روایت روزنامه آمریکایی از روزهای آخر ترامپ در کاخ سفید و نامه‌ "ارزشمند"ش برای بایدن

روزنامه نیویورک تایمز جزئیاتی از اغتشاش در مدیریت اسناد محرمانه توسط دونالد ترامپ که حمله چند روز پیش ماموران اف.بی.آی به ملک مارالاگو نقطه اوج آن بود را به اشتراک گذاشت. این روزنامه همچنین فاش کرد که ترامپ برای بایدن نامه‌ای ارزشمند در کاخ سفید به جا گذاشته بود.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با استناد به یک سری منابع و یادداشت‌ها، جزئیات اقدامات ترامپ در چهار روز آخر ریاست جمهوری‌اش در دفترش در کاخ سفید را فاش ساخت و بر این اساس نوشت که جو بایدن هنگام ورودش به دفتر ریاست جمهوری در مقام رئیس جمهور منتخب جدید یک نامه از سلف خود پیدا کرد.

به نوشته دیلی میلی،‌ظاهراً این نامه توسط خود ترامپ به صورت دست نویس در دو صفحه بزرگ نوشته شده بود و بایدن به یکی از دستیارانش گفت که از رئیس‌جمهور سابق آمریکا "نامه‌ای ارشمندتر از آنچه پیش‌بینی کرده بود" دریافت کرده است.

هر چند محتویات آن نامه فاش نشده است، اما این نامه جزو اولین اسنادی است که بایدن هنگام خروج از کاخ سفید باید به بایگانی ملی آمریکا تحویل دهد.

به نوشته واشنگتن پست، چند دستیار ریاست جمهوری گفتند همین فرآیند تحویل اسناد بوده که دردسر فعلی ترامپ با  اف.بی.آی را آن هم پس از تلاش‌های اداره بایگانی ملی آمریکا برای بازیابی یک یادداشت به جای مانده از سوی باراک اوباما برای ترامپ و همچنین مکاتبات ترامپ با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی رقم زده و یک تحقیقات گسترده‌تر را در مورد موضوع حذف یک سری اسناد طبقه بندی شده در پی داشته است.

این فرآیندی است که ترامپ را به سبب بروز یک سری خطاهایی در مدیریت اسناد که منجر به عدم بازگردانی حدود ۲۴ جعبه سند به بایگانی ملی شد محور یک تحقیقات اف.بی.ای قرار داده و یورش چند روز پیش ماموران اف.بی.آی به خانه‌اش در مارالاگو را رقم زد.

ترامپ اتهامات مطرح شده علیه خود در رابطه با ارتکاب تخلف را رد کرده و می‌گوید، قصد دارد از اف .بی.آی شکایت کند.

منابعی که با نیویورک تایمز صحبت کردند، اظهار داشتند که ریشه حوادث اخیر بیشتر از آنکه  مربوط به تلاشی شرورانه برای سوء استفاده از اطلاعات سری باشد، ناشی از سازماندهی و مدیریت ضعیف در میان کارکنان ترامپ بوده است.

این منابع به نیویورک تایمز گفتند که مارک میدوز، رئیس دفتر دولت سابق، در عجله برای ترک کاخ سفید به دستیارانش اطمینان داد که پایبندی دولت به قوانین مربوط به رها کردن اسناد برای اداره بایگانی ملی آمریکا را تضمین می‌کند.

با این حال، آنها خاطرنشان کردند ظاهرا ترامپ چنان بر موضوع صدور "حکم عفوهای لحظه آخری" برای مقامات نزدیک به خودش در ضمن تکرار ادعاهای بی‌اساسش در مورد دزدیده شدن آرای خود در انتخابات ۲۰۲۰ متمرکز بوده روند و قواعد انتقال قدرت را نادیده گرفته است.

دفتر مشاور حقوقی کاخ سفید اعلام کرد که به میدوز هشدار داده بود که ۲۴ جعبه سند که شامل اسنادی با طبقه بندی "بسیار محرمانه" و نامه‌های کیم جونگ اون باید تحویل بایگانی ملی شود اما در عوض آنها سر از مارالاگو در آوردند.

بر اساس قانون سوابق ریاست جمهوری آمریکا، که قواعد مدیریت اسناد ایجاد شده در دفتر ریاست جمهوری آمریکا را مشخص می‌کند هر سند تولید شده در این نهاد اساساً متعلق به مالیات دهندگان است و باید تحویل بایگانی ملی شود.

مقامات سابق به نیویورک تایمز گفتند که دونالد مک گان، اولین مشاور حقوقی ترامپ در کاخ سفید، پروتکلی را برای مدیریت اسناد تنظیم کرده بود و در مورد این قانون به کارکنان توضیح داده بود.

به گزارش نیویورک تایمز، در روزهای پایانی دولت، پت سیپولون، مشاور کاخ سفید و پاتریک فیلبین، معاونش، "به شدت آگاه بودند که مدیریت [ترامپ] در قبال اسناد یک مشکل بالقوه است."

علی‌رغم نگرانی‌ها، مشخص نیست که سیپولون چقدر بر ترامپ تأثیر داشته است، زیرا مقامات سابق ادعا می‌کنند که این رئیس‌جمهور سابق اغلب این مشاور حقوقی و وکیل سابق کاخ سفید را به دلیل مخالفت‌هایش با ادعاهای تقلب در انتخابات مورد سرزنش قرار می‌داد.

در ضمن گزارش‌ها درباره رابطه نابسامان بین سیپولون و ترامپ، درک لیون، وزیر کارکنان کاخ سفید، که مدیریت اسناد در دفتر بیضی شکل را بر عهده داشت، در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۰، درست یک ماه قبل از خروج بزرگ دولت ترامپ از سمت خود کناره‌گیری کرد.

این امر باعث شد تا میدوز هیچ مقام اجرایی یاری دهنده به خودش برای تسهیل انتقال قدرتی که ترامپ اصلا خواهانش نبود نداشته باشد.

علی‌رغم تلاش‌های میدوز برای مدیریت همه اسناد تا زمانی که ترامپ در ژانویه ۲۰۲۱ قدرت را ترک کند، مقامات بایگانی ملی همان اول متوجه شدند که اسناد مهمی مفقود هستند.

کارمندان بایگانی به ویژه مشتاق به بازیابی نامه‌های ارسالی کیم جونگ اون به رئیس‌جمهور آمریکا و نامه‌ای که باراک اوباما برای ترامپ در آغاز دوره ریاست‌جمهوری او به جا گذاشته بود، بودند چون هر دو مورد دارای ارزش تاریخی قابل توجهی هستند.

اگرچه مقامات بایگانی ملی وکلای ترامپ را تحت فشار قرار دادند تا اسناد را پس بدهند، اما آنها به آنچه می خواستند نرسیدند تا اینکه مستقیماً برای دریافت ۱۵ جعبه سند در ژانویه ۲۰۲۲ به ملک مارالاگو رفتند.

به گزارش نیویورک تایمز، کارمندان بایگانی‌ ملی که این اسناد را جمع‌آوری کردند همچنین به تیم ترامپ گفتند که سوابق مربوط به رسانه‌های اجتماعی یا سوابق کار رسمی انجام شده از طریق حساب‌های پیام‌رسانهای الکترونیکی در زمان حضور رئیس جمهور در کاخ سفید را حفظ نکرده‌اند.

مقامات این موضوع را به وزارت دادگستری ارجاع دادند و این وزارتخانه، سیپولون، و فیلبین را به همراه اسکات گاست وکیل ترامپ بازخواست کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.