تنقلات مفید شب یلدا چیست؟

یک کارشناس ارشد علوم تغذیه و رژیم درمانی گفت: بهتر است در این شب به خاطر مصرف انواع تنقلات که باید در حد اعتدال مصرف شوند شام سبکی میل کنید.

شادی شورستانی گفت: طبق بررسی‌های انجام شده، ایرانی‌ها در مصرف چربی، نمک و شکر رکورد دارند به طوری که سرانه مصرف نمک هر ایرانی در روز ۱۰ تا گرم نمک بوده و سرانه مصرف قند و شکر  ۶۶ گرم است که میزان مطلوب آن در سبد غذایی باید ۴۰ گرم باشد.

وی افزود: سرانه مصرف روغن ۴۶ گرم است که باید ۳۵ گرم باشد؛ در واقع علت افزایش مصرف این سه ماده غذایی تغییر ذائقه مردم است و برای پیشگیری و کنترل اضافه وزن، چاقی و بیماری‌هایی همچون دیابت، فشارخون، انواع سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی لازم است  که همیشه در مصرف میزان مواد قندی و شیرین، مواد غذایی پرنمک  و شور و چرب احتیاط کنیم به خصوص در مناسبت‌هایی چون شب یلدا.

شورستانی با اشاره به توصیه‌هایی برای شب یلدا، تصریح کرد: مواد قندی و شیرین، چرب و پرنمک که سه عامل خطر مهم چاقی، دیابت، چربی خون بالا و فشار خون بالا هستند،  همیشه باید کم مصرف شوند؛ در شب یلدا باید از پرخوری به دلیل بروز اختلالات سوءهاضمه و همچنین دریافت بالای انرژی که می‌تواند باعث اضافه وزن و چاقی شود، پرهیز کرد.

وی بیان کرد: بهتر است از خرید و مصرف آجیل‌های شور خودداری کنیم و در عوض از آجیل‌های خام  و به مقدار کم استفاده کرد؛ با توجه به اینکه آجیل دارای کالری بالایی بوده بهتر است برای پیشگیری از چاقی و اضافه وزن در حد اعتدال مصرف شود.

کارشناس تغذیه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: افراد دیابتی در شب یلدا به جای مصرف تنقلات با قند بالا مانند توت و کشمش و انجیر آجیل  از مغز دانه‌هایی همچون گردو، فندق، پسته و بادام زمینی استفاده کنند؛ همچنین افراد دیابتی حتما در مصرف میوه حد اعتدال را رعایت کنند.

چه میوه‌هایی بخوریم؟

شورستانی با بیان اینکه همچنین افراد دیابتی در مصرف باسلوق که حاوی قند زیادی بوده احتیاط کنند، اظهار کرد: افراد مبتلا به فشار خون نیز از مصرف آجیل‌ها خودداری کرده و از مغز دانه‌های خام همچون گردو و بادام زمینی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مبتلایان به فشار خون از مصرف میوه‌های این شب همچون  هندوانه، خرمالو و انار غافل نشوند چرا که این میوه‌ها سرشار از پتاسیم بوده که  به کنترل و کاهش  فشار خون کمک می‌کنند، افزود: یکی از تنقلات شب یلدا میوه‌های خشک هستند که خواص فراوانی دارند ولی به دلیل اینکه از کالری بالایی برخوردارند در مصرف آن زیاده روی نکنید.

شورستانی ادامه داد: تا حد امکان از میوه تازه به دلیل دارا بودن فیبر بالا به جای میوه خشک استفاده کنید؛ فیبر موجود در میوه جذب مواد قندی و چربی را در روده کاهش می‌دهد و از بروز اضافه وزن،  چاقی، دیابت و چربی خون بالا پیشگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه از مصرف شیرینی‌های بزرگ به خصوص شیرینی خامه‌ای خودداری کنید و در صورت مصرف،  شیرینی‌های خشک با اندازه کوچک را انتخاب کرده و البته در مصرف زیاده روی نکنید.

شورستانی با بیان اینکه همراه با شام شب یلدا که بهتر است چرب، سرخ شده و پرنمک نباشد مصرف سبزی و سالاد را فراموش نکنید، یادآور شد: فیبر موجود در سبزیجات و سالاد از جذب چربی و قند مواد غذایی در روده جلوگیری می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.