4 عادت غذایی که مغز را زودتر پیر می‌کند

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از بهداشت نیوز، مغز ما همزمان با افزایش سن تغییر می‌کند و یافته‌های علمی جدید هم نشان داده‌اند که این تغییر واقعا دامنه گسترده‌ای دارد.

متخصصان می‌گویند که اگرچه نمی‌توان روندهای طبیعی پیری مغز را متوقف کرد، اما می‌توان سبک زندگی مناسبی را برای کاهش سرعت این روندها انتخاب کرد. خواب شبانه باکیفیت، فعالیت بدنی منظم و تغذیه سالم همگی جزو مهم‌ترین اصول در یک سبک زندگی سالم هستند.

در این مطلب می‌خواهیم شما را با شماری از عادت‌های غذایی آشنا کنیم که می‌توانند سرعت روندهای پیری مغز را کاهش بدهند. پس اگر می‌خواهید مغز سالم‌تر و جوان‌تری داشته باشید، قطعا باید از عادت‌های غذایی زیر دوری کنید. 

۱. خیلی کم میوه می‌خورید 

وقتی که درباره سلامت مغز صحبت می‌کنیم، در درجه اول باید به استفاده مطلوب از میوه‌های طبیعی در طول روز توجه داشته باشیم و این کار را هر روز با جدیت ادامه بدهیم. میوه‌هایی مانند بلوبری حاوی ترکیباتی هستند که به ارتقای سلامت مغز کمک می‌کنند. یافته‌های علمی نشان داده‌اند که اگر مصرف میوه‌های طبیعی را در درازمدت ادامه بدهید، در تست‌های ارزیابی حافظه کلامی نتیجه بهتری می‌گیرید. 

۲. منظم و مرتب ماهی نمی‌خورید 

ماهی یکی دیگر از مهم‌ترین مواد غذایی برای محافظت از سلامت مغز است که باید جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی داشته باشد. پیشنهاد متخصصان این است که بزرگسالان سالم حتما در هر هفته 240 گرم ماهی بخورند. یک تحلیل جامع در همین زمینه نشان می‌دهد که خوردن ماهی به‌طور منظم و مرتب با کاهش 20 درصدی خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط است. مطالعه دیگری که در Frontiers in Aging Neuroscience منتشر شده هم نشان می‌دهد که اسیدهای چرب غیراشباع و چندزنجیره‌ای امگا-3 که در ماهی یافت می‌شوند، ترکیبات مهمی برای محافظت از عصب‌ها دارند و می‌توانند به درمان بعضی از اختلالات عصبی کمک کنند. 

۳. همیشه زرده تخم‌مرغ را دور می‌ریزید 

قبل از این‌که خودسرانه زرده تخم‌مرغ را نادیده بگیرید و برای همیشه آن را دور بریزید، باید از جنبه‌های مختلفی به این موضوع فکر کنید. زرده تخم‌مرغ به‌عنوان غنی‌ترین منبع برای دریافت کولین شناخته می‌شود که ماده مغذی مهمی است و نقش مثبتی در سلامت مغز دارد. پس اگر تخم‌مرغ را کامل مصرف کنید، هم از فواید کولین بهره‌مند می‌شوید و هم از فواید مواد مغذی دیگر مانند لوتئین و ویتامین D. 

۴. هر روز از گردو استفاده نمی‌کنید 

یکی از بهترین خوراکی‌هایی که باید هر روز از آن برای محافظت از مغز استفاده کنید، گردو است. یافته‌های علمی نشان داده‌اند که مصرف گردو می‌تواند ابتلا به زوال شناختی را در گروه‌های پرخطر به تاخیر بیندازد. شما می‌توانید مقداری گردو را به صبحانه یا میان‌وعده‌های روزانه اضافه کنید تا از این طریق به ارتقای سلامت مغز خودتان کمک کرده باشید. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.