سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با  روزنامه ایتالیایی لارپوبلیکا گفت: فعلا هیچ علاقه ای به هیچ تماس مستقیم با آمریکا نداریم و فکر می کنیم که  برجام قالب صحیحی است و گفت‌وگوها باید در قالب آن انجام شود.

در ادامه می خوانیم:

جناب آقای عراقچی، انتقال قدرت از دولت ترامپ به دولت بایدن را چگونه می بینید؟ ارزیابی شما از حمله طرفداران ترامپ به کنگره چه بود؟

ما موضع خاصی در برابر این انتقال قدرت بین دو دولت نداریم. فقط منتظریم ببینیم رئیس جمهور جدید آمریکا چگونه می‌خواهد مواضع اشتباه ترامپ را تصحیح کند. آنچه در جریان حمله به کنگره دیدیم باعث طرح این سئوال می شود که آیا واقعا همین آمریکاست که می خواهد به دنیا یاد بدهد "حاکمیت قانون" و دموکراسی چیست؟ آنچه در واشنگتن اتفاق افتاد چهره واقعی دموکراسی آمریکایی را به ما نشان می دهد. اکنون روشن شده است که آنها هیچ حقی ندارند که به هیچ کس در دنیا بگویند که مشکلات سیاسی در خانه خودشان را چگونه حل کنند.

بایدن به زودی باید تصمیم بگیرد با برجام چه بکند. تقاضاهای شما کدام است؟

درخواست ایران واقع گرایانه است و عبارت است از اینکه آمریکا تحریم ها را بردارد و به توافق هسته ای بازگردد. من آلترناتیو دیگری نمی بینم. ما با حسن نیت مذاکره کردیم و با حسن نیت به برجام عمل کردیم. دیگر نوبت دولت جدید آمریکاست که اشتباهات دولت پیشین را جبران کند. برای بازگشت به توافق هسته ای، باید تمام تحریم ها را لغو کنند. ما آماده انجام تمام تعهدات ذیل برجام هستیم به شرطی که آمریکایی ها هم به تعهدات خود عمل کنند و تحریم ها را بردارند.

آیا تماس های محرمانه ای با دولت جدید آمریکا داشته اید؟

خیر. هیچ تماسی نداشته ایم و هیچ قصدی هم برای آن نداریم. طبیعتا منتظریم که کاملأ در پست های خود قرار بگیرند و متعاقبأ دست به کار بشوند. فعلا هیچ علاقه ای به هیچ تماس مستقیم نداریم و فکر می کنیم که  برجام قالب صحیحی است و گفت‌وگوها باید در قالب آن انجام شود.

بسیاری، مانند وزیران امور خارجه فرانسه و آلمان، فکر می کنند که موضوعات جدید مانند موشک های قدرتمند ایران نیز باید در مذاکرات جدید برجام گنجانده شود. پاسخ شما چیست؟

 هیچ برجام پلاس، هیچ توافق جدید، هیچ مذاکرات جدید درمورد برجام وجود نخواهد داشت. موشک های ایران تنها ابزار دفاعی مطمئن برای ایران هستند و در مورد این مسئله هیچ مذاکره ای وجود ندارد. در مورد دیگر موضوعات، همه چیز بستگی به این دارد که برجام چگونه اجرا خواهد شد. در مورد امنیت خلیج (فارس) این موضوعی است که می تواند بدون مداخلات خارجی، موضوع گفتگو بین کشورهای منطقه باشد. امنیت منطقه می تواند به صورت جمعی مورد بحث قرار بگیرد.

ایتالیا همواره مناسبات خوبی با ایران داشته است. چگونه می توان این مناسبات را تقویت کرد؟

 ایران و ایتالیا همواره روابط خوبی داشته اند و بین آنها احترام متقابل وجود داشته است. ایتالیا همواره یکی از شرکای تجاری اول ایران بوده است. اگر تحریم ها برداشته شود، مناسبات اقتصادی فیمابین می تواند از سر گرفته شود. اگر تحریم ها برداشته نشود، دو کشور می توانند در هر صورت مکانیسم هایی را برای تقویت روابط خود ایجاد کنند. در ارتباط با همکاری های سیاسی به عنوان مثال به حضور ایتالیا در بحث یمن اشاره می کنم که حضور کشور شما در آن (در قالب گروه E۴) به دلیل اصرار ایران بوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.