۱۰ نشانه افسردگی که باورکردنی نیست

جای تعجبی نیست که بسیاری از آدم‌ها تمایلی به صحبت در مورد مشکلات خود ندارند و سعی می‌کنند آن‌ها را پنهان کنند؛ در واقع ممکن است یکی از عزیزان‌تان به افسردگی مبتلا باشد و شما اطلاعی نداشته باشید که در ادامه نشانه‌های آن را بررسی می‌کنیم.

۱-همیشه سعی می‌کند خوشحال به نظر برسد

یک فرد افسرده ممکن است بکوشد که پشت یک ماسک لبخند پنهان شود. این فرد در ارتباط با عزیزان، دوستان و همکاران خود همیشه خندان و خوشحال به نظر می‌رسد؛ با این حال، خوشحالی آن‌ها فقط یک فریب است.

۲- همدلی بیش از حد

همدلی ویژگی اخلاقی زیبایی است، اما همدلی فرد افسرده برای دیگران ممکن است چنان شدید باشد که علائم افسردگی‌شان را بدتر کند.

۳-  بهانه‌ای حاضر و آماده دارد

نگران این نباشید که یک فرد افسرده بهانه برای رفتار عجیب و غریب خود دارد. او اغلب ساعت‌ها از زمانش را صرف خلق سناریو‌های منفی می‌کند.

او می‌تواند بلافاصله روشن کند که چرا دعوت شام شما را از دست داده یا چرا وقتی قول داده تماس بگیرد فراموش کرده‌است. این بهانه‌ها خصوصاً در مواردی نگران کننده‌است که فرد معمولاً قابل اعتماد و قابل اتکا باشد. دوست یا عزیز افسرده شما پشت افسردگی پنهان خود ناامیدانه کمک می‌خواهد.

۴- بدترین سناریو را در نظر می‌گیرد

متأسفانه افراد افسرده تمایل دارند در جوی منفی زندگی کنند. مطالعه‌ای که توسط مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی منتشر شده‌است، ارتباط بین بدبینی و افسردگی را نشان می‌دهد. آن دسته از شرکت کنندگان در این مطالعه که افسردگی داشتند، نسبت به شرایط آینده بدبین بودند.

۵- تغییر اشتها و وزن

زیاد یا کم غذا خوردن می‌تواند از علائم افسردگی پنهان باشد. برخی از افراد برای آرامش یافتن به غذا روی می‌آورند، در حالی که برخی دیگر اشتهای خود را از دست می‌دهند یا کمتر غذا می‌خورند. این تغییرات در مصرف غذا باعث می‌شود فرد افزایش یا کاهش وزن را تجربه کند.

۶- تغییر در عادات خواب

بین خلق و خو و خواب ارتباطی قوی وجود دارد. کمبود خواب می‌تواند سبب افسردگی شود و افسردگی می‌تواند خوابیدن را دشوارتر کند. تحقیقات نشان می‌دهند که کمبود خواب مزمن می‌تواند منجر به افسردگی شود. این پیامد ممکن است به دلیل تغییرات شیمیایی در مغز باشد. خواب زیاد هم می‌تواند از علائم افسردگی پنهان به شمار رود.

۷- احساس خستگی مفرط

احساس خستگی مفرط علامت بسیار شایع افسردگی است. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که بیش از ۹۰ درصد افراد مبتلا به افسردگی خستگی را تجربه می‌کنند.

اگرچه هر کسی ممکن است گاهی احساس خستگی داشته باشد، اما افرادی که خستگی شدید یا مداوم دارند (خصوصاً اگر با علائم دیگر همراه باشد) ممکن است افسردگی پنهانی داشته باشند.

۸. از دست دادن تمرکز

مشکلات مربوط به حافظه و تمرکز یکی از علائم شایع افسردگی است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که مشکلات تمرکز می‌تواند اثرات اجتماعی افسردگی را با به چالش کشیدن زندگی کاری و روابط شخصی بدتر کند.

۹.  درد‌های جسمی و اختلالات سلامتی

افسردگی یک اختلال بهداشت روان است، اما می‌تواند عواقب جسمانی هم داشته باشد. علاوه بر تغییرات وزن و خستگی، سایر علائم افسردگی پنهان که باید مراقب‌شان باشید شامل کمر درد، درد مزمن، مشکلات گوارشی و سردرد است.

۱۰. عصبانی یا تحریک پذیر بودن

بسیاری از افراد عصبانیت و تحریک‌پذیری را با افسردگی مرتبط نمی‌دانند، اما این نوسانات خلقی در میان کسانی که به این بیماری مبتلا هستند، غیر معمول نیست.

برخی از افراد مبتلا به افسردگی پنهان ممکن است به جای غمگین به نظر رسیدن، تحریک‌پذیر باشند و خشم آشکاری از خودن نشان دهند. عصبانیت و تحریک‌پذیری از علائم افسردگی پنهان است .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.