4 نکته برای روزه‌داری سالم در ماه مبارک رمضان

روزه یکی از آیین‌های دینی است و معمولاً از منظر پزشکی و سلامت می‌توان آن را با خیال راحت به جا آورد. با این حال، اگر شرایط پزشکی خاصی دارید، از جمله بارداری، شیردهی، دیابت و..، بهتر است با دکتر خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که مانعی برای روزه گرفتنتان وجود ندارد.

روزه گرفتن در ماه رمضان به همان اندازه که یک ورزش روحی و جسمی است، یک ورزش فکری نیز محسوب می‌شود. اگرچه ممکن است در نحوه آماده‌سازی ذهن و بدنمان با هم تفاوت داشته باشیم.

در این مطلب نکاتی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا به سهولت با فرایند روزه‌داری سازگار شوید:

۱.هیدراته بمانید

سعی کنید چندین بار در طول شب مایعات بنوشید، حتی اگر خیلی احساس تشنگی نمی‌کنید. مایعاتی را انتخاب کنید که حاوی کافئین نباشند، زیرا نوشیدنی‌های کافئین دار می‌توانند باعث کم آبی بدن شوند.

 

۲. تنوع چاشنی زندگی است

در طول شب غذاهای متنوع بخورید. اکنون، بیش از هر زمان دیگری، بدن شما برای جبران استرس ناشی از روزه‌داری به تغذیه مناسب نیاز دارد. غلات کامل، سبزیجات، میوه‌ها، پروتئین بدون چربی، چربی‌های سالم (چربی‌های گیاهی، مانند روغن زیتون و آجیل). همه اینها برای تأمین تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن شما ضروری هستند.

 

۳. سحری سالم

اجزای یک وعده غذایی سالم به شما کمک می‌کنند تا قند خون پایدارتری داشته باشید و انرژی شما در طول روز افت نکند.

برخی از مواد غذایی که باید در وعده سحر بگنجانید عبارتند از:

غلات کامل (نان سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای و جو دوسر)، میوه‌ها و سبزیجات تازه، پروتئین (شیر، ماست، تخم‌مرغ) و چربی‌های سالم (آجیل، روغن زیتون، امگا ۳ و...).

 

۴. تحرک داشته باشید

اگرچه روزه گرفتن می‌تواند از نظر جسمی خسته‌کننده باشد، اما سعی کنید در طی این دوره کاملاً بی‌تحرک نباشید. اگر معمولاً صبح‌ها ورزش می‌کنید، این روند را به بعد از افطار، موکول کنید. ورزش شدید در طول روز توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است بدن به سرعت دچار کم آبی شود. یک پیاده‌روی کوتاه یا چند حرکت کششی می‌تواند به حفظ انرژی شما در طول روز کمک کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.