روحانی: هیچکس حق ندارد در اجرا دخالت کند

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در نشست هیات وزیران با بیان اینکه در روزهای پایانی سال ۹۹هستیم و مردم برای جشن نوروز و آغاز سال جدید خود شان را آماده می‌کنند، گفت: مردم باید به شرایط بهداشتی توجه داشته باشند چرا که همه می‌دانند باید روزهای عید روزهای پرنشاطی در زندگی مردم باشد. اما در عین حال عواقب آن نباید به گونه ای باشد که در روزهای بعد با شیوع این ویروس در کشور مواجه باشیم.

روحانی ادامه داد: در این ایام بسیار مهم اولین وظیفه دولت این است که در پایان سال همه طرح‌هایی که امسال قابل افتتاح است، آنها را افتتاح کند تا مردم آثار و ثمرات آن را در همین روزهای پایانی و مخصوصا سال آینده که سال پایانی دولت دوازدهم است، ببینند.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

* روز دوشنبه افتتاح بسیار مهمی در این سال سخت داشتیم، این که دولت قادر است در یک روز دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار طرح را به افتتاح برساند، بسیار مهم است. طرح‌هایی که به حقوق مردم بستگی دارد.

* چاه‌ها و میدان‌ها و منابع مشترک به گونه ای است که اگر همسایگان ما برداشت کنند و ما استفاده نکنیم، آن منبع خالی می‌شود. ما اگر از سهم خود بهره‌برداری نکنیم زمان می‌گذرد و سهم از دست ما می‌رود. هم همسایگان ما حق دارند از سهم خود استفاده کنند و هم ما حق داریم از حقمان استفاده کنیم.

* هر آنچه دولت‌های یازدهم و دوازدهم بر آنها تاکید می‌کند، یک نگاهش به زندگی مردم و توسعه تولید و یک نگاهش احقاق حقوق مردم است که این حق آنها از دست نرود. مردم حقوقی دارند. تجارت با دنیا حق آنها است. 

*{ با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر اقتصاد مقاومتی }: یکی از پایه های اقتصاد مقاومتی که دستور مقام معظم رهبری است، برون‌گرایی است. باید محصولات صادر شود. اگر قلدری مانع صادرات کالاها و تولیدات شود یا اجازه ندهند مابه‌ازای آن و پولش برگردد، معنای آن انزوا و از بین رفتن حقوق مردم است. اینکه دولت برای ایجاد و حفظ برجام اقدام کرد، به همین خاطر است. 

* دولت یازدهم، دولت به وجود آورنده برجام بود و دولت دوازدهم، آن را حفظ کرد، باید زمانی تشریح شود که چه اقداماتی با هدایت مقام معظم رهبری انجام شد. تحریم‌ باید برداشته شود. این حق مردم است. اگر یک ساعت برای برداشتن تحریم تعلل کنیم و امروز و فردا کنیم، حقوق مردم را پایمال کردیم. 

* مهمترین حقوق عامه این است که تحریم از دوش آنها برداشته و آزاد شود، فشار باید از دوش آنها برداشته شود. البته این وظیفه دولت است. قانون اساسی به صراحت می‌گوید جزء در مواردی که اجرا به مقام معظم رهبری واگذار شده است، تمام موارد برعهده دولت است و هیچ کس حق ندارد در اجرا دخالت کند.

* ما همه تلاشمان را به‌کار می‌گیریم البته در شرایط فعلی لحن دولت جدید آمریکا یک مقدار تغییر کرده و به برخی از مسائل اعتراف کرده است و اعتراف کرده که کار دولت قبل غلط و اشتباه بوده است حتی یک اقدام عملی هم انجام داده و نامه غلطی را که دولت قبل به سازمان ملل فرستاده بود را پس گرفت و تا این حد هم از این کارها انجام داد.  اما در زمینه برداشتن تحریم و به صراحت حق مردم را شناختن مسئله اصلی ما است ما هنوز ندیدیم که یک قدم جدی از طرف دولت آمریکا برداشته شود.

* برداشتن تحریم و اجرای کامل برجام، هم خیلی آسان و هم خیلی مشکل است، اگر اراده جدی در همه اطراف و ۷ کشور، مخصوصا آمریکا و ایران باشد و این دو  کشور تصمیم بگیرند به همه تعهدات عمل کنند؛ آمریکا همه تحریم‌ها را بردارد و بلافاصله ایران همه تعهدات خود را اجرا کند. این کار بسیار آسان است و در یکی دو روز می‌تواند انجام بگیرد، اگر یک اراده جدی باشد در همین هفته می‌توان تمام کرد.

* اما اگر اراده جدی نباشد یا اینکه همان وسواس خناسی که به جان ترامپ افتاد و وی را در صحنه سیاسی منحرف، بی‌آبرو و نابودش کرد، چون هر چقدر ترامپ درخصوص ایران و برجام به سازمان ملل رفت شکست خورد، و حتی یک مورد پیروز نداشت.

* اینکه چه کسی ترامپ را به این دام انداخت، صهیونیست‌ها بودند، او به ظاهر شعار می‌داد و می‌گفت آمریکا اول است اما در مقام عمل، صهیونیسم اول، افراطی‌گری دوم، نژادپرستی سوم و آمریکا چهارم بود. صهیونیست‌ها ترامپ را اغفال کردند و گول زدند و او را به سمت یک مسیر غلط بردند.

* دولت فعلی قبول دارد که دولت قبلی اشتباه کرده و کار غلط انجام داده است یا خیر؟ اگر قبول دارد هم باید واضح‌تر و صریح‌تر بگوید که اشتباه کرده و هم سریع‌تر باید به تعهد عمل و حتی جبران کند؛ مساله دو دوتا چهارتاست و بسیار روشن است.

* اگر اروپاییان هم با ما صحبت می‌کنند، تلفن می‌کنند و با ما بحث می‌کنند، بحث ما با آنها هم همین است و می‌گوییم که برجام را باید حفظ کنیم. اگر با لفاظی است ما هم با صدای بلندتر می‌گوییم که برجام را باید حفظ کنیم. با صدا، سخنرانی و شعار که مشکل حل نمی‌شود، آمریکایی‌ها هم الان شعار می‌دهند و می‌گویند ما می‌خواهیم به برجام برگردیم و می‌خواهیم همه به تعهدات برگردند ولی لفظ کافی نیست ما باید در مقام عمل وارد شویم.

 * اگر دولت در این زمینه اصرار دارد یک کسی به غلط تفسیر نکند که دولت نگاهش به بیرون است؛ بیرون و درون یعنی چه؟ حق ما را آنها خورده‌اند، پس نگاه ما به بیرون است که حقمان را بگیریم، آنها دارند به ما خیانت می‌کنند، بله حق ما است که به آنها نگاه کنیم و به آن خائن نگاه کنیم و حق مردم را به مردم برگردانیم  وگرنه مشخص است، اداره کشور و زندگی مردم و تولید به‌دست مردم و در داخل است و اقتصاد ما درون‌زاست و این کاملاً درست است.

*{ با اشاره به افتتاح برداشت از میدان نفتی مشترک با عراق }: در افتتاح پنجشنبه یک مسئله مهم حق مردم بود. ما یک چاه و یک میدان مشترکی که اول این دولت، تولید ما از این میدان صفر بود را شروع کردیم. در افتتاح اول این میدان مشترک اواخر سال ۹۵، توانستیم روزانه ۳۰ هزار بشکه برداشت کنیم و پنج شنبه فاز دوم آن را افتتاح کردیم وکه میزان برداشت ۶۵ هزار بشکه شده است. یعنی این میدانی که صفر بود و از آن هیچ استفاده ای نمی کردیم این دولت توانست روزانه ۶۵ هزار بشکه از آن استخراج کند اما از آن طرف هم حق مردم مساله مهمی است. هم حقوق مردم را باز می‌ستانیم هم حفظ و نگهداری می‌کنیم.  در غرب کارون هم همینطور بوده است که ما و عراق از آن برداشت می کنیم و در این دولت ما توانستیم ۵ نسبت به قبل برداشت کنیم. 

* البته بعضی‌ها فقط به کلمه برجام چسبیده اند. اگرچه برجام یکی از مهمترین توافق‌های سیاسی تاریخ ایران است. باز هم تاکید می‌کنم در برجام کار بزرگی انجام دادیم. امروز انرژی اتمی تولید می‌کند و هیچ کس نمی‌تواند بگوید خلاف قانون است. 

* آن روز تولید می کرد قطعنامه‌های سازمان ملل بالای سر ما بود به ظاهر این کار ما را  نامشروع می‌دانستند. ما اقدام ایران که هزینه آور بود را مشروع کردیم. هر روز که اقدام می‌کردیم یک هزینه داشت ما آن هزینه را برداشتیم. در این روزها هم آنهایی که می‌گفتند صنعت هسته ای از بین رفت، دیدند که چه شد. وقتی ما اراده کنیم در عرض یک هفته تمام تولیدات را انجام می‌دهیم. چه در تولید سانتریفیوژها مدرن چه در تولید موادی مورد نیازی که ممکن است۲۰ درصد یا بالاتر باشد.

* این که ما از روز اول با مردم عهد کردیم سانتریفیوژ می‌چرخد و چرخ اقتصاد می چرخد، این را ما عمل کردیم. هر روز عمل کردیم. امروز اقتصاد ما بهتر می‌چرخد. هر هفته ده‌ها هزار میلیارد تومان در سراسر کشور طرح و پروژه افتتاح می‌شود. فقط در افتتاح روز دوشنبه ما در بخش نفت چیزی حدود ۷۸ هزار میلیارد تومان بود. البته عملیات اجرایی کار بالاتری هم شروع کردیم. و ما هر هفته افتتاح داریم و این نشان می‌دهد که اقتصاد ما آن هم در شرایط جنگ اقتصادی بهتر حرکت می‌کند. 

* اگر جنگ اقتصادی نبود می دیدند که کشور چه می‌شد، یک زمانی IR۱ می چرخید و امروز IR۲، IR۶،IR۴و IT۸ و IR۹ هم می چرخد بنابراین هم در صنعت هسته ای که برای ما مهم است رشد بیشتری داشته باشیم و هم این صنعت را مشروع کنیم. البته مشروع بود اما به خاطر ادعای آنها در سازمان ملل این مسایل را ما برداشتیم و این تولید را بی‌هزینه کردیم و باز هم ادامه می‌دهیم.

* FATF یک گروه ویژه است که اقداماتی راجع به مسائل مالی و تراکنش ها انجام می دهد و همه کشورهای شرق و غرب به آن ملحق شده اند. اگر بد است چطور همه دنیا آن را قبول کرده اند؟ تمام اروپا و همه شرق و چین و روسیه و ترکیه و همسایگان ما به آن ملحق شدند. این چیزی است که اجماع دنیا روی آن است و همه ملت ها تلاش می کنند رتبه بالاتری در این گروه بدست بیاورند، اما ما ایستاده ایم و تنها تماشا می کنیم..

*{ با اشاره به اینکه دولت اقدامات خود را درباره FATF انجام داده است}: دولت چهار لایحه در این زمینه به مجلس برد که با کار دولت و مجلس و شورای نگهبان انجام و دو لایحه آن ابلاغ و تمام شده، اما دو لایحه درباره جرایم سازمان یافته و مقابله با تامین مالی تروریسم دچار اشکالاتی بوده که به مجمع تشخیص رفته است.

* تصویب این لوایح برای زندگی مردم خیلی مهم است و باید واضح گفته شود. وقتی عدد ریسک کشور از ۶ به ۷ می رود به خاطر همین است. یعنی مردم باید از جیب شان پول بدهند. وقتی این لوایح اجرا نمی شود برای نقل و انتقالات پول مردم باید پول بیشتری بدهند و اکنون هم داریم پول می دهیم. تمام دولت ها که با ما ارتباط دارند و حتی کار بانکی محدودی با ما انجام می دهند توصیه می کنند که اگر آن را اجرا نکنید ارتباطات بانکی مان لغو می شود. مگر ما می خواهیم به قرن پیش و دوران دکان و صرافی برگردیم؟ اینها حقوق و زندگی مردم است و با جیب تک تک آدم ها ارتباط دارد.

* بله وقتی قانونی را وضع و اجرا می کنیم قرار نیست با آن همه مشکلات عالم حل شود. شاید ما هزار مشکل داشته باشیم و با یک قانون پنج مشکل مان حل شود ولی قرار نیست ۹۵ مشکل دیگر هم با همان قانون حل شود. ما اگر به FATF نپیوستیم و اجرا نشد باید به مردم توضیح بدهیم که این موضوع چقدر هزینه دارد و چه کسی این هزینه را متحمل می شود.

*من از مجلس سابق که با ما همکاری و با رای خوبی این لوایح را تصویب کرد و از شورای نگهبان که آن را بررسی کرد تشکر می کنم. حالا هم دو لایحه در اختیار مجمع تشخیص است و الان شرایطی است که مجمع باید قدرت خود را برای حل معضلات مالی مردم نشان دهد. تصویب این لوایح هر روز و هفته ای که به تاخیر بیفتد به نفع ما نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.