این روزنامه نوشت که کاخ سفید به‌دنبال یافتن «عاملی نفوذی» در چهاردیواری خودش می‌گردد. به گفته یک مشاور دولت آمریکا، درحال‌حاضر کاخ سفید فهرستی با ۱۲ نام در دست دارد و در میان این اسامی به دنبال یافتن نام کسی است که احتمالا نویسنده مهمان روزنامه یاد شده بوده است. پیش از این شمار بسیاری از اعضای دولت مجبور بوده‌اند ثابت کنند که مقصر نیستند. این موضوع چه در مورد جف سشنز، دادستان کل که مورد بی‌مهری واقع شد، و مایک پمپئو، وزیر امورخارجه و چه در مورد نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد و مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری صادق بوده است.ترامپ از نویسنده مقاله چاپ شده در نیویورک‌تایمز خواسته که خودش را معرفی کند. او گفت که نیویورک‌تایمز باید به خاطر امنیت ملی نام نویسنده را هر چه سریع‌تر منتشر کند. ترامپ نویسنده ناشناس را «ترسو» خوانده است. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت وزارت دادگستری این کشور باید درباره هویت نویسنده ناشناس مقاله علیه دولت وی در روزنامه نیویورک‌تایمز تحقیقات انجام دهد. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین تاکید کرده که برخورد بالقوه با روزنامه نیویورک‌تایمز را مدنظر دارد.

نیویورک‌تایمز با این انتقاد روبه‌رو است که برخلاف قواعد روزنامه‌نگاری نوشته یاد شده را بدون ذکر نام نویسنده منتشر کرده است. این روزنامه از نویسنده به‌عنوان «مقام بلندپایه» نام برده است که می‌تواند شامل بسیاری از افراد بشود. بنابراین روشن نیست مرتبه اداری نویسنده تا چه حد بالا بوده اما آشکار است که این شخص تصویری افتضاح از کاخ سفید ترامپ به دست داده است. در تازه‌ترین تحول صورت گرفته در این زمینه، ترامپ در صحبت با خبرنگاران در هواپیمای مخصوص ریاست جمهوری آمریکا تصمیم برای انتشار این مقاله از سوی این نویسنده ناشناس که خود را بخشی از جنبش مقاومت علیه ترامپ در دولتش دانسته، یک فضاحت خواند. ترامپ گفت: ما می‌خواهیم نگاهی بیندازیم به اینکه این فرد چه چیزهایی داشته و چه چیزهایی داده و درباره چه چیزهایی صحبت می‌کند و درحال‌حاضر کجا است.

وی در پاسخ به اینکه آیا جف سشنز،‌ دادستان کل آمریکا باید درباره هویت نویسنده این مطلب تحقیقات انجام دهد، پاسخ داد: این یک موضوع امنیت ملی است. همزمان یک سخنگوی وزارت دادگستری درخصوص درخواست برای اظهارنظر درباره این اظهارات ترامپ گفت: وزارت دادگستری انجام چنین تحقیقاتی را رد یا تایید نمی‌کند. از زمانی که این مقاله مناقشه‌برانگیز به‌منظور مشخص کردن وجود تیمی از مخالفان در دولت ترامپ منتشر شده گمانه‌زنی درباره هویت نویسنده این مقاله بالا گرفته است. این درحالی است که روزنامه نیویورک‌تایمز نسبت به درخواست ترامپ برای تحقیقات وزارت دادگستری درمورد هویت نویسنده این مقاله واکنش منفی نشان داد. البته کارشناسان می‌گویند که در قانون‌اساسی آمریکا اقدام روزنامه نیویورک‌تایمز جرم به‌حساب نمی‌آید.

سی‌ان‌ان هم در گزارشی نوشت که تیم ترامپ نیز در داخل جست‌وجو برای پیدا کردن نویسنده را آغاز کرده است. جلسه هیات دولت نیز در همین راستا شکل گرفته است. یکی از مقامات به سی‌ان‌ان گفت که اوضاع زیاد سازمان‌دهی شده نبود.

مقاله نیویورک‌تایمز از این جهت حائز اهمیت بوده که برخی مخالفان ترامپ گفته‌اند کابینه دولت به همراهی مایک پنس باید از اختیارات قانونی خود استفاده کنند و طی یک نامه رسمی خواهان استیضاح ترامپ مطابق با متمم ۲۵ قانون‌اساسی آمریکا شوند.  به موجب این قانون چنانچه معاون اول رئیس‌جهوری به همراه اکثریت کابینه به این نتیجه برسند که رئیس‌جمهوری فاقد صلاحیت لازم برای اداره کشور است، می‌توانند طی یک نامه رسمی موضوع را برای استیضاح به کنگره ارجاع دهند. چنانچه بیش از دو سوم کنگره رای به برکناری بدهند تا پایان دوره، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا جایگزین رئیس‌جمهوری منتخب خواهد شد.  پس از انتشار این مقاله ترامپ به‌شدت خواستار برخورد با نویسنده مقاله شده است. این امر می‌تواند با دستور دادستانی آمریکا صورت گیرد. چنانچه دادستان کل آمریکا به این نتیجه برسد که موضوع برای امنیت ملی مهم است، می‌تواند روزنامه نیویورک‌تایمز را مجبور کند تا نام نویسنده را افشا کند. اما همین درخواست موجب شده است تا گمانه‌زنی‌ها در مورد نام نویسنده افزایش پیدا کند. سارا سندرز، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید گفته است این به‌کار بردن نام‌ها به شکل بی‌پروا، به شهرت هزاران نفر از کسانی که خالصانه برای آمریکا خدمت می‌کنند، لطمه وارد کرده است. به همین منظور قرار است که کابینه دولت یک بیانیه در مورد این نامه منتشر کند.  پیش‌تر فهرستی تهیه شده بود که نام ۲۵ نفر در آن مطرح شده بود اما این ۲۵ نفر جداگانه در یک بیانیه نوشتن مقاله مذکور را منکر شدند. درحال‌حاضر نیز گفته می‌شود لیستی ۱۲ نفره وجود دارد که تحقیقات روی آنها آغاز شده است.