ایزابلا فورد،  اصلاحگر اجتماعی و طرفدار حق رای زنان

ایزابلا فورد در ۲۳مه۱۸۵۵ در هدینگلیِ لیدز واقع در شمال انگلستان در یک خانواده کوئیکر چشم به جهان گشود. پدرش یک زمیندار و مشاور حقوقی بود و فورد و خواهرانش آموزش‌های خود را در خانه دیدند و درنهایت توانستند بر زبان‌های فرانسوی و آلمانی مسلط شوند. پدر و مادرش هزینه یک مدرسه شبانه را برای آموزش دخترانی که در کارخانه‌ها کار می‌کردند، تامین کردند و به این ترتیب وی درحالی‌که ۱۶ساله بود با مفاهیمی چون اختلاف طبقاتی و مسائل کارگران آشنا شد. وی به پیروی از والدینش در دوران زندگی برای چندین هدف کوشید که از آن میان باید به موارد ذیل اشاره کرد:

در دهه۱۸۸۰ ایزابلا فورد با اتحادیه‌های کارگری آشنا شد و با خیاطان بریتانیایی که برای بهبود شرایط کاری خود تلاش می‌کردند، شروع به همکاری کرد. با کمک وی این خیاطان اتحادیه‌ای برای خود تشکیل دادند. فورد به تاسیس حزب کارگر مستقل کمک کرد و ریاست اتحادیه خیاطان لیدز را بر عهده گرفت. عمده فعالیت‌های وی در زمینه تاسیس اتحادیه‌های کارگری، سوسیالیسم و حق رای زنان بود و توانست در نشست‌های زیادی در باب حقوق کارگران و رهایی زنان سخنرانی کند. فورد ستون‌نویس نشریه «لیدز فوروارد» هم بود.

در دهه۱۹۹۰ وی عمده فعالیت‌های خود را معطوف به حقوق و حق رای زنان کرد و در ۱۹۰۳ در کمینه نمایندگان کارگری (که بعدتر بدل به حزب کارگر بریتانیا شد) سخنرانی کرد. وی برای راه یابی به پارلمان بریتانیا کاندیدا شد؛ اما در این راه توفیقی نیافت.

با شروع جنگ جهانی اول فورد عمده تلاش‌های خود را معطوف به ایجاد صلح کرد که از آن میان باید به سازمان‌دهی راهپیمایی صلح زنان در ۴آگوست۱۹۱۴ (همان روز که بریتانیا رسما وارد جنگ شد) در کینگزوی هال اشاره کرد. وی در جولای۱۹۲۴ در لیدز درگذشت.