بحث و دعوا بر سر استفاده ترامپ از امتیازات اجرایی بلافاصله تحقیقات وزارت دادگستری را به موضعی تهاجمی‌‌تر از تحقیقات مولر تبدیل می‌‌کند. تحقیقات کیفری بزرگ سال‌ها درباره ترامپ در زمانی که او رئیس‌‌جمهور بود، انجام شد. ترامپ متهم به همکاری با روس‌‌ها شده بود؛ هر چند که او در نهایت متهم نشد. مریک گارلند، دادستان کل در اظهاراتی به صراحت گفته است که ترامپ به‌دلیل جایگاهش به‌عنوان رئیس‌‌جمهور سابق، خارج از دسترس تحقیقات نیست. اما او تاکید کرد که این موضوع حساس را مورد بررسی دقیق قرار می‌‌دهند.

استفاده نابجا از امتیازات دستورات اجرایی نشان‌دهنده دقت وزارت دادگستری است؛ زیرا ما با یک وضعیت غیرعادی از تحقیقات درباره رئیس‌‌جمهور سابق آمریکا روبه‌رو هستیم که از قدرت در زمانی که در دفتر کارش بوده، سوءاستفاده کرده است. این می‌تواند یکی از اولین دعواهای بزرگ دادگاه را بر سر تفکیک قوا در تحقیقات کیفری ۶ژانویه ایجاد کند. تلاش ترامپ برای پنهان‌‌کاری اخیرا در شهادت به هیات منصفه فدرال توسط مارک شورت و گرِگ جیکوب، دستیاران نزدیک مایک پنس، معاون رئیس‌‌جمهور سابق مطرح شد. یک منبع مطالع به سی‌‌‌‌ان‌‌ان تصریح کرد: «پیش از شهادت اخیر آنها در برابر هیات منصفه عالی، دادستان‌‌ها و هیات وکلای شورت و جیکوب، برخی سوالاتی مطرح شده بود که آنها سعی کردند تا به این سوالات پاسخ ندهند و این سوالات درباره سوءاستفاده ترامپ از قدرت و استفاده نابجا از امتیازات دستورات اجرایی بوده است.»  به گفته دو نفر از افراد آشنا به موضوع، هیچ‌کدام به سوالات مربوط به تعامل مستقیم خود با ترامپ هنگام شهادت در تحقیقات کیفری در هفته‌های اخیر پاسخ نمی‌‌دهند. شورت، رئیس سابق دفتر پنس و جیکوب، مشاور ارشد سابق وی هر دو در جلسه‌‌ای در دفتر بیضی شکل در ۴ ژانویه ۲۰۲۱ حضور داشتند؛ جایی که ترامپ بر پنس فشار آورد تا با طرحی که وکیلش جان ایستمن برای جلوگیری از صدور تاییدیه ریاست‌‌جمهوری بایدن و نتیجه انتخابات ارائه کرده بود، همراهی کند. به گفته افراد مطلع در این مورد، با وجود مسائل مربوط به امتیازات، شاهدان ساعت‌‌ها به سوالات هیات منصفه درباره کمپین فشار بر پنس که ترامپ بخشی از آن بود، پاسخ دادند و در عین حال از پاسخ به سوال مستقیم درباره رئیس‌‌جمهور سابق اجتناب کردند.

پرسش‌‌هایی که دادستان‌‌ها پرسیده‌‌اند نشان می‌‌دهد که بازرسان نقش ترامپ و افرادی مانند ایستمن، رودی جولیانی وکیل ترامپ را مد نظر قرار داده‌‌اند. همچنین قرار است به نقش کسانی که قصد داشتند تا تا آرای جعلی الکترال بسازند، بپردازند. به گفته یک منبع، رویکرد جیکوب و شورت با وزارت دادگستری تاکنون با کاری که آنها با کمیته منتخب مجلس نمایندگان انجام دادند، مطابقت دارد و از پاسخ دادن به برخی سوالات درباره آنچه ترامپ در حوالی ۶ ژانویه گفت، اجتناب کردند. نحوه استفاده از امتیازات دستورات اجرایی توسط رئیس‌‌جمهور سابق برای دور نگه داشتن افراد از شهادت در تحقیقات جنایی همچنان ثابت نشده است و مقامات وزارت دادگستری بر این باورند که ترامپ احتمالا تلاش خواهد کرد همچنان ادعا کند که دخالتی در این روند نداشته است. همچنین با توجه به موانع موجود بر سر امتیازات و دسترسی به شاهدان دیگر، دادستان‌‌ها هنوز در مراحل اولیه بررسی نقش مستقیم ترامپ هستند. به گفته افراد مطلع، به نظر می‌‌رسد که دادستان‌‌ها در تحقیقات خود بسیار جلوتر هستند؛ آن هم در جایی که ادعا می‌‌شود متحدان ترامپ قصد داشتند تا به هر نحوی او را در مقام خود ابقا کنند. شورت موکل اِمت فلود، وکیل برجسته واشنگتن بود که به‌عنوان مدافع سرسخت امتیازات ریاست‌‌جمهوری شناخته می‌‌شود. فلود و وکیل جیکوب از اظهارنظر درباره این داستان خودداری کردند. همچنین وکلایی که به مسائل مربوط به امتیازات ترامپ رسیدگی می‌‌کنند، روز پنج‌شنبه به پرسش‌‌های سی‌‌ان‌‌ان پاسخ ندادند. پیش از این، دادگاه‌ها علیه تلاش‌‌های ترامپ برای محافظت از اسناد کاخ سفید از تحویل به کمیته منتخب مجلس نمایندگان حکم داده بودند. دولت بایدن هم تا حد زیادی تصمیم گرفته است که ادعای امتیازات خود را درباره ۶ ژانویه مطرح نکند. اگر این اقامه دعوی در دادگاه دیگری مطرح شود که ترامپ در تحقیقات اختلال ایجاد کرده و از دستورات اجرایی سوءاستفاده کرده است، مقامات ناظر بر تحقیقات معتقدند که وزارت دادگستری احتمال زیاد برنده این اقامه دعوی خواهد شد.