رحمت‌الله اکرمی در همایش بزرگداشت روز حسابدار با بیان اینکه اختصاص یک روز در تقویم به عنوان روز حسابدار سطح انتظار جامعه از این حرفه را بالا می‌برد، اظهار کرد: توقعات بر حق از این حرفه نقش حسابرسی در افزایش کیفیت انضباط مالی است.

 او ادامه داد: عوامل متعددی در ارتقای رشد و توسعه اقتصادی کشور نقش دارند که در این حرفه می‌توان به ۴ عامل کیفیت مدیریت، حجم و کیفیت سرمایه‌گذاری، سهولت انجام معاملات و صداقت سیستم مالی اشاره کرد و می‌توان نقش حسابداری تا دفترداری ساده و گزارشگری ساده را در این طیف در نظر گرفت و رشد و توسعه اقتصادی صورت نمی‌گیرد؛ مگر اینکه این عوامل را در نظر بگیریم و با کمک این ۴ عامل به رشد برسیم.

اکرمی تاکید کرد: بدون اطلاعات حسابداری و حسابرسی و همچنین گزارش مالی، هیچ‌کدام از این عوامل مذکور نمی‌توانند نقشی در اقتصاد ایفا کنند. نظارت مالی به درستی صورت نمی‌گیرد؛ مگر اینکه از حرفه حسابداری و حسابرسی استفاده درست داشته باشیم. خزانه‌دار کل کشور با اشاره به نقش گزارش‌های مالی بر اقتصاد کشور گفت: ابتدا مدیران و سرمایه‌گذاران با استفاده از اطلاعات حسابداری مالی می‌توانند برای تشخیص پروژه مناسب از غیرمناسب استفاده کنند. مدیر و سرمایه‌گذار با اطلاعات مالی درست می‌تواند انتخاب کند که کدام پروژه به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک می‌کند.

همچنین مدیران می‌توانند با استفاده از این اطلاعات، تشخیص به موقع زیان را بدهند و این تشخیص به آنها کمک می‌کند تا پروژه مفید را انتخاب کنند. حال اینکه تنها مجموعه حسابداری و حسابرسی می‌تواند این اطلاعات درست مالی را در اختیار مدیران و سرمایه‌گذاران قرار دهد. اکرمی افزود: اطلاعات حسابداران و حسابرسان است که می‌تواند به سرمایه‌گذاران سیگنال و علامت بدهد و باعث زیان‌دهی مجموعه یا سوددهی شود.

او با اشاره به فصل بودجه‌ریزی برای سال آینده بیان کرد: باید توجه داشته باشیم که نهاد دولت وظایفی در مقابل مردم دارد و مردم منتظر هستند که چه اتفاقی در بودجه سال ۱۴۰۱ رخ می‌دهد و اثر آن در زندگی مردم چیست. بنابراین دولت‌ها باید از حرفه حسابداری برای بودجه‌ریزی استقبال کنند.

خزانه‌دار کل کشور با تاکید بر حرکت به سمت بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد ادامه داد: دولت‌ها باید بدانند که این حسابداران و حسابرسان هستند که کنترل و مدیریت منابع با تاکید بر نتایج را می‌توانند ارائه دهند و باید دولت بداند از آنچه در بودجه هزینه می‌کند چه هدفی دارد و می‌خواهد به کجا برسد.

اکرمی تاکید کرد: دولت‌ها باید بدانند برای بازنگری اساسی در بودجه نیاز اساسی به حرفه حسابداری و حسابرسی دارند و باید با دیدگاه سیستمی اصلاح این نظام صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه حسابداری و حسابرسی بخش عمومی اهمیت بیشتری نسبت به بخش خصوصی دارد، خاطرنشان کرد: در حسابرسی عمومی، عملکرد حسابداران ارتباط مستقیمی با مردم دارد. بنابراین اهمیت حسابداری بخش عمومی می‌تواند بیشتر از بخش خصوصی باشد.

خزانه‌دار کل کشور بیان کرد: آرزوی من این است که روزی برسد که در بخش عمومی همزمانی بودجه دستگاه‌ ارائه شود که پیش از آن گزارش مالی به آن مجموعه تحویل شده باشد و در برابر بودجه دستگاه‌ها افراد پاسخگو باشند و پیش از تعیین بودجه هر نهاد و دستگاه، حسابرسان گزارش مالی آن را ارائه کرده باشند.