ترکان: می‌گویند قصد مذاکره با آمریکا داریم اما روحانی نباشد

«اکبر ترکان»، از اعضای حزب اعتدال و توسعه، درباره انتقادات به ظریف و اینکه آیا اصولگرایان قادر به مذاکره خواهند بود، گفت: فشار تحریم ها و فشارهای بین المللی که در دولت ترامپ و دولت های قبلی ایالت متحده بر علیه ایران اعمال شد به زندگی و معشیت مردم صدمات سنگینی وارد کرده است. باید به فکر درمان موضوع بود و راه هایی را جستجو کرد تا ملت ایران از زیر بار فشار تحمیلی که ظالمانه است، خارج شوند. اینکه عده ای بگویند چون ما قصد مذاکره داریم نباید موفقیتی در مذاکرات دولت روحانی باشد و این موفقیت را باید به ما بدهید، خیلی ظالمانه است.

او ادامه داد: اکنون دولت مستقر ایران دولت حسن روحانی است، دیپلماسی در دولت او و با هدایت شخص روحانی انجام می شود و اجرای آن برعهده وزیر امور خارجه است. زمانیکه خط و مشی کلی سیاست خارجی از جانب رهبری ارائه می‌شود، هدایت با رئیس جمهور است و مجری آن وزیر امور خارجه است، اگر عده ای فکر کنند که باید مانع موفقیت دولت شوند تا خودشان بر سر کار بیایند، اما زمانیکه به موفقیت برسند و به فرصت هایی که می تواند فشار مردم ایران را کم کند، اعتنایی نکنند این رفتار غیرانسانی خواهد بود. باید به سمتی برویم که فشار تحریمی به زندگی مردم آسیب نزند و معیشت مردم  را تحت فشار قرار ندهد.

ترکان در رابطه با اینکه پیش بینی شما از رفتار شورای نگهبان در جریان بررسی صلاحیت ها در انتخابات ۱۴۰۰ چیست، گفت: در انتخابات مجلس یازدهم اصلاح طلب ها مدعی بودند که کاندیداهایشان رد صلاحیت شده است و در رقابت حضور جدی نداشتند و در اصل رقابت بین اصولگرایان با اصولگرایان بود نه رقابتی بین رقبای سیاسی از جناح های فکری متفاوت و همین مسئله، منجر به شکل گیری مجلس با درصد شرکت کننده کمی شد. اگر ریاست جمهوری هم به همین نحو باشد رئیس جمهوری از جنس همین مجلس بر سر کارمی آید. 

او گفت: از الان نمی توان حدس زد که آیا شورای نگهبان فقط اندیشه های سیاسی یک طرف را تایید و رقبای سیاسی آنها را رد صلاحیت می کند! اگر اینگونه باشد حتما انتخابات کم رونقی خواهد بود. اگر  مجلس و دولتی خط و مشی های اساسی کشور را دقیق نتواند ترسیم کنند این ها کم سو هستند نه دولت و مجلسی همسو. باید ببنیم شورای نگهبان از جناح رقیب کسی را تایید صلاحیت می کند یا خیر پس از تعیین تلکیف این موضوع باید وارد موضوعات مصداقی، شد. 

او در پایان در مورد حمایت حزب اعتدال توسعه از علی لاریجانی افزود: این موضوع هنوز در حزب اعتدال و توسعه به بحث گذاشته نشده است، این نظر حزب و اعتدال و توسعه نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.