پاسداران+جدول قیمت‌ها

در انتهای هفته گذشته ارزش بازار بورس تهران به رقم 6 هزار و 91 همت رسید و نماد های تاپیکو ، فولاد ، شستا ، پارس و نماد جم بیشترین تاثیر را روی شاخص بورس تهران داشتند. در مقابل نماد فارس و نماد ایران خودرو در تلاش برای منفی نگه داشتن شاخص بورس تهران بودند.

خبرهای روز 

اما در میان خبر ها در انتهای هفته باید به این موضوع اشاره کرد که امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران از سفر هیأت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران در روزهای آینده خبر داده است.

وزیر امورخارجه اعلام کرده  است که  امیدواریم مدیرکل آژانس با نگاه فنی و به دور از هیجانات سیاسی نسبت به حل و فصل موضوع با همکارانم در سازمان انرژی اتمی به جمع‌بندی و توافق برسد. رئیس سازمان انرژی اتمی هم در واکنش به احتمال صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران این طور گفته است که به آنها بهانه نمی‌دهیم.

قرار است نشست بعدی شورای حکام در ماه مارس برگزار می‌شود. از نظر برخی تحلیلگران این نشست اهمیت زیادی در ارتباط با موضوع هسته‌ای ایران خواهد داشت.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در این باره این طور گفته که کماکان پرونده احیای توافق هسته‌ای ایران خارج از دستور کار ما است. و احیای برجام در آینده نزدیک به سختی امکان پذیر است.

شرکت سایپا نیز اعلام کرده است که با روسیه برنامه همکاری دارد . رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به تفاهم ۷۰۰ میلیون یورویی در زمینه خودرو و قطعات با روسیه که در نمایشگاه اتوموبیلیتی مسکو صورت گرفته بود، گفت: قرارداد صادرات ۴۵ هزار دستگاه خودرو سایپا به این کشور به ارزش ۴۵۰ میلیون یورو به امضا رسید.

سخنگوی وزارت صمت هم در خصوص خودرو های وارداتی اعلام کرده است که ثبت‌نام از متقاضیان خرید خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام خواهد شد. و شرایط و جزئیات ثبت نام بصورت اطلاعیه و نشست خبری طی روزهای آتی اطلاع رسانی خواهد شد.

امید قالیباف این موضوع رو هم اعلام کرده که متقاضیان خرید خودروهای وارداتی باید نصف مبلغ خودرو را در حساب خود داشته باشند. در حالی که در روز های گذشته این موضوع مطرح شده بود که خودرو های وارداتی باید در بورس کالا عرضه شوند.

بررسی تکنیکالی شاخص بورس تهران

شاخص بورس تهران در جریان معاملات هفته گذشته خود با رسیدن به  نزدیکی محدوده 38 درصد فیبوناچی موج قبلی الگوی هارمونیک ایجاد شده و همچنین رسیدن به نزدیکی خط میانی کانال صعودی فرضی (صرفا از منظر تکنیکالی) با استقبال خوب خریداران همراه شد و شاخص بورس مسیر صعودی را در پیش گرفت .

البته نباید موضوع پیشنهاد اصلاح نرخ خوراک گاز صنایع را هم نادید گرفت که این اتفاق با جهش قیمت دلار به همراه تغییر نرخ نیمایی با راه اندازی سامانه مرکز مبادلات ارزی همراه شد.

در هفته گذشته در اولین روز از کشف قیمت ارز در مرکزی مباداله ارزی قیمت هر دلار در محدوده 41 هزار تومانی و نرخ دلار حواله ای هم در محدوده 36 هزار تومان مچ شد.

دلار کف بازاری هم در محدوده های 50 هزار تومانی در حال داد و ستد است که بانک مرکزی اعلام کرده مبادله ارز خارج سامانه اعلامی به عنوان قاچاق شناخته می‌شود.

با نیم نگاهی به نمودار شاخص بورس تهران می بینم که خط روند نزولی اندیکاتور RSI  شاخص بورس تهران رو به بالا شکسته شده است. موضوعی که در صحبت های قبلی به آن اشاره کردیم و عنوان شد که برای برگشت شاخص به اعداد و ارقام بالاتر نیاز است که از پس این خط روند نزولی برآید.

آیا ممکن است شاخص با این رویه که در هفته قبل به خود گرفته است بتواند به اعداد و ارقام بالاتری همچون سقف کانال صعودی ایجاد شده برسد؟ برای این مظور باید دید شاخص بورس تهران با مقاومت چند وقت اخیر خود چگونه رفتار خواهد کرد. مقاومت یک میلیون و 680 هزار واحدی که نیمه های دی ماه سال جاری آن را ایجاد کرد و نتوانست از این رقم بالاتر رود.

کل

 
 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.