علت رکورد متغیرهای پولی در سال 99

رشد نقدینگی در سال جاری از حیث افزایش ده ماهه نخست سال در تمامی ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

حجم پول در ده ماه نخست سال ۹۹ حدود ۴۶.۸ درصد افزایش را تجربه کرده که به مانند نقدینگی این نرخ رشد در دهه  ۹۰ بی سابقه بوده است.  دیگر جزء نقدینگی شبه پول نیز در همین بازه ی زمانی ۲۶.۶ درصد رشد را تجربه کرده که به استثنای سال ۹۲ این درصد رشد نیز رکورد دار سال های اخیر است.

همچنین با بررسی وضعیت متغیر های پولی در طول ده سال گذشته میتوان متوجه شدت گرفتن انتظارات تورمی از سال ۹۷ و به اوج رسیدن آن در سال ۹۹ شد.

نقدینگی ۱۱ برابر شد

میزان نقدینگی موجود در اقتصاد ایران در پایان دی ماه نسبت به شروع دهه ۹۰ حدود ۱۱ برابر شده است. از شروع دهه ۹۰ که نقدینگی در رقم ۲۹۴ هزار میلیارد تومان قرار داشت ،پس از گذشت حدود ۱۰ سال به عدد ۳ هزار و ۲۱۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.رشد ده ماهه ی ابتدایی سال در طول یک دهه ی گذشته برای نقدینگی به متوسط حدود ۲۰ درصد بوده است .به بیان دیگر  رشد ده ماهه ی نقدینگی ( از ابتدای سال تا پایان دی ماه )برای هر سال در دهه ی ۹۰ ،به طور متوسط ۲۰ درصد بوده است .

چرایی رکورد متغیر های پولی در سال ۹۹ 

همانگونه که مشاهده شد سال جاری از لحاظ افزایش متغیر های پولی رکورد دار بوده است. رشد بالای نقدینگی و ارکان آن در سال های گذشته  از معضلات اصلی اقتصاد ایران و به عنوان موتور محرک تورم و افزایش قیمت ها عمل کرده است. در سال جاری نیز این موضوع بسیار وخیم در از سال های قبل تکرار شده است و باعث افزایش شدید سطح عمومی قیمت ها شده است .

مشروح این گزارش را در اقتصاد نیوز با تیتر «11 برابر شدن نقدینگی در دهه 90» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.