عامل اصلی نارضایتی فعالان اقتصادی در بهار 1400

مرکز پژوهش های مجلس در گزارش اخیر خود سرمایه گذاری در کشور را از حیث‌های مختلف بررسی کرده است. 

در این پیمایش امنیت سرمایه گذاری در کشور به تفکیک استان ها، از منظر حوزه کسب و کار، از دیدگاه مولفه های تاثیرگذار بر سرمایه گذاری و .. مورد ارزیابی قرار گرفته است. 

این چهاردهمین پیمایش صورت گرفته در این حوزه بوده و آخرین آن مربوط به بهار 1400 است.

بررسی مهمترین مولفه های تاثیرگذار بر سرمایه گذاری در بهار 1400

براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، برای شاخص امنیت سرمایه گذاری در ایران 38 مولفه در نظر گرفته شده که 17 مؤلفه آن آماری (HD) هستند؛(hard data یا داده های سخت) یعنی مولفه هایی که سنجش آن نیاز به پیمایش و نظرخواهی ندارد و توسط نهادهای رسمی اندازه گیری و اعلام می شوند.

به گفته مرکز پژوهش های مجلس روش محاسبه این مؤلفه ها براساس روش های علمی از نهادهای مربوطه اخذ شده است.

 
 

براساس ارزیابی این مرکز در فعالان اقتصادی مشارکت کننده در بازار مشاهده می شود در میان مولفه های آماری که از سوی نهادها منتشر شده است، اجرای کامل و به موقع احکام مراجع قضایی، و رسیدگی به اختلافات تجاری با داوری در صدر نارضایتی فعالان اقتصادی در بهار 1400 قرار داشته است.

در این درجه بندی نمره 10 به عنوان بدترین ارزیابی بوده و هر چه این نمره پایین تر باشد ارزیابی فعالان از وضعیت سرمایه گذاری بهتر است.

در همین رابطه رسیدگی به اختلافات تجاری با داوری در بهار 1400 برابر با 7.4 بوده که بیشترین نارضایتی سرمایه گذاران اقتصادی در این موعد بوده است.

اجرای کامل و به موقع احکام قضایی نیز رتبه دوم را داشته که برابر با 5.6 بوده است.

این مؤلفه از حاصل جمع نسبت مانده اجرای احکام مدنی به جمعیت هر استان با مانده اجرای احکام کیفری به جمعیت هر استان مذکور در سالنامه عمومی قوه قضائیه سال 1398 به دست آمده است.

متن کامل این گزارش را با تیتر «ردپای قوه قضائیه در ناامنی سرمایه گذاری +نمودار»‌ در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.