افزایش 56درصدی بودجه صداوسیما صحت دارد؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه افزایش ۵۶ درصدی بودجه صداوسیما در لایحه بودجه سال آینده واقعیت ندارد، در این باره توضیحاتی ارائه داد.

رجب رحمانی نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی، در واکنش به اخبار برخی رسانه ها درباره افزایش ۵۶ درصدی بودجه سازمان صداوسیما در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اظهار داشت: آنچه به اسم رشد بودجه صداوسیما عنوان شده، به معنای بودجه اختصاص یافته از سوی دولت نیست و حاصل جمع بودجه تعریف شده از سوی دولت و درآمدهای سازمان از محل آگهی‌ها و دیگر درآمدهای اختصاصی است.

وی در توضیح این نکته گفت: بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱، بودجه سازمان صدا و سیما کمتر از ۴۰ درصد افزایش یافته و عدد ۵۶ درصد، ناشی از جمع درآمدهای ناشی از تبلیغات و آگهی، با دیگر بودجه‌های سازمان است و البته معنایی جز اجبار صداوسیما به فروش بیشتر تبلیغات و پیام های بازرگانی ندارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت واقعی‌سازی بودجه سازمان صداوسیما در لایحه بودجه سال آینده افزود: طبق قانون برنامه ششم توسعه، سهم دولت در بودجه صداوسیما باید معادل  ۷ دهم درصد بودجه عمومی کشور تعریف شود که در طول پنج سال گذشته نه تنها هیچوقت این قانون به طور کامل اجرا نشده، بلکه شاهد هستیم که دولت برای سال آینده بیش از ۹۰ درصد رشد فروش پیام های بازرگانی در نظر گرفته که این امر جدای از تحمل مخاطبان رسانه ملی، در شرایط اقتصادی امروز کشور، امری نشدنی و غیر واقعی است.

رحمانی با اشاره به اینکه بودجه برخی از دستگاه های مختلف در لایحه بودجه ۱۴۰۱ از ۵۰ درصد تا بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داشته، تاکید کرد: مجلس باید با یک کار دقیق و کارشناسی و با توجه به کم و کاستی های صداوسیما، در جهت رفع مشکلات و انجام وظایف خطیر این رسانه گام موثری بردارد. 

وی با اشاره به فرموده امام خمینی (ره) که صداوسیما یک دانشگاه بزرگ است، تصریح کرد: رسانه ملی واقعاً یک دانشگاه بزرگ اسلامی است و با توجه به فرهنگ ها و قومیت های متنوعی که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و انعکاس خواسته های تمامی مردم در اقصی نقاط کشور و همچنین اشاعه فرهنگ غنی اسلامی و انقلابی و لزوم شناساندن انقلاب به تمام جهان و در نهایت مقابله با شبکه های متعدد و معاندی که بر علیه جمهوری اسلامی و تخریب نظام و چهره انقلاب قدم برمی‌دارند، نیاز است که تجهیزات و امکانات و بودجه این رسانه در تمامی ابعاد افزایش یابد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در تمام سال‌های نمایندگی شاهد بوده‌ایم که نمایندگی های صداوسیما در شهرهای مختلف با حداقل امکانات کار می کنند و به عنوان مثال یک دوربین فیلمبرداری در نمایندگی مرکز صداوسیمای قزوین در تاکستان وجود ندارد، یک اتاق دو در سه ندارند و برای انجام فعالیت خود باید به شهرداری و فرمانداری مراجعه کنند و نهایت با موبایل خود فیلمبرداری کنند و این تنها گوشه ای از مشکلات صداوسیماست و چگونه می توان توقع داشت که این رسانه بهتر بتواند انجام وظیفه کند؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رسانه ملی تنها رسانه رسمی حاکمیت در سطح کشور است و امیدوارم بتوانیم در مجلس با بررسی‌های همه‌جانبه اولویت ها، برای بودجه صداوسیما برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.