خوابیدن با چراغ روشن خطرناک است!

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از همشهری آنلاین، این محققان می‌گویند که خواب بدون قرار گرفتن در معرض نور احتمالاً برای سلامت قلب و عروق مفید است و این درحالی است که قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی در شب، در سطح جهانی گسترده شده و با اثرات منفی بر سلامت و تندرستی مرتبط است.

محققان دانشگاه نورث وسترن در شیکاگو اخیراً تأثیرات بیولوژیکی سطوح مختلف قرار گرفتن در معرض نور هنگام خواب را بررسی کردند. آنها دریافتند که قرار گرفتن در معرض نور متوسط ‌محیط در طول یک شب خواب، می‌تواند قند خون و تنظیم قلبی عروقی را مختل کند و عوامل خطر بیماری قلبی، دیابت و سندرم متابولیک را افزایش دهد. این مطالعه در PNAS منتشر شد.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، نشان داد که نور مصنوعی در شب (ALAN)، مانند نور چراغ یا تلویزیون، با چاقی در زنان مرتبط است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نور در طول خواب ممکن است بر تنظیم متابولیک تأثیر منفی بگذارد.

 

تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نور آبی در صبح و عصر متابولیسم گلوکز را تغییر می‌دهد و مقاومت به انسولین را در مقایسه با قرار گرفتن در معرض نور کم افزایش می‌دهد.

مطالعه دیگری نشان داد که سطوح بالاتر ALAN با نرخ بالاتر دیابت نوع ۲ در میان افراد مسن مرتبط است.

 

در این پژوهش دانشمندان ۲۰ جوان بزرگسال را برای اقامت ۳ روزه و ۲ شب در آزمایشگاه بررسی کردند. یک هفته قبل از مطالعه، آن‌ها عادات خواب شرکت‌کنندگان را با استفاده از Actigraphy و یادداشت‌های خواب اندازه‌گیری کردند. سپس شرکت کنندگان به طور تصادفی در دو شرایط خواب شرکت کردند. این وضعیت شامل شرایط نور اتاق بود.

در روزهای ۱ و ۲ آزمایش، نمونه‌های خونی شرکت‌کنندگان را قبل و بعد از مصرف غذا برای ارزیابی سطح ملاتونین و گلوکز خون بررسی کردند. آنها همچنین برای ارزیابی کیفیت خواب خود تحت پلی سومنوگرافی یک شبه (PSG) قرار گرفتند. شرکت کنندگان همچنین هر ۲ ساعت یک بار که بیدار بودند، نظرسنجی را پر کردند تا خواب آلودگی، گرسنگی و تغییرات خلقی آنها ارزیابی شود.

در طول ارزیابی، پرستاران فشار خون را هر ساعت و در کنار اندازه گیری ضربان قلب هر ۴ ساعت یک بار جمع آوری کردند.

محققان دریافتند که قرار گرفتن در معرض یک شب با نور اتاق ۱۰۰ لیتری باعث افزایش ضربان قلب هنگام خواب و مقاومت به انسولین در صبح روز بعد می‌شود.

آنها بر این باورند که نور می تواند بر ساعت شبانه روزی و بر ترشح ملاتونین تأثیر بگذارد. با این حال، هیچ تفاوت قابل توجهی در سطح ملاتونین مشاهده نشد. محققان به این نتیجه رسیدند که اجتناب از نور آبی هنگام شب ممکن است برای سلامت قلبی متابولیک مفید باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.