چراغ سبز بایدن به  ایران

به گزارش «ایسنا»، شبکه بلومبرگ در گزارشی درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا بر صادرات نفت ایران مدعی شد: گروه ویتول، بزرگ‌ترین شرکت مستقل در زمینه تجارت نفت و انرژی می‌گوید، آمریکا ممکن است اجازه دهد مقادیر بیشتری از نفت تحریم‌‌شده ایران به بازارهای جهانی راه پیدا کند؛ حتی بدون احیای توافق هسته‌‌ای.

بلومبرگ در این باره نوشت: درحالی که توافقی جدید فعالیت‌‌های هسته‌‌ای ایران را محدود خواهد کرد و موجب سبک‌‌‌شدن تحریم‌های اعمال‌شده آمریکا بر صادرات انرژی آن خواهد شد، مذاکرات میان تهران و قدرت‌های جهانی در این زمینه از ماه مارس متوقف شده است. تاجران نفت نسبت به اینکه این مذاکرات به توافق منتهی شود، بدبین هستند. با وجود این‌، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا باید به این تصمیم برسد که ضرورت پایین آوردن قیمت‌‌های بی‌‌سابقه سوخت پیش از انتخابات میان‌‌دوره‌‌ای آمریکا بر مزایای اجرای سرسختانه تحریم‌ها از جمله از طریق توقیف بیشتر نفتکش‌‌های ایرانی ارجحیت دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: مایک مولر، مدیر بخش آسیای گروه ویتول روز یکشنبه در این باره گفت که آمریکا ممکن است اجازه دهد نفت بیشتری وارد بازار شود و اگر ضرورت پایین‌‌ آوردن قیمت بنزین در آمریکا بر انتخابات میان‌‌دوره‌‌ای حاکم شود، به نوعی چشم‌‌پوشی بیشتر از صادرشدن نفت تحریم‌‌شده ایران، احتمالا همان مساله مورد انتظار خواهد بود.

این شبکه همچنین آورده است: آمریکا ماه گذشته محموله نفت ایرانی را از یک نفتکش در یونان مصادره کرد، تهران هم چند روز بعد دو نفتکش یونانی را در خلیج فارس توقیف کرد. اما مولر معتقد است این اقدام واشنگتن در‌بردارنده پیام توقیف بیشتر نفتکش‌‌ها توسط آمریکا نیست.

در گزارش بلومبرگ مطرح شد: ایران امسال صادرات نفت را بالا برده است که مقادیر بیشتر آن هم به چین ختم می‌شود. طبق نظر تحلیلگران، توافق هسته‌‌ای جدید موجب افزایش صادرات نفت ایران تا یک‌میلیون بشکه در روز و ورود آن به بازارهای جهانی خواهد شد که برای پایین آوردن قیمت نفت کافی خواهد بود. ایران همچنین حدود ۱۰۰میلیون بشکه نفت انبار شده دارد که می‌تواند به سرعت به فروش برسد.

بلومبرگ در ادامه نوشت: در سال جاری، قیمت نفت خام، بیشتر به خاطر حمله روسیه به اوکراین بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته و تقریبا به ۱۲۰ دلار بر بشکه رسیده است. در حالی که بیشتر جمهوری‌خواهان و برخی دموکرات‌‌های آمریکا با هرگونه لغو تحریم‌های ایران مخالفند؛ بایدن برای پایین آوردن قیمت سوخت تحت فشار زیادی قرار دارد.