افزایش بی‌سابقه قیمت بنزین و گازوئیل در افغانستان/علت چیست؟

منابع خبری از افزایش چشم‌گیر بهای بنزین و گازوئیل در بازار کابل و به دنبال آن گرانی قیمت حمل و نقل عمومی در افغانستان خبر دادند.

قیمت بنزین و گازوئیل در بازار کابل به صورت بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرده است. 

براساس گزارش مراکز فروش مواد سوختی در کابل، هر لیتر گازوئیل در کابل به قیمت ۱۱۸ افغانی و هم لیتر بنزین نیز به ۹۸ افغانی به فروش می‌رسد.

افزایش قیمت گازوئیل در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. 

مراکز فروش سوخت دلیل اصلی افزایش بهای بنزین و گازوئیل را گرانی قیمت نفت در بازارهای جهانی به دلیل بحران اوکراین و تحریم نفت روسیه عنوان کردند. 

به دنبال افزایش قیمت سوخت، رانندگان در کابل نیز اعلام کردند که قیمت کرایه نیز افزایش پیدا کرده و این موضوع مشکلاتی را برای مردم افغانستان که پیش از این با بحران اقتصادی مواجه هستند را فراهم کرده است. 

از سوی دیگر طالبان اعلام کرده است که معاونت اقتصادی نخست وزیر تمام اقدامات لازم برای کاهش قیمت سوخت را به کار خواهد گرفت. 

معاونت اقتصادی کابینه طالبان اعلام کرد که گزارش‌هایی را از نقش برخی عوامل برای گرانی مواد سوختی دریافت کرده که در حال بررسی این موضوع است. 

به دنبال تسلط طالبان و انسداد ذخایر ارزی از سوی آمریکا، افغانستان با بحران متمادی مواجه شده و سازمان ملل نیز در چندین گزارش گفته است که بیش از نیمی از مردم این کشور به کمک فوری بشردوستانه نیاز دارند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.