این نشانه‌های افسردگی را نادیده نگیرید

یک نظرخواهی در سال ۲۰۲۰ در آمریکا نشان داد که ۶۱ درصد افراد ۶۵ ساله و بالاتر که ممکن است دچار افسردگی باشند، به دنبال درمان نمی‌روند. حدود یک سوم این افراد اعتقاد داشتند که خودشان می‌توانند «از پس افسردگی‌شان برآیند.»

این باور نادرست بسیار شایع ممکن است باعث رنج کشیدن بدون ضرورت از یک بیماری قابل‌درمان شود.

افسردگی به خصوص در میان سالمندانی که در پذیرفتن دچار بودن به آن مشکل دارند، هنوز یک انگ به شمار می‌آید. اما افسردگی بیماری شایع و قابل‌درمانی است و سالمند باید بدانند که تنها نیستند و لازم نیست در سکوت رنج بکشند.

رویارویی با چالش‌های جدید زندگی

سالمندان اغلب به این علت در برابر واقعیت دچار بودن به افسردگی مقاومت می‌کنند که آن را مشکلی عادی مربوط به افزایش سن می‌شمارند، در حالیکه این طور نیست. احساس افسردگی بخشی طبیعی از پیر شدن نیست.

با اینکه افسردگی هر دو جنس را گرفتار می‌کند، مردان سالمند به خصوص در برابر آن آسیب‌پذیر هستند. مردان سالمند برای بیشترین طول عمرشان نان‌آور خانواده بوده‌اند، بنابراین انرژی، عزم و هویتشان با کارشان پیوند خورده است.

اما بسیاری از آنها در هنگام بازنشستگی حس هویتشان را از دست می‌دهند. بازنشستگی برای بسیاری از مردان تغییری بسیار بزرگی در زندگی است و آنها نمی‌دانند این خلا را چگونه پر کنند. این وضعیت مکن است به حس بی‌هدفی و نومیدی بینجامد که اغلب در ایجاد افسردگی نقش دارد.

نشانه‌های افسردگی را نادیده نگیرید

نخستین گام به سوی مواجهه با افسردگی این است که علائمتان را بازشناسید و آنها را نادیده نگیرید.

اگر در اغلب روزها دست در دو هفته گذشته دچار چندین علامت از علائم زیر بودید، ممکن است افسرده شده باشید و باید کمک بخواهید:

- لذت نبردن از فعالیت‌های دلخواه

- احساس اندوه مداوم یا احساس خلا ذهنی

- افرایش حس ملال و بی‌تفاوتی

- خستگی یا نداشتن انرژی

- بیقراری یا تحریک‌پذیری

- بی‌خوابی یا ماندن برای مدت بیش از حد در تختخواب

- احساس ناامیدی یا بدبینی

- اشکال در تمرکز یا تصمیم‌گیری

- افزایش یا کاهش وزن ناخواسته

اگر این علائم را دارید با پزشکتان صحبت کنید. او ممکن است تشخیص بیماری افسردگی را بدهد و در صورت لزوم داروهای ضد افسردگی برای شما تجویز کند. بسیاری از افراد به خوبی این داروها پاسخ می‌دهند و پس از اتمام دوره درمان افسردگی‌شان برطرف می‌شود.

صحبت کردن با اعضای خانواده و دوستان هم می‌تواند به شما کمک کند چشم‌اندازی از وضعیت‌تان به دست آورید و دریابید آیا علائم افسردگی به مشکلی در زندگی‌تان بدل شده است و آیا نیاز به کمک بیشتر دارید یا نه.

راهبردهای دیگر درمانی

به جز اینها شیوه‌هایی برای کمک به مهار علائم افسردگی وجود دارد. هنگامی که قبول کنید افسردگی یک بیماری واقعی و نیز قابل‌درمان است، می‌توانید برای حل این مشکل‌تان بسیاری از جنبه‌های زندگی‌تان را اصلاح کنید:

- تغییرات کوچکی ایجاد کنید: ایجاد ساختاری منظم برای زندگی روزمره‌تان می‌تواند به حفاظت شما در برابر علائم افسردگی و حتی برطرف شدن آنها کمک کند.

لازم نیست تغییرات گسترده‌ای در زندگیتان به وجود آورید. تنظیماتی کوچک می‌تواند اثراتی قابل‌توجه ایجاد کند. برای مثال ورزش روزانه (مثلا ۱۰ دقیقه پیاده‌روی) را در اولویت قرار دهید، در فعالیت جامعه مذهبی‌تان شرکت کنید یا کار داوطلبانه انجام دهید.

- «ذهن‌آگاهی» و «مراقبه» را امتحان کنید: این شیوه‌ها به شما می‌آموزند چگونه استرس‌تان را که می‌تواند علائم افسردگی‌تان را بدتر کند، کنترل کنید. با یک جستجو می‌توانید سایت‌هایی را بیاید که انجام این شیوه‌ها را به طور آنلاین به شما آموزش می‌دهند.

- رواندرمانی آنلاین را جستجو کنید: در این دوران شیوع کرونا، خدمات پزشکی از راه دور به خصوص رواندرمانی‌های آنلاین گسترش پیدا کرده است. گفتگودرمانی می‌تواند تجربه مثبتی برای شما باشد و به شما کمک کند تا چیزهایی را علائم‌تان را برمی‌انگیزند، مورد توجه قرار دهید. رواندرمانی آنلاین می‌تواند برای مردانی که از رواندرمانی حضوری اکراه دارند، گزینه خوبی باشد.

از پزشکتان بخواهید یک کارشناس بهداشت روانی را به شما معرفی کند و ببنید این رواندرمانگر جلسه‌های آنلاین دارد یا نه. اگر این درمانگر دوره‌های آنلاین نداشت از او بخواهید نام همکارانش را که رواندرمانی آنلاین انجام می‌دهند، در اختیار شما بگذارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.