گوترش هشدار داد/ جهان در وضعیت بسیار خطرناکی است

دبیرکل سازمان ملل ضمن هشدار نسبت به اینکه جهان در "خطری بزرگ و جدی" قرار دارد، گفت، رهبرانی که برای نخستین بار در سه سال اخیر به صورت حضوری با یکدیگر دیدار می‌کنند باید با درگیری‌ها، فجایع مربوط به تغییر اقلیمی و افزایش فقر و نابرابری مقابله کرده و به تفرقه‌ها در بین قدرت‌های بزرگ که از زمان حمله روسیه به اوکراین وخیم‌تر شده، رسیدگی کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در جریان سخنرانی‌ها و اظهارات پیش از آغاز نشست امروز (سه‌شنبه) رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل، نه تنها به وظیفه "خطیر" نجات زمین که "به معنای واقعی کلمه در آتش است" اشاره کرد، بلکه بر مقابله با پاندمی کرونا نیز تاکید داشت.

وی همچنین به "عدم دسترسی به منابع مالی برای کشورهای در حال توسعه برای احیا؛ بحرانی که در یک نسل گذشته دیده نشده است" اشاره کرد که باعث از بین رفتن زمینه برای آموزش، بهداشت و حقوق زنان شده است.

گوترش سخنرانی خود تحت عنوان "وضعیت جهان" را امروز در مراسم افتتاحیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل ایراد خواهد کرد. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که این سخنرانی یک "گزارش آگاهانه، اساسی و راه‌حل محور" برای جهانی است که "تفرقه‌ها و اختلافات ژئوپلتیکی در آن همه ما را به خطر انداخته است."

دوجاریک روز دوشنبه به خبرنگاران گفته بود:‌ در سخنان گوترش هیچ حرف زیبا و خوشایندی وجود نخواهد داشت اما او دلایل برای امیدواری را بیان خواهد کرد.

هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با حضور رهبران جهان در سایه نخستین جنگ بزرگ اروپا از زمان جنگ جهانی دوم برگزار می‌شود. این جنگ بزرگ میان روسیه و اوکراین باعث ایجاد بحران جهانی غذا شده و شکاف‌هایی را در بین قدرت‌های بزرگ جهان به وجود آورده که از زمان جنگ سرد مشاهده نشده بودند.

نام نزدیک به ۱۵۰ رهبر کشور و دولت در تازه‌ترین فهرست سخنرانان این نشست قرار دارد. این نشان می‌دهد که علی‌رغم وضعیت متشنج و فروپاشیده جهان،‌ سازمان ملل همچنین اصلی‌ترین محل گردهمایی روسای جمهور، نخست وزیران، پادشاهان و وزرایی است که نه تنها دیدگاه‌های خود را مطرح کنند بلکه به صورت دوجانبه دیدارهایی با یکدیگر داشته باشند و درباره چالش‌ها در جهان مذاکره کنند و به پیشرفت‌هایی دست یابند.

برای بسیاری از رهبران جهان موضوع حمله ۲۴ فوریه روسیه به اوکراین در راس برنامه قرار دارد؛ حمله‌ای که نه تنها استقلال و حاکمیت اوکراین را تهدید می‌کند بلکه نگرانی‌هایی را در مورد وقوع یک فاجعه اتمی در بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا در جنوب شرق اوکراین که اکنون تحت کنترل روسیه است، به وجود آورده است.

رهبران بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند تا از گسترش جنگ جلوگیری کنند و صلح را به اروپا بازگردانند. اگرچه دیپلمات‌ها انتظار هیچ موفقیت و پیروزی را در این هفته ندارند.

توقف صادرات مهم غلات و کود از اوکراین و روسیه یک بحران غذایی به ویژه در کشورهای در حال توسعه به وجود آورده و باعث تورم و افزایش قیمت‌های زندگی در بسیاری از کشورهای دیگر شده است. این موضوعات نیز در راس برنامه این نشست قرار دارند.

گوترش در یکی از نشست‌های روز دوشنبه برای ترویج اهداف سازمان ملل تا سال ۲۰۳۰ از جمله پایان دادن به فقر شدید، تضمین برابری آموزش برای همه کودکان و رسیدن به برابری جنسیتی گفت: بسیاری از خطرات بزرگ و جدی جهان ما را وسوسه می‌کنند که اولویت‌های توسعه بلند مدت را کنار بگذاریم. اما برخی مسائل از جمله آموزش، اشتغال، برابری کامل برای زنان و دختران، خدمات درمانی جامع و مقابله با بحران تغییر اقلیمی مسائلی نیستند که بتوانند منتظر بمانند.

وی خواستار کمک‌های مالی و سرمایه‌گذاری عمومی و خصوصی و از همه آنها مهم‌تر صلح شد.

نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۲۰ به خاطر پاندمی کرونا به صورت مجازی برگزار شد و در سال ۲۰۲۱ میلادی نیز به صورت ترکیبی از حضوری و مجازی برگزار شد. اما امسال، مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۹۳ عضو فعالیت خود را به صورت سخنرانی‌های حضوری از سر گرفت و حضور مجازی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین تنها استثنای این رویداد است.

طبق رسوم و سنت، برزیل نخستین کشوری است که در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کند. این رسم بیش از هفت دهه است که پای بر جا بوده و از نشست‌های اولیه مجمع عمومی سازمان ملل نشات می‌گیرد چرا که در زمانی که هیچ کشوری داوطلب نبود که در این رویداد سخنرانی کند، برزیل داوطلب شد.

پس از آن جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به عنوان کشور میزبان دومین سخنران این رویداد می‌شد، اما از آنجایی که بایدن برای شرکت در مراسم تدفین الیزابت دوم به لندن سفر کرده، سخنرانی‌اش به صبح چهارشنبه موکول شده است. مکی سال، رئیس جمهوری سنگال احتمالا نوبت بایدن را می‌گیرد و به عنوان دومین سخنران این رویداد سخنرانی خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.