این بیانیه مکتوب پس از بازدید جی آی.برات، بالاترین مقام ضد جاسوسی در بخش امنیت ملی وزارت دادگستری، در ۳ژوئن از مارالاگو صادر شد. وجود این بیانیه امضاشده که قبلا گزارش نشده بود، نشانه احتمالی این است که ترامپ یا تیمش به‌طور کامل با بازرسان فدرال درباره این مطالب تماس و همکاری نداشته‌‌اند. این می‌‌تواند توضیح دهد که چرا نقض احتمالی به‌دلیل «عدم همکاری» توسط این وزارتخانه به‌عنوان یکی از پایه‌های جست‌وجوی حکم مورد استفاده برای انجام بازرسی یک روزه از خانه رئیس‌‌جمهور سابق در روز دوشنبه ذکر شده است؛ اقدامی فوق‌العاده که شوک سیاسی ایجاد کرد. همچنین به توضیح بیشتر توالی وقایعی کمک و تایید می‌کند که تصمیم وزارت دادگستری پس از ناکامی در حل مساله از طریق گفت‌وگو با ترامپ و تیمش انجام شده است و لذا بازرسان ناگزیر به این تفتیش شده‌‌اند. فهرستی از اسناد به‌دست‌آمده از استراحت‌‌گاه دونالد ترامپ که روز جمعه منتشر شد، نشان داد که ماموران اف‌‌بی‌‌آی، ۱۱ مجموعه از اسناد را در حین بازرسی با برخی از انواع علامت‌‌های «کاملا محرمانه» یا «فوق محرمانه» پیدا کرده‌‌اند، از جمله برخی از آنها عنوان «کاملا ممنوعه» داشته که اشاره به اطلاعات طبقه‌‌بندی شده‌ای دارد که فقط باید در مراکز امن دولتی مورد مشاهده قرار گیرد.

این جست‌وجو شامل محل نگهداری جعبه‌های اسناد شناخته شده برای وزارت دادگستری بوده است .حکم بازرسی اما مشخص نکرد که اسناد طبقه‌بندی‌شده در کجای مجتمع مارالاگو پیدا شده است. ترامپ روز جمعه گفت: «تمام اسنادی را که در اختیار داشت در زمانی که هنوز در سمت خود بود، از حالت طبقه‌‌بندی خارج کرده است.» با این حال او هیچ مدرکی مبنی بر انجام این کار ارائه نکرد. در یک برنامه در شبکه فاکس‌‌نیوز، جان سولومون، نویسنده دست راستی که ترامپ او را به‌عنوان یکی از نمایندگان خود برای تعامل با آرشیو ملی منصوب کرده است، بیانیه دفتر رئیس‌‌جمهور سابق را خواند که در آن ادعا شده که ترامپ یک «دستور ثابت» در دوران ریاست‌‌جمهوری‌‌اش صادر کرده است که حکایت از این دارد که اسنادی که از دفتر بیضی برداشته شده و به محل اقامت منتقل شده‌‌اند، از حالت طبقه‌‌بندی خارج شده‌‌اند.

تیلور بودویچ، سخنگوی رئیس‌‌جمهور سابق روز شنبه گفت: «درست مانند هر برنامه توطئه‌‌آمیز توسط دموکرات‌‌ها بوده است. انتشار اخبار جعلی که این یورش بی‌‌سابقه و غیرضروری توسط رسانه‌هایشان برجسته می‌‌شود و اخبار خود را با درزهای احتمالی، منابع ناشناس و بدون هیچ‌‌گونه اطلاعاتی، منتشر می‌‌کنند.» در حکم اف‌‌بی‌‌آی آمده است که این جست‌وجو باید برای یافتن شواهد مربوط به نقض احتمالی قانون انسداد و همچنین قانون جاسوسی باشد. هیچ‌‌کس در این پرونده متهم نشده است و حکم بازرسی به تنهایی به این معنی نیست که کسی متهم خواهد شد. سال گذشته، مقامات آرشیو ملی دریافتند که ترامپ هنگام خروج از کاخ سفید در پایان دوره پرفراز و نشیب خود در ژانویه۲۰۲۱، تعداد زیادی اسناد و سایر مواد دولتی را با خود برده است. قرار بود آن مواد طبق شرایط قانون سوابق ریاست‌‌جمهوری به آرشیو ارسال شده باشد.