توافق صلح یا اتحاد نظامی علیه ایران؟

پاول پیلار در مطلبی نوشته است: «بر اساس گزارش کانال تلویزیونی اسرائیلی i۲۴News،  تل‌‌آویو با پیشبرد طرح "اتحاد دفاعی" شامل خود اسرائیل، بحرین، امارات متحده عربی و عربستان سعودی، در حال گسترش حضور دیپلماتیک خود در خلیج فارس است.  به نظر می‌رسد اعضای عرب عضو این اتحاد نسبت به روابط عمیق با اسرائیل محتاط باشند، اما این اقدام ارتقای روابط اخیر بین اسرائیل و چند کشور عربی را در چشم‌انداز قرار می‌دهد.

تحولات اندکی به اندازه این  ارتقاء روابط  -که برچسب«توافقنامه‌های ابراهیم!» هم به آن الصاق شده است- تا این حد مورد استقبال بین‌المللی قرار گرفته است. گویی که هماهنگی میان پیروان ادیان توحیدی جهان به طور ناگهانی رخ داده است.

مطمئناً بطور کلی برای همه کشورهای منطقه، داشتن روابط کامل با یکدیگر بهتر از نداشتن این روابط است؛ دست‌کم برای اطمینان از اینکه ملت‌ها با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند. اما  عامل اصلی ارتقاء روابط اسرائیل و اعراب، آغاز مسیر حسن نیت و صلح نیست، بلکه رغبت شدید اسرائیل برای نشان دادن این است که تداوم درگیری مزمن با فلسطینیان و ادامه بالفعل الحاق قلمروهای فلسطینی‌نشین، اسرائیل را مطرود و محکوم به انزوا نخواهد کرد.

متن کامل این گزارش را با تیتر «رمزگشایی از تحرکات مشکوک اسرائیل در خلیج فارس» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.